שתף קטע נבחר

סקר מצא: מי הם האנשים המאושרים בישראל

נשואים, משכילים, מבוגרים ועם כמה שיותר ילדים: סקר שערך משרד המדע והטכנולוגיה בדק מה הופך את הישראליות והישראלים למאושרים יותר

כמה אנחנו מאושרים? למי יש סיכוי טוב יותר להיות מאושר ועד כמה ההחלטות שאנחנו לוקחים בחיים משפיעות על רמת האושר שלנו?  "ניסוי האושר", סקר שהוביל משרד המדע והטכנולוגיה והנחה ד"ר אייל דורון, ניסה לבדוק בדיוק את הדברים הללו, והיום (ה'), לרגל אירועי ליל המדענים האירופי שיתקיימו ברחבי הארץ, מתפרסמות התוצאות שלו. אז אם חשבתם שרווקים מאושרים יותר מנשואים, שאם אין שכל אין דאגות ושאנשים בני 80 כבר עברו את השיא, כנראה שתופתעו.

 

ככלל, הישראלים מאושרים למדי. תוצאות הניסוי (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
ככלל, הישראלים מאושרים למדי. תוצאות הניסוי(צילום: shutterstock)
 

תוצאות הסקר מראות כי ככלל, ישראלים מאושרים - הציון הממוצע של מדד האושר שפותח בסקר עומד על 7.3. "זה בהחלט ציון יפה ועובר אבל יש עוד לאן לשאוף", אומר ד"ר אייל דורון, חוקר ומפתח חשיבה יצירתית וראש החטיבה לפסיכולוגיה ורוח בביה"ס לפסיכולוגיה במרכז הבינתחומי, שהוביל את הסקר.

 

עוד כתבות בנושא:

הדרך אל האושר: קווים לדמותה של הפסיכולוגיה החיובית

מה עומד מאחורי כל ילד מאושר בבית-ספר?

רוצה להיות מאושרת? זה בידיים שלך

 

בסקר נמצא קשר מעניין בין תחושת השליטה האישית שלנו על חיינו לבין רמת האושר שלנו - ככל שאנו מרגישים שהאירועים בחיינו הם תוצאה של הבחירות והמעשים שלנו, כך עולה הסיכוי שנהיה מאושרים. "אחד האמצעים לשפר את רמת האושר שלנו הוא היכולת שלנו לשפר את תחושת השליטה על הנעשה בחיינו. יש כמובן אירועים שהם מחוץ לשליטתנו בכל מובן, אבל יש גם אירועים שאנו משפיעים עליהם ולא תמיד מודעים לכך או נותנים לעצמנו את הקרדיט", אומר ד"ר דורון. "במקרה הזה, אפשר להניח שעלייה במודעות לכך עשויה להוביל בסופו של דבר גם לשיפור ברמת האושר שלנו".

 

נשואים מאושרים יותר

מתוצאות הסקר עולה באופן ברור כי נשואים מאושרים הרבה יותר מרווקים, מפרודים וגרושים. "מחקרים רבים בעולם המערבי טוענים בתוקף שאנשים נשואים מאושר יותר, ומדגישים פחות את הקשר שבין מספר הילדים לבין רמת האושר. אז מסתבר שגם בישראל אנשים נשואים מאושרים יותר מרווקים. הנתונים מראים כי גם בערים שוקקות חיים ואנשים צעירים, כמו תל אביב, אנשים נשואים מאושרים יותר".

 

מדד האושר לפי מצב משפחתי ()
 

זאת ועוד, מסתבר שילדים זה אכן שמחה, ומספר ילדים מנבא את מידת האושר. "חשוב לזכור את ההבדל בין 'אושר' לבין 'הנאה'", מזכיר דורון, "שכן הסקר שלנו שם את הדגש בשאלות שלו על אושר במובן עמוק יותר, משמעותי יותר, כזה שקשור להערכת החיים שלנו באופן כולל ופחות לרמת ההנאה היומיומית שלנו, על הרקע הזה, התוצאות אינן מפתיעות ואין ספק שילדים, שעלולים לפעמים להפחית את רמת ההנאה היומיומית שלנו, בהחלט מסבים לנו משמעות עמוקה לחיים".

