שתף קטע נבחר

חיבוק הוא המתנה הכי גדולה שתוכלו להעניק

אנו נוטים להתחיל ולסיים מפגשים חברתיים בחיבוק. אנו גם מקפידים לחבק רבות את ילדינו. עם זאת, אנו שוכחים או ממעטים לחבק את בן הזוג וחבל. החשיבות של החיבוק הזוגי גדולה משנדמה לכם

זוג על רקע הים (צילום: Shutterstock)
החיבור מעניק תחושת ביטחון ומוגנות וגורם לבני הזוג להרגיש אכפתיות זה לזה(צילום: Shutterstock)

דן וגל הגיעו לטיפול משום שחשו שהאינטימיות בניהם הולכת ודועכת. הם סיפרו כי בעבר נהגו להתחבק רבות, ולבקש אחד את קרבתו של השני. ברבות הימים מספר החיבוקים ירד. שניהם הביעו געגועים לימים אלו ושאלו כיצד לעורר מחדש את הצורך במגע פיזי. חיבוק הוא מחווה פיזית נעימה בה בני הזוג מביעים אחד כלפי השני חיבה, רוך וחום. החיבוק תוחם את המרחב של בני הזוג ויוצר אזור ששייך רק לשניהם. מצב זה יוצר את התחושה כי כל אחד מבני הזוג נמצא בעולם בטוח ואוהב. כך כל אחד מבני הזוג נשען על השני ותומך בו. החיבוק מעורר שלוש תחושות חיוביות:

 

1. נוכחות – כל אחד מבני הזוג מרגיש שיש שם מישהו בשבילו.

2. נינוחות – כל אחד מבני הזוג מרגיש בטוח ונעים.

3. הדדיות – כל אחד מבני הזוג חש נתינה וקבלה של השני.

 

מחקרים מראים שחיבוק חשוב הן לבריאות הנפשית והן לבריאות הפיזית. הוא גם תורם לחיזוק הקשר. הוא אינו עולה פרוטה אולם הוא שווה זהב הן ליחיד והן לזוגיות. מחקרים מצביעים שכבר לאחר 20 שניות של חיבוק חלה עלייה ברמת ההורמון אוקסיטוצין המפחית כאבים ותורם לתחושה טובה יותר. החיבוק מאיץ גם את מחזור הדם, מחזק את המערכת החיסונית, מפחית את תחושת הכאב ומוריד את קצב פעימות הלב.  

 

 

מבחינה רגשית החיבוק מגביר את תחושת האהבה והחיבה בין בני הזוג, מעניק תחושת ביטחון ומוגנות וגורם לבני הזוג להרגיש אכפתיות זה לזו, מעודד תחושת רוגע ומפחית חרדות. לפי הפסיכולוג גו'ן בולבי, מחבר תיאוריית "ההתקשרות", הצורך בחיבוק נובע מינקות. לתינוק צורך ראשוני בחיבוק ומגע פיזי כדי ליצור קשר עם דמות מטפלת ומכילה. צורך זה של התינוק לקשר עם אמו לא חולף אף פעם ונמשך לאורך כל החיים. הוא רק משנה צורה והופך לצורך של אדם בוגר לקשר רגשי עם אחר. לפיכך, הצורך של התינוק במגע פיזי מתחלף בצורך בהתקשרות זוגית.

 

לפי גישה זו, האופן שבו מתבוננת האם בתינוקה דומה מאוד לאופן שבו בני הזוג מתבוננים זה בזו. בעת ריב או קונפליקט זוגות רבים נוטים לנתק מגע ולהתרחק אחד מהשני, משום שיחסי האמון בין השניים מתערערים וגוברת הנטייה להיות לבד. דווקא ברגעים קשים אלו יש צורך עז בחיבוק, בהנחת יד האומרת "אני פה בשבילך". יש באקט זה כדי להוריד את רמת החרדה והכעס וליצור תחושה כי בני הזוג נמצאים בקשר בטוח. החיבוק שבא לאחר המריבה - כמוהו כבקשת סליחה, הבעת רצון לפיוס והינו מתנה גדולה מאוד שהזוג יכול להעניק אחד לשני.

 

אנו נוטים להתחיל ולסיים מפגשים חברתיים בחיבוק. אנו גם מקפידים לחבק רבות את ילדינו. עם זאת, אנו שוכחים או ממעטים לחבק את בן הזוג. מומלץ לשנות את סדר העדיפויות ולהעמיד את החיבוק הזוגי בראש. לשם כך יש להכניס לסדר היום ולתפריט הזוגי חיבוקים במינון שיקבע על ידי הזוג. על בני הזוג לעודד מגע זה, ואל להם להתייחס לחיבוק כאל עוד מטלה שיש לבצע ביום-יום.

 

החיבוק הוא פעולה פשוטה שיכולה להביא לשיפור ניכר בחיים האישיים והזוגיים, ללא מאמץ רב. זוג המקמץ בחיבוקים לא יצליח לעורר את הרצון למגע ביניהם ואף יחווה פגיעה ביחסים האינטימיים. אני קוראת לכם לחבק את הקרובים לכם, או כפי שחווה אלברשטיין כתבה: "כל שעה נשיקה, כל שעתיים חיבוק".

 

רונית כהן זמורה היא מטפלת זוגית ומשפחתית מוסמכת

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: Shutterstock
בחיבוק כל אחד מבני הזוג מרגיש שיש שם מישהו בשבילו
צילום: Shutterstock
הכרויות
כתבו לנו
מומלצים