שתף קטע נבחר

"אמיץ וחסר פחד": תא"ל במיל' מנו שקד הלך לעולמו

מי שכיהן כראש מחלקת המבצעים במטכ"ל ופיקד על הצנחנים במבצע "אביב נעורים" - נפטר בגיל 88. בנותיו סיפרו: "הוא עשה המון בשביל המדינה, הטיולים היו בדמו". הוא זכה באות המופת לאחר "מבצע ירקון"

 

מנו שקד (צילום: באדיבות המשפחה)
תא"ל במיל' מנו שקד(צילום: באדיבות המשפחה)

תא"ל (במיל') עמנואל (מנו) שקד נפטר שלשום (יום ה'), והוא בן 88. בעברו שירת בתפקידים בכירים בצה"ל, בין היתר כראש מחלקת מבצעים במטכ"ל, כקצין חי"ר וכמפקד הצנחנים - בעת הפעולה הנועזת אביב נעורים. באות המופת זכה לאחר שהשתתף במבצע ירקון בשנת 1955.

 

שקד נולד בירושלים, שירת בפלמ"ח ובגדוד החמישי שפרץ את הדרך לירושלים. הוא השתתף בקרבות העצמאות כחלק מחטיבת הראל ולחם באזורים שונים של הבירה. כאיש קשר הוא שירת במחלקת הקשר החטיבתית גם בנגב ובקרבות רפיח.

 

בין תפקידיו שמילא בשירות הקבע: מדריך בבית ספר לקצינים, מ"פ ומג"ד בגבעתי, מג"ד בגדוד 890 בצנחנים וקצין אג"מ בפיקוד צפון. הוא היה מפקד חטיבה במלחמת ששת הימים והשתתף בפריצה לרמת הגולן. בהמשך היה מפקד חטיבת עמק הירדן ועמק בית שאן ובימי מלחמת ההתשה נפצע שקד קשה מאוד מירי, אבל התאושש ושב לצבא.

מנו שקד וגולדה מאיר (צילום: באדיבות המשפחה)
עם גולדה מאיר(צילום: באדיבות המשפחה)

מנו שקד (צילום: באדיבות המשפחה)
מנו שקד עם אריאל שרון(צילום: באדיבות המשפחה)

מנו שקד במצעד צה
(צילום: באדיבות המשפחה)

מנו שקד (צילום: באדיבות המשפחה)
(צילום: באדיבות המשפחה)

מנו שקד (צילום: באדיבות המשפחה)
מנו שקד(צילום: באדיבות המשפחה)
 

במבצע ירקון היה חלק מקבוצת לוחמים בודדים שביצעו פעולת קומנדו נועזת וסודית. במסגרתה הם שהו כמה ימים מעבר לקווי האויב במצרים, וצעדו עשרות קילומטרים כל יום כדי לברר אם הדרכים עבירות לקראת כניסת הצבא לשטח לפני מבצע קדש.

 

בתו, אורלי שפע מזור, סיפרה ל-ynet: "אבי עשה המון בשביל המדינה, הייתה לו קריירה צבאית מפוארת. התחברתי אליו מאוד לאחר שהשתחרר משירותו הצבאי. הוא הפך בשנים האחרונות ללוחם שלום שהתנגד לכיבוש". לדבריה, הוא עבד עד גיל 75 וטייל המון בעולם. בעברו כיהן בתפקידים מגוונים ואף הרצה בפנטגון על הגנה מטרור. "הוא לא פחד משום דבר ולא פחד להגיד את דעתו, ולכן מנעו ממנו התקדמות בצבא", אמרה.

 

לדבריה, "אבי היה דמות הצבר, נלחם נגד הבריטים, פרץ את דרך בורמה, קיבל את עיטור המופת במבצע ירקון". היא הדגישה את אהבת הארץ של אביה: "הטיולים שטיילנו יחד היו בדמו, הוא אהב לשיר עד סוף ימיו".

 

בת נוספת של שקד, יעל פרידמן, סיפרה: "אבי היה איש רב מעללים, אמיץ וחסר פחד. ברוך כשרונות ורב יכולות. היו בו אופטימיות ופתיחות, יכולת לקבל שינויים וחידושים, רצון אמיתי להיות רלוונטי ומשמעותי".

 

לאחר שחרורו מצה"ל עסק שקד בניהול חברות ביטחוניות. הוא הותיר אחריו חמישה ילדים (אורלי, עודד, יעל, דנה ותום), נכדים ונינים. הלווייתו תיערך ביום שלישי בבית העלמין מנוחה נכונה בכפר סבא.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: באדיבות המשפחה
תא"ל במיל' מנו שקד
צילום: באדיבות המשפחה
מומלצים