 

יותר ילדים, יותר אושר (אבל שום מילה על הנאה) (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
יותר ילדים, יותר אושר (אבל שום מילה על הנאה)(צילום: shutterstock)

תוצאה נוספת בסקר מראה קשר בין השכלה לאושר: מסתבר שככל שעולה רמת ההשכלה שלנו, אנו צפויים להיות יותר מאושרים.

 

הסקר בדק גם את הקשר הידוע בין עזרה לזולת לבין עלייה צפויה ברמת האושר שלנו. בישראל, מי שעוזר יותר - מאושר יותר. "מחקרים מוכיחים שהתנדבות גם מאריכה את תוחלת החיים. אחת השאלות המרתקות היא האם התנדבות עוזרת לנו רק כשאנו באמת 'מתכוונים' לזה או תועיל לנו להיות מאושרים ולחיות הרבה שנים גם אם נתנדב רק מתוך אינטרס לשפר את מצבנו?". לדברי ד"ר דורון, "יש חוקרים שמתעקשים שכל התנדבות, לא משנה מה הסיבה מאחוריה, בהחלט תעזור לנו".

 

ולסיום: האם מבוגרים יותר מאושרים? מחקרים רבים מצאו שדווקא אנשים מבוגרים מאושרים יותר מצעירים. "אם אושר הוא 'משמעות מצטברת', ניתן להבין מדוע אדם מבוגר צבר יותר משמעות בחייו מאדם צעיר", אומר ד"ר דורון. בסקר הנוכחי נמצאה זיקה חיובית בין גיל מבוגר יותר לבין רמת אושר מצטברת.

 

סיכום נתוני ניסוי האושר ()
 

ד"ר דורון מסכם: "'ניסוי האושר' מציב את הישראלים באופן יחסי דומה לאמריקנים ולאירופים. מעניין שכישראלים אנחנו לא מפסיקים לקטר כל הדרך אל האושר. מבחינה זו, ייתכן כי הקיטורים הם רק הוכחה לרמת הקשר, השייכות והחיבור הרגשי שלנו, ועם שייכות חזקה ומשפחתיות מובהקת אפשר להתחיל להבין למה אנחנו ממוקמים בכבוד במקום ה-11 במדד האושר העולמי".

 

שר המדע: "יש לנו הרבה סיבות להיות מאושרים"

לדברי שר המדע, אופיר אקוניס, "אני תמיד אומר שהכי טוב לחיות בישראל. ערב השנה היוצאת וכניסת השנה החדשה, תוצאות הסקר מראות שמרבית אזרחי ישראל סבורים כך. יש לנו סיבות רבות להיות מאושרים – כך למשל התא המשפחתי בישראל חזק מאוד והסקר הראה את ההשפעה על האושר. אני מזמין את כולם לליל המדענים להתוודע לעשייה המחקרית הענפה ולרלוונטיות שלה לחיי היום-יום".

  

היום יתקיימו אירועי ליל המדענים האירופי, שיכללו בין השאר מפגשים בגובה העיניים עם מדעניות ומדענים, פעילות לילדים, סיורים במעבדות, הרצאות, התנסויות מעשיות, הופעות, הדגמות מדעיות ועוד.

 

המוסדות משתתפים: אוניברסיטת בר אילן, אוניברסיטת תל אביב, האוניברסיטה העברית, אוניברסיטת חיפה, האוניברסיטה הפתוחה ברעננה, מוזאון המדע מדעטק בחיפה, אקדמיית אלקאסמי, מכללת אורנים, SCE המכללה האקדמית להנדסה באשדוד ובבאר שבע, מוזיאון המדע בירושלים, מכון ויצמן – מכון דוידסון ברחובות, מיגל בקריית שמונה והמרכז הלאומי לחקלאות ימית באילת.

 

אירועי ליל המדענים יתקיימו ביום ה' ה-6 בספטמבר במוסדות המחקר ומוזיאוני המדע ללא תשלום

 

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
מה הופך אותנו למאושרים?
צילום: shutterstock
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים