שתף קטע נבחר
הוסף כתבה
הכי מטוקבקות

    מכתב פתוח לשרה מירי רגב

    הפועל תל אביב חייבת להיענש בחומרה על התנהגות אוהדיה. כפי שאת מתנגדת ובצדק לתקצב סרטים שמציגים את מדינת ישראל וחייליה בצורה שלילית, כך את צריכה לשקול את תקצובו של הכדורסל עד שיציג תוכנית להתמודדות עם האלימות

    ספורט אמור לחבר בין אנשים, הוא יכול לשמש גשר בין מדינות. גם עבור מדינת ישראל , שבאופן יחסי לא משופעת בהשגים ספורטיביים. הספורט ידע לפרוץ גבולות ולייצר תקדימים שהדיפלומטיה הקונבנציונאלית לא הצליחה בהם – בשבועות האחרונים התבשרנו על כך שאבו דאבי תיאלץ להאזין להמנון הלאומי שלנו במקרה של זכיית אמת של ישראל במדליה בתחרות הג'ודו, תחרות הג'ירו היוקרתית שאת עמלת להביא לארץ הפגישה ענף ספורט שלם עם מדינת ישראל והציגה אותה באור שונה מהדרך בה הם נתקלים בה בשיגרה, מכבי תל אביב הייתה הראשונה לפרוץ את מסך הברזל הסובייטי ובאופן כללי שימשה במשך שנים, כמאמר הקלישאה, כ"שגריר הטוב ביותר של מדינת ישראל".

     

    כשהספורט משיג את כל אלה הוא מממש את הפוטנציאל שלו כמשאב לאומי. הוא לא רק תחביב או תחרות, אלא הרבה מעבר לכך וזה כמובן דורש ומצדיק תמיכה ממשלתית ביד רחבה. אבל כאשר בחסות הספורט אנחנו כולנו מובכים, כאשר אנחנו חוזים בהתפרעות חסרת הרסן של אוהדי הפועל תל אביב כפי שנרשמה ונצפתה בבלגיה, אנחנו צריכים לעצור ולשאול את עצמנו את השאלות הקשות.

     

    מירי רגב (צילום: אבי מועלם)
    השרה מירי רגב(צילום: אבי מועלם)

     

    חשוב לציין – אם ספורט הוא "מוצר" הרי שכל מוצר לוקה לעיתים בתקלות. תקלות קורות – בכל מקום. לדגני הבוקר שאנחנו אוכלים השרבבו חיידקים מזיקים, רשתות הסלולאר קורסות מעת לעת וכן הלאה, ארועים מהסוג הזה יכולים להיות מכונים "תקלה" כאשר הם לא נובעים מדפוס פעולה קבוע, כאשר לוקחים עליהם אחריות ולא מתחבאים מאחורי תרוצים. אלימות במגרשים יש לצערי כמעט בכל אולם ומגרש בארץ, וההבדל בין אלימות שהיא בגדר תקלה לבין אלימות שהופכת לחלק מה DNA של המועדון היא הדרך בה המועדון, האיגוד, ההתאחדות, המניהלת וכן הלאה מתמודדים איתה.

     

    אני באופן אישי חוויתי וראיתי כיצד הקבוצה שאני אוהד שוללת מהאוהדים שלה את האפשרות להכניס ציוד עידוד לאולם, בגלל שבמשחק הקודם הם השתמשו בו באופן שאינו מכבד אותה – כלומר שרו שירי "עידוד" שכוללים מילים שאף אחד מאיתנו לא רוצה לשמוע. ראיתי מהצד איך אנשים בקבוצות מסוימות הופכים למטרה עבור קומץ האוהדים האלים, מכיוון שהם עושים הכל כדי למגר את האלימות – מצלמים אוהדים אלימים ומעבירים את התמונות למשטרה, שוללים מנויים מאוהדים אלימים וכן הלאה. כאשר כל אלה קורים, הרי שהאלימות, על אף שהיא בלתי נסבלת, היא בגדר תקלה שלא מייצגת את רוח המועדון.

     

    אבל כאשר ישנו מועדון אחד שאוהדיו שרים שירים נוראיים המכונים "שירי שואה", כאשר הם מתפרעים כמעט בכל אולם ובכל הזדמנות, כאשר הם לא בוחלים בשום אמצעי כדי להרוס ל"אדם הסביר" את החוויה שהספורט אמור להעניק וכאשר הנהלת המועדון הזה לא לוקחת אחריות, לא מוכנה או לא מסוגלת לפתור את הבעיה, לא מתעמתת ואפילו מגבה הרי שזו כבר לא תקלה אלא דפוס התנהגות.

     

    כאשר מינהלת הליגה ואיגוד הכדורסל מעניקים עונשים מגוחכים (עד לפני שנתיים כיהנה בתפקיד היועצת המשפטית אוהדת של הפועל תל אביב שנצפתה שרה "מכבי אנאלפביתים", "בית"ר חזירים"), הרי שהבעיה ה"נקודתית" הופכת לבעיה של הענף כולו.

     

    ההתפרעות של אוהדי הפועל תל אביב בבלגיה היא בושה עבור כולנו – אוהדי הפועל יכולים להשתמש בסיסמה שהם כל כך אוהבים ש"הם לא מייצגים את ישראל", אבל הזכות הזאת שמורה להם כל עוד מדובר על המגרש הספורטיבי. כאשר מדובר על אלימות בוטה כל כך הם מייצגים את כולנו, אם ירצו בכך ואם לא.

    באופן אישי, אני מאוד אוהב את המדיניות שהנהגת לפיה תקציבי משרדך יוענקו רק למי שיידע להשתמש בהם באופן שאינו חורג מנורמות בסיסיות. כפי שאת מתנגדת ובצדק לתקצב סרטים שמציגים את מדינת ישראל וחייליה בצורה שלילית ובאופן קיצוני, כך אני סבור ואף מבקש שתשקלי את תקצובו של ענף הכדורסל בישראל, עד שיציג תוכנית להתמודדות עם הרעה החולה הזאת שמביישת את כולנו.

     

    אם הפועל תל אביב לא תשתף פעולה עם המשטרה להסגרת אוהדים אלימים היא חייבת להענש באופן קיצוני על ידי אגוד הכדורסל והמנהלת , משחקי כדורסל לא יכולים להיות משוחקים כאשר ברקע אוהדים ישירו שירי שואה – במקרה זה מנהלת הליגה חייבת לדרוש מהשופט לעצור את המשחק. קבוצה שאוהדיה התפרעו בחו"ל באופן קיצוני כל כך – מנהליה חייבים להיות מזומנים לבירור באיגוד הכדורסל ואם הם לא יסבירו כיצד הם מתכוונים למנוע את הפעם הבאה, הרי שהצעד המתבקש הוא לשלול מהם את הזכות להמשיך ולייצג את ישראל במסגרות בין לאומיות.

     

    הספורט הישראלי והכדורסל הישראלי בפרט ידעו לאור השנים לשמש כשגריר טוב של מדינת ישראל. אנא, אל תתני לאנשים חסרי אחריות להפוך אותו לשגריר הכי גרוע שלנו. הכלל צריך להיות בסיסי ברור לכל – מדינת ישראל לא תתקצב גופים שנותנים יד או מעלימים עין מאלימות בוטה כל כך.

     

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: אורן אהרוני
    השרה מירי רגב
    צילום: אורן אהרוני
    מומלצים