שתף קטע נבחר

לקראת כיפור: הצום מועיל או מזיק לשיניים?

בשנים האחרונות מתנהל דיון בנושא הצום – האם הוא טוב או רע לבריאות הכללית, והאם עלינו לשקול שילוב ימי צום בחיי היום יום שלנו. מבחינת בריאות הפה והשיניים יש לצום גם השלכות חיוביות וגם השפעות שליליות אשר ניתנות להפחתה על ידי התנהגות נכונה טרם הצום

כשאנחנו מתכונננים לצום, אנחנו חושבים על הרבה דברים, רק לא על השיניים. אבל חשוב לדעת כי יש השלכות שליליות של הצום על בריאות הפה והשיניים:

 

1. ירידה בהפרשת רוק

הרוק הוא ה"שמן" של חלל הפה. בעקבות פעולות הלעיסה חלה עלייה בהפרשת הרוק המסייעת לעיכול המזון. בעקבות הפסקת האכילה וטחינת המזון תחול הפחתה משמעותית בהפרשת הרוק.

 

2. עליה ברמת החומציות

ירידה בהפרשת הרוק גורמת לעליית החומציות בפה (ירידה בpH), מצב המעודד התפתחות עששת.

 

3. יובש בחלל הפה

במצבים של צום הכולל גם הימנעות משתייה מתפתח יובש משמעותי בפה הגורם ל"הידבקות" הלשון לחיך והצמדת השפתיים זו לזו.

 

יובש בפה ושינויים בטעם. בגלל הצום (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
יובש בפה ושינויים בטעם. בגלל הצום(צילום: shutterstock)

 

קיראו עוד כתבות על בריאות השן

 

4. שינויים בחוש הטעם

בעקבות צום ממושך חל שינוי זמני בתחושת הטעם. האחראים לכך הם בעיקר תחושת היובש ושינויי החומציות בחלל הפה, כמו גם התפתחות חיידקים ופטרת בעיקר על הלשון. מומלץ מאוד צחצוח הלשון לפני ואחרי צום באמצעות מברשת ייעודית ללשון.

 

5. ריח פה חזק

בדומה לריח פה ממנו אנו סובלים לאחר שינה (בעיקר עקב ירידה בהפרשת הרוק בשינה) כך גם בצום ממושך עקב חוסר בשטיפה רציפה של חלל הפה.

 

6. שאריות מזון

דחיסת שאריות ממזון בין השיניים לאחר ארוחה מפסקת מגבירה את הרגישות להתפתחות חורים בין השיניים, את החומציות בפה (עקב התפרקות המזון) ומחמירה את ריח הפה.

 

מומלץ מאוד לצחצח שיניים לאחר הארוחה האחרונה שלפני הצום ולנקות עם קיסמים או חוט את המשטחים שבין השיניים. ניתן לשקול גם שימוש במי שטיפה בעלי pH בסיסי כגון מי מלח או מי סודה לשתייה (baking soda).

 

7. עליית מיצי קיבה והקאות

צום קשור במקרים רבים לשינוי בתפקוד ה"שוער" הקיבתי, עליית חומצות קיבה ולעיתים גם בחילות והקאות. ההשפעה המרכזית של עליית חומצות הקיבה הינה החמרה בתופעת החומציות בפה. תיקון המצב החומצי אפשרי באמצעות שטיפות חוזרות של הפה במים (אפשרי ללא בליעה) או שימוש בשטיפות בעלות pH בסיסי.

 

ההשפעות החיוביות של הצום על בריאות הפה והשיניים

מנוחה לשרירי הלעיסה - פעילות חסר של שרירי הלעיסה במהלך הצום הינה בעלת אפקט חיובי התורם למנוחת שרירים ולהפחתת שחיקת שיניים בשעות היום. יש לציין שצום איננו משפיע על שחיקת שיניים לילית וכי לאנשים הסובלים משחיקת שיניים לילית מומלץ שימוש במגן שיניים ללילה גם בימי הצום.

 

מנוחה למפרקי הלסת - הפחתת לחץ על מפרקי הלסת והפחתת התנועה הצידית של הלסתות תוך מנוחה למפרקי הלסת היא חיובית. מומלץ לבצע תנועת ניעור קלה של הלסתות לצדדים מידי שעה כדי למנוע "תפיסת" המפרק.

 

צחצוח שיניים במהלך צום

לא מומלץ לצחצח שיניים עם מברשת במהלך צום. העלייה בחומציות הפה ועליית מיצי הקיבה עלולים לגרום לחורים בשיניים, צחצוח השיניים ללא שטיפה יסודית של הפה ונטרול החומציות כפעולה מקדימה עלולה לגרום לפיזור החומציות בכל הפה. עדיף בהרבה ביצוע שטיפות מי פה בעלות pH בסיסי על פני צחצוח.

 

מה מומלץ לאכול לפני הצום ולאחריו על מנת להפחית את ההשפעה השלילית?

שתייה מרובה (לפחות 2 ליטר מים בשעתיים שלפני הצום), הימנעות ממשקאות מוגזים/מיצי פרות/ משקאות חריפים בשעות הקודמות לצום, ולהמעיט ככל הניתן מאכילת מאכלים מלוחים או חמוצים.

 

ד"ר ערן פרמון, רופא שיניים ומנהל מרפאת ׳מאלו קליניק׳ רמת השרון והמורשה היחיד בישראל לטיפול בשיטת ALL-ON-4 מטעם ׳מאלו קליניק׳ העולמית

 

 

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
השפעת הצום על השיניים
צילום: shutterstock
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים