שתף קטע נבחר

ההתעוררות הקולינרית של צפון תל אביב

בין שכונות המגורים, גינות המשחקים וגני הילדים של צפון תל אביב, פועלים גם לא מעט בתי אוכל, רובם ותיקים במיוחד ונמצאים באזור יותר מעשור, ויש גם כמה חדשים ומעניינים שהצטרפו ממש לאחרונה. יצאנו לבדוק מה אוכלים בצפון תל אביב

 

בוידיאו: דוקטור שקשוקה מבקר את חיים כהן בסניף "פילדלפיה" בצומת הכפר הירוק.

 

מהוותיקות באזור צפון תל אביב: מסעדת "גרינברג" (צילום: אנטולי מיכאלו) (צילום: אנטולי מיכאלו)
מהוותיקות באזור צפון תל אביב: מסעדת "גרינברג"(צילום: אנטולי מיכאלו)
  

במרבית הערים בארץ, וגם בעולם, ישנו אזור ספציפי בו מתרכזים בתי האוכל והמסעדות. תל אביב היא בהחלט יוצאת דופן במובן הזה, שכן מלבד השפע הקולינרי הרחב שהיא מציעה לעומת ערים אחרות, בה לא תמצאו אזור אחד כזה. הסיבה לכך היא פשוט מפני שבתי האוכל התל אביביים מתרכזים גם בצירים הראשיים של העיר, גם בשכונות הדרומיות והמזרחיות שלה וגם במרכזה, או כפי שנהוג לכנות את אזור המרכז - "הצפון הישן".

 

הפעם נתרכז באזור הצפוני של העיר, או אם לדייק - צפונית לרידינג או "מעבר לנחל הירקון". שם, בין שכונות מגורים, שדרות ירוקות וגינות משחקים, אפשר למצוא לא מעט בתי אוכל, רובם מתרכזים במרכזים מסחריים והגישה בהם, ברובה, אישית ומשפחתית יותר מזו שתחכה לכם במסעדות ובברים שבמרכז העיר. בנוסף, התחלופה של המסעדות כאן נמוכה יותר מאשר בשאר האזורים בעיר, ונדיר שתמצאו סיפורים על סגירות מפתיעות של מסעדות חדשות. בדיוק להיפך, רוב עסקי המזון באזור הצפוני פועלים באותו מקום מעל לעשור, ולעיתים אף הרבה יותר מכך.

 

לצד המקומות הוותיקים יותר, מצאנו באזור גם בתי אוכל שנפתחו לפני מספר שנים בודדות בלבד. ובכלל, נראה כי מאז הקיץ האחרון צפון תל אביב זוכה לעדנה מחודשת בגזרה הקולינרית: רק בשנה שעברה נפתחו כאן קרוב לעשרה בתי אוכל חדשים, ויש עוד כמה נוספים שבדרך. כשבודקים את רשימת המקומות שכבר פועלים ורשימה של אלה שעומדים להיפתח ממש בקרוב ומבינים מי עומד מאחוריהם, פתאום נופל האסימון - צפון תל אביב הוא האזור המועדף על "התותחים הכבדים" של עולם המסעדנות הישראלי, כאלה שיודעים מה הם עושים וכאן כדי להישאר.

   (צילום: אפיק גבאי)
"206 דגים"(צילום: אפיק גבאי)
  

המוסד הקולינרי הוותיק ביותר בצפון העיר היא מסעדת "ארנולד", שחוגגת השנה 55 שנים להיווסדה וממשיכה להגיש את מנת החציל המיתולוגית שהגישה ביום בו נפתחה. אחריה ברשימה נמצאת מסעדת "פקין" האסייתית, שנפתחה בשכונת צהלה בשנת 1978. באותו האזור פועלים שני מוסדות אוכל נוספים, שנמצאים בבעלות המסעדן דודי פורז: "206 בשרים" (שהתחילה בכלל את דרכה ברחוב דיזנגוף 206, ומכאן גם שמה) עם ותק של 34 שנים ו-"206 דגים", שנפתחה ב-1994.

 

בקומפלקס של "סי אנד סאן" ממוקמת כבר מעל 25 שנים מסעדת "טורקיז" המוערכת של המסעדן אלי סמרי , שבקיץ האחרון הפסיד במכרז את מסעדת החוף שלו שפעלה בחוף הצוק במשך 15 שנה, לטובת המסעדן ואיש חיי הלילה, דוד טור, איש הברים שחר קסמן והשף עומר מילר. סמרי עומד פתח לאחרונה גם בית קפה חדש בקניון רמת אביב, סמוך למסעדת "גראונד קפה - טורקיז", שפועלת במקום. מול מסעדת טורקיז, באותו המתחם, נמצאת מסעדת "סיטארה", מסעדת השף בבעלותו של הראל בלו מקבוצת "בלו גרופ". במקום מגישים מנות בשר, דגים, מבחר גדול של סושי וגם פירות ים, וכל זה מול השקיעות המרהיבות שהופכות את הארוחה שם לחוויה רומנטית במיוחד.

אין כמו לזלול סושי מול השקיעה. "סיטארה" (צילום: גליה אבירם) (צילום: גליה אבירם)
אין כמו לזלול סושי מול השקיעה. "סיטארה"(צילום: גליה אבירם)

לפני 15 שנים, גידי כהן ורן בלולו (שהיה הזכיין הראשון של רשת "ארומה" מחוץ לגבולות ירושלים) פתחו ברמת אביב את "ביתא", מסעדה שכונתית בהובלת השפית איילת לטוביץ' שמגישה במקום מנות המשלבות בין המטבח הפרסים, הערבי, הגלילי והדרום איטלקי.

   (צילום: שרית גופן)
השפית איילת לטוביץ'(צילום: שרית גופן)

מאז שנפתחה, "ביתא" הפכה לרשת בת ארבעה סניפים (סניף נוסף בתל אביב, בהרצליה ובסביון) וכיום היזמים עומדים בפני פתיחת בייקרי חדש, עליו נרחיב בהמשך.

   (צילום: שרית גופן)
מנות מבית הקפה "ביתא קפה"(צילום: שרית גופן)

בימים אלו, משיקים בסניף הראשון שברמת אביב תפריט פרסי חדש, ומדי יום ראשון מתקיימים שם ערבי "סבזי נייט" במהלכם מתנגנת מוזיקה פרסית עכשווית, מוצעים משקאות המושפעים מהמסורת הפרסית ומוגשות מנות מהמטבח הפרסי.

קצת יותר צעירה אבל שכונתית ואהובה לא פחות, היא המסעדה האיטלקית "אנינה" בבעלות בני הזוג איילת ורוני שרייבר, שמזה 12 שנים מגישים במסעדה מבחר מנות שפצל'ה אגדיות, אותן אפשר למצוא גם ב"רוטיסרי צ'יקן קלאב" וגם בסניף השני של "אנינה", שנפתח ממש לאחרונה ב"שוק צפון" שברמת החייל.

שפצלה (צילום: יח
שפצל'ה(צילום: יח"צ)
 

בנוסף לכל הטובים והוותיקים הללו, פועלים בשכונת כוכב הצפון גם "לוקנטה" - ביסטרו שף שכונתי של השף שלמה עזרן ("מאסטר שף") שבימי שישי משנה את פניו והופך למעדניית אוכל מוכן; האחות הצעירה של מסעדת "טורקיז" - "גראנד קפה טורקיז", ו"חוות צוק" - מסעדת בשרים, אטליז ומעדנייה גם יחד, בבעלותם של החוואי תומר צוק, שהקים את המקום ומגדל את הטלאים הנפלאים שנמכרים שם, והשף אסף שנער. לאחרונה, שופץ המקום והתרחב, וכעת הוא גם טעים וגם יפה במיוחד ונוח לישיבה.

   (צילום: נתנאל ישראל)
"חוות צוק" המעדנייה, אחרי השיפוץ(צילום: נתנאל ישראל)

באזורי חן נמצא גם המתחם המצליח "גרינברג" של המסעדן צביקי עשת שבו פועלים זה לצד זה "גרינברג ביסטרו", הטברנה היוונית "גרקו", שלאחרונה נפתחה לה אחות קטנה בהרצליה, גלידרית "ג'ילטריה" ופיצריית PIZZA. לא רחוק משם (רחוב ברודצקי) פועל גם "ראש פינה", אחד הברים השכונתיים והיותר טובים (והסטודנטיאליים) שאפשר למצוא באזור.

צביקי עשת. חולש על מתחם "גרינברג" (צילום: ירון ברנר) (צילום: ירון ברנר)
צביקי עשת. חולש על מתחם "גרינברג"(צילום: ירון ברנר)
 

אם תחפשו טוב, תמצאו שם גם שפע מקומות שכונתיים כמו מאפיית "בר לחם" בבעלות שירה ודגן שחם, בתי קפה נחמדים ועשרות מסעדות טרנדיות שמאכילות את העובדים של "רמת החייל" הסמוכה.

 

גם לרשתות יש נציגות באזורים הצפוניים של תל אביב: בין היתר, פועל כאן אחד הסניפים של אימפריית המאפים של אורי שפט - "לחמים", סניף של גלידת "בוזה" מהגליל, סניף של "קפטן בורגר" הירושלמי, "פילדלפיה" של השף חיים כהן (אותה תוכלו לראות בווידאו שבתחילת הכתבה) שנמצאת סמוך לשכונת המשתלה בצומת הכפר הירוק, סניף של סושיית SUI וגם הסניף הראשון של מעצמת החומוסיות של אוסנת ויניב כספי - "חומוס כספי". ואם כבר בחומוס עסקינן, אז ממש לאחרונה נפתח באזור סניף החומוס של רשת החומוסיות - "חומוס יוסף" - מפרדס חנה.

"חומוס כספי" (צילום: אנטולי מיכאלו) (צילום: אנטולי מיכאלו)
"חומוס כספי"(צילום: אנטולי מיכאלו)

 

אפרים

רסטו-בר מושקע במיוחד שנפתח לפני שבועות ספורים ב"צומת הפיל", בניסיון להציע אלטרנטיבה חדשה לבילוי בצפון העיר. את המקום פתחו שלושה שותפים בעלי ניסיון רב בעסקי הלילה: מיקי טיל (מבעלי קבוצת "קפה קפה"), בני הזוג אסנת ויניב כספי (הבעלים של רשת "כספי"), ואלון צ'צ'יק  (בעל חברת הפקות מובילה, והבעלים לשעבר של "פאסטל" ו"פאפאס") שמופקד על ניהול המקום ועל יצירת האווירה השמחה שבו.  

אסנת ויניב כספי. לא רק חומוס (צילום: יח"צ) (צילום: יח
אסנת ויניב כספי. לא רק חומוס(צילום: יח"צ)

את תפריט האוכל במקום בנו השפים יניב כספי (הבעלים של רשת החומוסיות "כספי" שמשמש גם כאחד מבעלי המקום) וחי צארום, והוא כולל מנות בסגנון ים-תיכוני כמו סלט פאקיש (35 שקלים), שווארמה מהים המוגשת לצד סלט דודו עם טחינה, יוגורט, בצל קריספי וויניגרט עמבה (52 שקלים) וגם סיגר לחי עגל המוגש עם סלטון שוק וטחינאריסה (39 שקלים). מנות נוספת שתמצאו בתפריט הן פריקסה טרטר טונה (43 שקלים) ושקדי עגל עם חמאה מזוקקת, קרם חציל ותרד במילוי פריקי (68 שקלים).

   (צילום: אלון צ'צ'יק)
(צילום: אלון צ'צ'יק)

בני אפרים 280 צומת הפיל תל אביב, 03-7743030, ראשון-חמישי 1:00-18:00, שישי 17:00-12:00, שבת 1:00-21:00, לא כשר

 

Browny

בייקרי חדש ומדובר מאוד שנפתח בצפון תל אביב צמוד ל"ביתא קפה". מלבד לחמי המחמצת והמאפים הטריים, מציעים במקום גם גלידה עונתית טרייה בטעמים ייחודיים.. הקמת המקום היא תוצאה של שיתוף פעולה בין שתי קבוצות מסעדנים: הבעלים של Buy the way ו-Brown והבעלים של "ביתא קפה".

 

על העיצוב של המקום אחראית גלי עמית, שיצרה שם סטייל אירופאי שכונתי, ומי שאמון על המוצרים המוצעים למכירההם השף קונדיטור דידייה פרוזניאק והגלידאי רני בן אברהם.

   (צילום: אנטולי מיכאלו)
(צילום: אנטולי מיכאלו)

בגזרת המאפים, המקום מציע לחמי מחמצת, מאפים מלוחים ומתוקים, עוגות שמרים, עוגות בחושות, טארטים וקרואסונים, מהם תוכלו ליהנות יחד עם קפה משובח לבחירתכם. החלק השני של המקום מוקדש לגלידה, שעבורה נבנתה כאן ויטרינה גדולה ובה אפשר למצוא מיני סורבטים, גלידות על מקל, גלידות שמנת וגלידות יוגורט, כשאת האחרונות מייצרים במקום מחומרים טבעיים ומפירות טריים.

   (צילום: אנטולי מיכאלו)
(צילום: אנטולי מיכאלו)
 

ברודצקי 17 תל אביב, 03-5538838, ראשון-שישי 22:00-07:30; שבת 22:00-09:30

 

אופנהיימר

האחים אבידן ממשיכים לכבוש את אזור המרכז, ובנוסף לרשימה ארוכה של מקומות בילוי בתל אביב ובגבעתיים השכנה, בימים אלה ממש הם פתחו בר חדש בשכונת רמת אביב. הבר ממוקם בצמוד ל"נלסון" הוותיק, שנמצא גם הוא בבעלות האחים, והוא המקום התשיעי במספר שנמצא כעת בבעלותם (לא כולל כמובן את אלה שהם כבר הספיקו למכור ליזמים אחרים).

האחים אבידן. לא נחים לרגע (צילום: ירון ברנר) (צילום: ירון ברנר)
האחים אבידן. לא נחים לרגע(צילום: ירון ברנר)
 

"אופנהיימר" הוא בר שכונתי שמציע תפריט נשנושים פשוט, כזה שמתאים למאנץ' לילי לצד אלכוהול. יש שם מנות כמו פלאפל על טחינה (32 שקלים), פיתה על הגז עם לבנה וזעתר (28 שקלים), פיתה קבב (36 שקלים) ופיתה סביח (28 שקלים).

 

אגב, אל תצפו כאן לעיצוב דקורטיבי כמו זה שמאפיין את שאר המקומות ששייכים לאחים, פשוט כי קהל היעד של המקום מורכב בעיקר מסטודנטים שלומדים באוניברסיטה הסמוכה.

 

אופנהיימר 11 רמת אביב תל אביב, אין טלפון, ראשון-שבת 1:00-19:00, לא כשר

 

M25

הסניף השני של המסעדה הפופולרית והאהובה משוק הכרמל, נפתח השנה במתחם המסחרי ברחוב ברודצקי שבצפון תל אביב. גם כאן, בדומה למסעדת האם, אנשי ה"מיטמרקט" משוק הכרמל מגישים בנוסף לתפריט הרגיל מבחר ספיישלים שכולל מעורב ירקות טבעוני (42 שקלים), סופלאקי (52 שקלים), פניני לחי עגל עם ריבת בצל (58 שקלים) ומעורב "פרות" של חלקי פנים (לב, ראה וכבד) שמחירו 56 שקלים.

השף יהונתן בורוביץ' (צילום: ירון ברנר) (צילום: ירון ברנר)
השף יהונתן בורוביץ'(צילום: ירון ברנר)

בתפריט הקבוע תמצאו את העראיס המושלם שמכינים במקום (48 שקלים), את השווארמה (48 שקלים) ואת הקבב המפורסם (44 שקלים). והנה שוס נוסף - עושים שם גם משלוחים עד הבית, כך שכל הטוב שיש למסעדה ולקצבייה להציע, יכול להגיע עד לביתם של תושבי אזור צפון תל אביב תוך שעה מרגע ההזמנה.

 (צילום: ירון ברנר) (צילום: ירון ברנר)
(צילום: ירון ברנר)
 

ברודצקי 15 רמת אביב תל אביב, 03-9340248, ראשון-חמישי 22:30-11:30, שישי 16:00-11:30, לא כשר

 

TENKA

מעדנייה ובית אוכל יפני שפועלים בשיכון דן, שהקים השף עופר הרמוני לפני מספר חודשים. לא תמצאו כאן סושי סטנדרטי אלא צ'יראשי (סושי מפורק בקערה), קערות "דונבורי" עם ירקות ובקר, עוף, דגים, פירות ים או טופו, שמוגשים מעל אורז ולצד רטבים יפניים (59-45 שקלים). בנוסף, מציעים שם "ראמן טונקוצו" עם בשר לבן וביצה עשויה למחצה (59 שקלים). 

 

מלבד תפריט האוכל הייחודי, מציעים כאן גם מוצרי גלם יפניים אותם מכינים במקום או מייבאים מיפן, ביניהם רטבים יפניים מיוחדים, חטיפים, ליקרים, סאקה ועוד.

 

כדאי שתדעו גם שבימי שישי, בין השעות 15:00-11:00, מציעים שם מנות ספיישל כמו, למשל, קארי יפני המכונה "איצ'י באן". המלצה שלנו: כדאי לעקוב אחרי הפרסומים בפייסבוק במהלך השבוע, על מנת להתעדכן מה יהיה הספיישל שיוגש בשישי הקרוב.  

 

תבואות הארץ 1 תל אביב, 058-7874949, ראשון-חמישי 20:00-11:00, שישי 16:00-11:00, לא כשר

 

בבקה בייקרי

מאפיה ובית קפה שכונתי עם תפריט שכולל מאפי בוקר וכריכים שונים (24-12 שקלים), בייגל, פרעצלים נהדרים (7 שקלים) פוקצ'ה וגם פחזניות מתוקות, כדורי שוקולד, בראוניז, קפה ומיצים טבעיים שנסחטים במקום.

 (צילום: יח"צ) (צילום: יח
(צילום: יח"צ)

שמו של המיני פרעצל שאופים במקום כבר יצא למרחקים, והוא נחשב לביס מושלם בצורת לחמנייה עגלגלה חמימה, רכה וחמאתית (3 שקלים). בנוסף, מציעים שם לא פחות מעשרה סוגים שונים של לחמי מחמצת (26-22 שקלים), עוגות שמרים ועוגות בחושות, קישים עם מילויים שונים (95-29 שקלים), מוצרים ללא סוכר וללא קמח ושלושים סוגים של עוגיות, קרואסון במילוי אגוזים ושוקולד בלגי וכריכי פוקצ'ה ארוכים ונהדרים (22 שקלים).

 (צילום: יח"צ) (צילום: יח
(צילום: יח"צ)

משה סנה 21 (מול צהלה) תל אביב, 03-6418088‏, ראשון-חמישי 20:00-6:30, שישי 15:30-6:30

 

ג'רדינו בלו

טרטוריה איטלקית שפתח השף אנני בן קד לפני קצת יותר משנה במרכז מסחרי קטן בשכונת הדר יוסף, המוקפת בעצים והרבה ירוק. בן קד, יליד בלגיה שעלה ארצה בשנת 2000, למד את רזי המקצוע בבבית הספר לבישול "קורדון בלו" שבצרפת. בשנת 2006 עשה סטאז' באחת הפיצריות המפורסמות באיטליה - L'Antica Pizzeria da Michele, ואת מה שלמד בה הוא מיישם היום בטרטוריה השכונתית-משפחתית שלו, שבה השולחנות הקטנים מחופים במפות משובצות ועל הקירות תלויות תמונות של דמויות מוכרות מהקולנוע האיטלקי.

   (צילום: מיטל סולומון)
(צילום: מיטל סולומון)

התפריט מציע ארוחות בוקר (52-36 שקלים), כריכים בתוך פוקצ'ה או קלצונה (32 שקלים), מנות ראשונות כמו שרימפס ופולנטה (42 שקלים), סלטים כמו סלט פנצנלה, קרוב ל-15 מנות שונות של פסטה טרייה שמכינים במקום (54-39 שקלים) וכמובן גם פיצות, ביניהן גם פיצה לבנה וטבעונית (54-32 שקלים).

 

קהילת ורשה 54 מרכז מסחרי הדר יוסף תל אביב, 03-9464647, ראשון-שישי 23:30-8:00, שבת 23:30-10:30, לא כשר

 

סוליקה

המעדנייה הכשרה והמדוברת של השף אבי ביטון ("קפה פופולר") שמשכה לא מעט תשומת לב עם פתיחתה, אולי גם בשל העובדה שהיא ממוקמת בחלל של 200 מטרים ומציעה אוכל מוכן של שף. 

שף אבי ביטון (צילום: יח"צ) (צילום: יח
שף אבי ביטון(צילום: יח"צ)
 

סוליקה היה שמה של סבתו האהובה של ביטון, והמעדנייה, כאמור, נקראת על שמה. אפשר למצוא בה מגוון יינות, מוצרי מעדנייה איכותיים וגולת הכותרת - מנות מעשה ידיו של ביטון, רובן מהמטבח המרוקאי, ביניהן קציצות דגים, חריימה, קציצות עגל במנגולד, קציצות פרסה, תבשיל גולש הונגרי וקציצות בולט טוניסאיות.

 

יש כאן גם לא מעט סלטים למכירה כמו סלט סלק, מטבוחה, סלט ביצים וכבד קצוץ, את כולם מכינים במקום. טווח המחירים של המנות העיקריות נע בין 55-40 שקלים, ועבור הסלטים תשלמו בין 14-5 שקלים ל-100 גרם.

 

איינשטיין 7 תל אביב, ראשון-חמישי 19:00-7:00, שישי 16:00-7:00, כשר

 

 

NAGISA

את הסניף התל אביבי הראשון שלה, בחרה רשת המסעדות האסייתיות לפתוח דווקא בצומת הפיל שמעבר לנחל הירקון. זה הוא הסניף השמיני במספר המתפרס על פני 100 מטרים, ואחריו נפתח סניף נוסף בכיכר המדינה.

   (צילום: בן יוסטר)
(צילום: בן יוסטר)

מגישים כאן תפריט שכולל מנות עסקיות בשלוש רמות מחיר שונות הנעות בין 89-59 שקלים, מנות ראשונות כמו סלט וואקאמי (17 שקלים), טאטאקי טונה צרובה (52 שקלים), באן ומבחר מנות סביצ'ה, סלטים אסייתיים וסושי. בנוסף, יש בתפריט מנות ווק עם אטריות או עם אורז בתוספת דגים, בשר וירקות.

 

בני אפרים 280 תל אביב, 077-7000333, ראשון-חמישי 24:00-11:00 ,כשר

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: מיטל סולומון
מה יש לאכול בצפון תל אביב? תתפלאו
צילום: מיטל סולומון
מומלצים