שתף קטע נבחר

"זה לא אתר ישראלי, זאת תעמולה איראנית"

חברת מודיעין סייבר ישראלית טוענת כי אתר בשם "תל אביב טיימס" הוא למעשה חלק מקמפיין "פייק ניוז" עולמי של הרפובליקה האיסלאמית. החשבונות של האתר הוסרו מיוטיוב ומטוויטר

מלחמה ברשת: חברת מודיעין הסייבר הישראלי "קלירסקיי" טוענת כי איראן מפעילה רשת של אתרי פייק ניוז ברחבי העולם - גם בישראל.

 

החברה אומרת כי אתר "תל אביב טיימס" בכתובת http://www.tel-avivtimes.com הוא למעשה אתר פייק ניוז איראני, שנועד לכוון לדעת הקהל הישראלית. למרבה ההפתעה, האתר נראה רציני ומקצועי במבט ראשון, עם תכנים מעודכנים בתחומים רבים, מחדשות ועד ספורט ותרבות. אך במבט מעמיק יותר, אפשר לראות שחלק נרחב מהכתבות מועתק אחד לאחד מאתרי חדשות ישראלים אחרים, עם שינויים קלים מאוד, כדי להפוך אותם לתואמים את האידיאולוגיה האיראנית.

 

צילום מסך של אתר
דיווח באתר על תקיפה בסוריה

 

כך למשל, כתבה ממאי שכותרתה "חשש בצה"ל: כוח איראני שיגר 20 רקטות לגולן", היא העתקה מוחלטת של כתבה מהאתר הכלכלי גלובס. באתר "תל אביב טיימס" רק הוסיפו את המונח "חשש בצה"ל" לכותרת המקורית, שלא הכילה את הביטוי הזה. כתבות נוספות הועתקו מאתרים אחרים ועברו שינויים בטקסט, למשל "ארגון הטרור השיעי" ששונה ל"ארגון החיזבאללה".

 

ערוץ התחביב

עם זאת, לא ברור לגמרי מה מטרת האתר מכיוון שהוא מכיל כתבות שונות ומגוונות בנושאים שונים. אף שהאתר נראה אמין,

מבט מעמיק באתר מאפשר לראות למשל שייבושים שנובעים מתרגום אוטומטי כמו ערוץ בשם "תחביב" במקום "תחביבים". לאתר יש גם עמוד פייסבוק פופולארי עם כ-17 אלף עוקבים, המקושר לעמודי פייסבוק נוספים, שם למשל ניתן לראות שעמוד הפייסבוק "TLV תרבות" מופיע עם לוגו משובש כ"תוברת". פנינו למפעילי העמוד אך כרגע קיבלנו רק מענה אוטומטי.

 

עמודי הטוויטר והיוטיוב שאליהם מפנה האתר אינם קיימים ונכתב כי נחסמו בשל עבירה על תנאי השימוש בטוויטר. ב"קלירסקיי" מציינים כי הרשת האיראנית מפעילה גם שני אתרים בערבית, כאשר הראשון עוסק בהטיית חדשות, והשני בקידום דמותה של איראן.

 

מ"קלירסקיי" נמסר כי שיטת הפעולה של מערך ההתחזות האיראני היא גניבה של כתבות מאתרי חדשות לגיטימיים מכל העולם, כולל מישראל, שינוי תוכן של חלק מהידיעות באזורים קריטיים, והוספה של ידיעות מומצאות בצירוף ידיעות תמימות ללא שינוי כלשהו, על מנת לייצר אמינות. גם אפליקציית האתר, שהוסרה מגוגל פליי, מקושרת לאתרים אחרים בתשתית שזוהתה על ידי "קלירסקיי" ושואבת מידע מפוברק ומועתק.

 

לדברי החברה, התשתית המכוונת לישראל נתמכת על-ידי 14 פרופילים מזויפים בפייסבוק ו-11 פרופילים מזויפים בטוויטר, כולם עדיין פעילים. התשתית כוללת הפעלה של עמודי פייסבוק עם עשרות אלפי עוקבים לכל אחד מהם, חשבונות בטוויטר ובאינסטגרם. לאתר עצמו יש כ-65 אלף כניסות בחודש, רובן מישראל, על-פי נתוני סימילאר ווב.

 

אוהד זיידנברג, חוקר סייבר בחברת "קלירסקיי": "מערך ההתחזות והתעמולה האיראני פועל בעשרות ארצות למעלה משש שנים. בשלבי ההקמה הראשונים של המערך, הוא קידם את האינטרסים האיראניים בעיקר באזור המזרח התיכון במדינות כמו טורקיה, מצרים ואפגניסטן. מדינות אלו נחשבות על ידי איראן למדינות 'יעד ראשון' להפצת הרעיונות של המהפכה האיסלמית".

 

לדברי זיידנברג, "בשנת 2014, הרחיבו האיראנים את יעדי המערך והקימו אתרי חדשות ייעודיים לכל מדינה וגוף אשר מעניינים את איראן. להערכתנו מטרת הקמת התשתית הינה השפעה על דעת הקהל במדינות היעד וייתכן לצורך העברת מסרים ממוקדים לפעילים ולאוהדים של איראן".

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים