שתף קטע נבחר

משטר אסד מאשים שצוותי צילום הגיעו לתעד מתקפה כימית מבוימת

לקראת הקרב המכריע על אידליב, מאשימה סוריה את המורדים בכך שהם מצלמים "הצגה של שימוש בנשק כימי" וימסרו היום את התיעוד לכלי התקשורת. בדמשק ובמוסקבה חוששים כי בכך יגררו המורדים את טראמפ לפעולה. בוושינגטון מזהירים מפני תגובה קשה במקרה של שימוש בנשק כימי

 

 

 

לקראת הקרב המכריע על אידליב שבסוריה, המעוז האחרון שעדיין נשלט בידי המורדים, חוששים במשטר אסד וגם במוסקבה כי המורדים יגררו את האמריקנים לתגובה על-ידי מצג שווא של תקיפה כימית. בסוכנות הידיעות הסורית הרשמית סאנ"א דווח בצהריים (יום ג') כי "צוותי צילום לתחנות אמריקניות ומזרח תיכוניות הגיעו לאזור אידליב כדי לצלם הצגה של שימוש בנשק כימי".

 

לפי הדיווח הסורי הרשמי, "טרוריסטים בעיר שאג'ור באזור אידליב התחילו לצלם מתקפה לכאורה בנשק כימי, כדי שיאשימו את צבא סוריה בזה. הצילומים יימסרו היום לאמצעי התקשורת". מנגד, בוושינגטון אומרים כי זיהו היערכות לתקיפה כימית והם מגבשים קואליציה שתגיב בעוצמה בזמן אמת.

 

היועץ לביטחון לאומי בבית הלבן ג'ון בולטון הזהיר הלילה את משטר אסד מפני שימוש עתידי בנשק כימי. בולטון ציין כי בריטניה וצרפת הסכימו עם ארה"ב כי שימוש נוסף בנשק כימי על ידי הממשל הסורי במסגרת מלחמת האזרחים, ייענה בתגובה חריפה מבעבר. "בימים האחרונים ניסינו להעביר את המסר שאם יהיה שימוש שלישי בנשק כימי, התגובה תהיה קשה בהרבה. קיימנו התייעצויות עם הבריטים והצרפתים שהצטרפו אלינו בתקיפה השנייה, וגם הם הסכימו ששימוש נוסף בנשק כימי ייענה בתגובה קשה בהרבה". כלי תקשורת בגרמניה דיווחו כי גם משרד ההגנה בברלין שוקל את האפשרות שגרמניה תצטרף לתגובה צבאית במקרה של שימוש בנשק כימי.

מורדים בסוריה מחוז אידליב  (צילום: MCT)
מורדים מ"צבא סוריה החופשי" במחוז אידליב (צילום: MCT)

מורדים בסוריה מחוז אידליב  (צילום: AP)
מורדים במחוז אידליב (צילום: AP)

 

בימים האחרונים התקבלו במודיעין האמריקני התרעות על כך שהממשל הסורי מתכוון להשתמש בגז כלור במהלך המצור על אידליב. באו"ם האשימו כמה פעמים בעבר את משטר אסד בשימוש בכלור בשבע שנות הלחימה וכן בגז סארין. כ-70 אלף לוחמים בקבוצות מורדים מרוכזים באזור אידליב שהיווה בשנים האחרונות מקום מפלט מאזורים אחרים. המורדים נהנו עד כה משקט יחסי באזור זה בחסות טורקית. באפריל אשתקד תקפה ארצות הברית באמצעות 59 טילי טומהוק בסיס של חיל האוויר שממנו המריאו מטוסים של צבא אסד לתקיפה הכימית שבה הוטלו פצצות סארין.

 

כשנה לאחר מכן תקף אסד שוב בנשק כימי, הפעם בדומא. גם הפעם הגיבה ארצות הברית. ב-13 באפריל שוגרו טילים ממטוסים, ספינות וצוללות של הצי האמריקני לעבר מתקנים שבהם יוצר ואוחסן הגז סארין ממערב לעיר חומס. כמו כן הותקף מרכז המחקר ברזאח, ליד דמשק שבו פיתחו נשק כימי וביולוגי.

 

 

בתחילת החודש צייץ טראמפ:"אסור לנשיא בשאר אסד לתקוף בפזיזות את מחוז אידליב. הרוסים והאיראנים יעשו טעות הומניטרית חמורה אם ישתתפו בטרגדיה האנושית הפוטנציאלית הזו. מאות אלפים עלולים להיהרג. אל תיתנו לזה לקרות". מנגד, הזהירו ממשל אסד וגם הרוסים מפני ניסיון של המורדים לייצר מצג שווא של תקיפה כימית כדי לגרור את מעצמות המערב, ובראשן ארצות הברית, לתגובה קשה נגד משטר אסד.

  

העיתון "אל חיאת" דיווח כי כוחות איראניים ושל חיזבאללה הגיעו לאזורי העימות באידליב, במה שנראה כהכנה לפעולה קרקעית. בדיווחים אחרים נאמר כי טורקיה וצבא אסד מעבים את נוכחותם באזור. לפי הדיווח, כ-7,000 לוחמי מיליציות איראנים פרוסים בכמה מקומות במדינה, כולל בחלב, מסיאף ובאזור לטקיה שבצפון-מערב סוריה. בעיתון "א-שרק אל-אווסט" העריכו כי 30 אלף פליטים ברחו מאידליב וכי קיים חשש לכמות פליטים גדולה בהרבה בהתחשב בעובדה שבאזור המדובר יש יותר משני מיליון אזרחים.


מורדים בסוריה מחוז אידליב  (צילום: AP)
(צילום: AP)

מורדים בסוריה מחוז אידליב  (צילום: MCT)
מעוז ההתנגדות האחרון לאסד(צילום: MCT)

מורדים בסוריה מחוז אידליב  (צילום: MCT)
(צילום: MCT)

הדרך של אסד לניצחון: המטרה – אידליב ()
 

תושבים ממחוז אידליב בסוריה בורחים לעבר גבול טורקיה (צילום: AFP)
הבריחה מאידליב (צילום: AFP)

תושבים ממחוז אידליב בסוריה בורחים לעבר גבול טורקיה (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

רופא בית חולים ב אידליב סוריה (צילום: AFP)
האם בבית חולים מקומי יעמדו בעומס בעת תקיפה מאסיבית?(צילום: AFP)

העיר ג'סר א-שורור מחוז אידליב סוריה (צילום: MCT)
עיי חורבות בעיר ג'סר א-שורור במחוז אידליב(צילום: MCT)

העיר ג'סר א-שורור מחוז אידליב סוריה (צילום: MCT)
(צילום: MCT)

העיר ג'סר א-שורור מחוז אידליב סוריה (צילום: MCT)
(צילום: MCT)

העיר ג'סר א-שורור מחוז אידליב סוריה (צילום: MCT)
(צילום: MCT)

 

העיתון דיווח מפי גורם דיפלומטי כי רוסיה מתכננת להשתלט על אידליב לפני סוף השנה באמצעות תוכנית התקפית בת שלושה שלבים - בצפון חמה, במעבר חלב וממזרח ללטקיה - ואז לתקוף את העיר אידליב. עד כה השתתף חיל האוויר הרוסי במתקפות המבוצעות באזור. מהמרכז הסורי למעקב אחר זכויות אדם דווח על מספר גדול של גיחות שביצעו מטוסים רוסיים באחרונה.

 

מעברו השני של הגבול באזור אידליב, דווח שטורקיה מעבה את הנוכחות הצבאית שלה. נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן התייחס למצב הרגיש, קרא לעצור את אסד והזהיר מפני אסון. בטור דעה שפרסם ב"וול סטריט ג'ורנל", כתב: "מתקפה של המשטר בסוריה על אידליב תיצור בעיות הומניטריות וביטחוניות. טורקיה, רוסיה ואיראן אחראיות לפתרון המצב ובלעדיו יהיה אסון. אם העולם לא יעשה משהו בעניין אידליב, כל העולם ישלם את המחיר".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: MCT
כוחות המורדים באזור אידליב
צילום: MCT
מומלצים