שתף קטע נבחר

שר הרווחה כץ ל-ynet: "עודפי הביטוח הלאומי לא יילכו לתוכניות הפופוליסטיות של האוצר"

אחרי ההודעה הדרמטית על ביטול העברת עודפי הגבייה של המוסד לביטוח לאומי לקופת האוצר, הבטיח שר הרווחה בריאיון לאולפן ynet כי ניתן יהיה לפתור את מצב הקשישים: "לא נראה אף אזרח ותיק מתחת לקו העוני"

 

 

 

יום לאחר שמשרד האוצר האשים את שר הרווחה חיים כץ כי החלטתו להפסיק להעביר את עודפי הגבייה של המוסד לביטוח לאומי לקופת המדינה תוביל למשבר כלכלי חמור - הוא תוקף בחזרה: "משרד האוצר משתמש בכספי הביטוח שאנשים שילמו כל חייהם לשעשועים, למשחקים ולתוכניות פוליטיות", אמר הבוקר (יום ה') השר כץ בריאיון לאולפן ynet.

 

כץ הודיע אתמול בישיבת הממשלה כי ההסכם בין הביטוח הלאומי למשרד האוצר, שנחתם בשנת 1980, יבוטל בתחילת 2019. לפי ההסכם, עודפי הגבייה מהמבוטחים הועברו למשרד האוצר, שהשתמש בהם למטרות שונות. העודפים שהועברו בשנת 2017 עמדו על 25 מיליון שקלים, ובסך הכול החוב של הממשלה לביטוח הלאומי מסתכם ב-206 מיליארד שקלים.

 

באחרונה, בעקבות דו"ח שקבע כי משנת 2022 ההוצאות של הביטוח הלאומי יעלו על הכנסותיו, עלתה דרישה לביטול ההסכם. במשרד האוצר הזהירו אתמול בעקבות הודעתו של כץ, כי ביטול ההסכם יוביל לגירעון של 23 מיליארד שקלים נוספים, ויגרור פגיעה בתקציבי הרווחה, החינוך, הבריאות והתחבורה, ואף קיצוץ בקצבאות.

משה כחלון חיים כץ (צילום: אוהד צויגנברג, יאיר שגיא)
שר האוצר כחלון ושר הרווחה כץ(צילום: אוהד צויגנברג, יאיר שגיא)

"אני לא ראש הממשלה ולא מתיימר להיות", השיב היום השר כץ לטענות. "אני ממונה על הביטוח הלאומי וצריך לדאוג במשמרת שלי שבעוד 20 שנה האנשים שצריכים לקבל את הקצבאות יקבלו אותן. לא יכול להיות שייקחו את כספי המבוטחים וישקיעו אותם בדברים אחרים. החל מינואר עודפי הגבייה של הביטוח הלאומי לא ילכו לאוצר לתוכניות פופוליסטיות ואזרחי ישראל יתחילו לקבל את מה שמגיע להם".

 

כץ הוסיף כי אם הכספים יישארו בביטוח הלאומי, ניתן יהיה לפתור את בעיית העוני של הקשישים בישראל. "עם 662 מיליון ושינוי ההצמדה (לשכר הממוצע. א"א) לא היית רואה אף אזרח ותיק מתחת לקו העוני ואז זה דבר רע? היית מוריד את קו העוני בעשרה אחוזים".

 

השר כץ ציין כי בשנת 2009 הוקמה ועדה שכללה את בכירי הכלכלנים במשק לצורך בחינת הדרכים לשמירה על האיתנות הפיננסית של הביטוח הלאומי. הוועדה המליצה אז כי המוסד ינהל את קרנות העודפים באופן עצמאי, במקביל להעברת שווי הקרן הנוכחית כולה לרשותו. "ארבע שנים לקחה הוועדה הזאת, רק אפשר להצטער שלא כתבו את זה על נייר רך, כי אז היה מה להשתמש בזה".

 

במשרד האוצר טענו אתמול כי כץ מעוניין בכספים כדי להשקיע אותם בשוק ההון, ואמרו כי הדבר מסוכן. כץ טען בתגובה כי דווקא האוצר הוא שניהל את הכספים באופן קלוקל, והשיג עליהם תשואה נמוכה מאוד. "אני לא מכיר גוף אחד במשק שבממוצע לעשר השנים האחרונות עשה שלושה אחוזים. האוצר שילם בחסר למבוטחי הביטוח הלאומי, כשהחברה הכי גרועה הייתה מביאה תשואה של לפחות 50% יותר. במדינה מתוקנת האוצר לא תוקף את הבורסה אלא מעודד אותה, כי זה מקור גיוס הכספים, הפיתוח והבנייה של המדינה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: גיל יוחנן
שר הרווחה כץ
צילום: גיל יוחנן
מומלצים