שתף קטע נבחר

מגעים חשאיים בין ישראל לטורקיה לסיום המשבר

לפי גורמים בישראל ובטורקיה - אם לא יהיו הפתעות או משברים של הרגע האחרון - שתי המדינות צפויות להחזיר את השגרירים שלהן לאחר החגים

מגעים חשאיים. נתניהו וארדואן (צילום: רויטרס, MCT) (צילום: רויטרס, MCT)
מגעים חשאיים. נתניהו וארדואן(צילום: רויטרס, MCT)

ארבעה חודשים לאחר ששגריר ישראל, איתן נאה, גורש מטורקיה בעקבות האירועים האלימים בעזה, שבהם נהרגו 61 פלסטינים, רובם מחבלים, וטורקיה קראה לשגרירה להתייעצויות - מנהלות שתי המדינות מגעים חשאיים להורדת המתיחות וחזרה לפסים נורמליים.

 

 

לפי גורמים בישראל ובטורקיה - אם לא יהיו הפתעות או משברים של הרגע האחרון - שתי המדינות צפויות להחזיר את השגרירים שלהן לאחר החגים. במקביל, משרד החוץ הישראלי פירסם מכרז למינוי שגריר ישראלי חדש בטורקיה לקיץ 2019.

  

כפי שפורסם לאחרונה ב"ידיעות אחרונות", טורקיה שלחה לישראל נספח כלכלי אחרי כמה שנות היעדרות. הנספח כבר מקיים פעילות לקידום היחסים הכלכליים בין המדינות.

 

ישנם כמה גורמים שעומדים מאחורי חידוש המגעים בין המדינות, לקראת חזרה לפסים נורמליים: סיום מלחמת האזרחים בסוריה והחשש מפגיעה באינטרסים טורקיים יצרו מצב שלישראל וטורקיה יש אויב משותף: אסד וההתבססות האיראנית בסוריה. גורמים שעוקבים אחרי התקשורת הטורקית אומרים, כי נמנעה במפתיע מלגנות את ישראל על התקיפות האחרונות המיוחסות לצה"ל בסוריה, ויש להניח שהדברים מוכוונים מלמעלה.

 

ארדואן שמסוכסך קשות עם הממשל האמריקני ומתמודד עם משבר כלכלי וצניחה בשער הלירה הטורקית - חושב שנכון בעת הזאת להוריד מהשולחן עימות דיפלומטי נוסף עם ישראל.

מטוס ישראלי ומטוס טורקי על מסלול טיסה נתב
מסלול המטוסים המקביל לאבו דאבי (מתוך "פלייט רדאר")
 

בתוך כך, עם או בלי קשר למגעים, נרשמה ביממה האחרונה תנועה אווירית חריגה: על פי האתר "פלייט רדאר", מטוס מנהלים ישראלי ומטוס מנהלים של ממשלת טורקיה המריאו אתמול במקביל סמוך לשעה 9:00 בבוקר מנתב"ג לאיחוד האמירויות - ועצרו לזמן קצר בעמאן. שני המטוסים נחתו במקביל באבו דאבי בשעה 14:30, והמריאו בחזרה הבוקר. מהות הטיסות אינה ברורה.

 

כך כמעט נפגש ליברמן עם ארדואן

באופן יוצא דופן נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן ושר הביטחון אביגדור ליברמן שהו בסוף השבוע בעת ובעונה אחת בבאקו, בירת אזרבייג'ן, וכמעט הצטלבו אחד עם השני.

 

ליברמן הוזמן לביקור במדינה המוסלמית וקיים שיחות עם הנשיא אילהם אלאייב ועם שורה של בכירים במדינה, שמקיימת קשרים ביטחוניים ענפים עם ישראל ולפי פרסומים זרים היא רוכשת כמויות גדולות של נשק ישראלי. התקשורת האזרית דיווחה כי ליברמן ומארחיו דנו בחיזוק הקשרים הביטחוניים בין שתי המדינות ובהמשך שיתופי הפעולה הביטחוניים והאזוריים. כמו כן דנו על האיום האיראני.

 אביגדור ליברמן  (צילום: אביהו שפירא)
כמעט נפגש עם ארדואן. ליברמן (צילום: אביהו שפירא)

ארדואן נחת בשבת בבאקו כדי להשתתף ביחד עם הנשיא אלאייב במצעד הצבאי לציון 100 שנה לשחרור אזרבייג'אן מהכיבוש הארמני-בולשביקי, מצעד שעבר ברחובות באקו. ליברמן שהה באותה העת בבאקו.

.

גורמים מדיניים מדגישים כי לא היה שום קשר בין הביקורים של ליברמן וארדואן באזרבייג'אן וגם לא היה שום מפגש עם גורם טורקי כלשהוא ואפילו לא נסיון מצד האזרים לתווך בין הצדדים. הגורמים אמרו כי סתם היה מדובר בצירוף מקרים.

 

"הקירבה" היחידה היתה כשליברמן ואנשיו ראו מהחלון במלון את השיירה של ארדואן עוברת בכביש בדרך חזרה מהמצעד הצבאי.

 

איתי בלומנטל השתתף בהכנת הידיעה
לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רויטרס, MCT
נתניהו וארדואן
צילום: רויטרס, MCT
מומלצים