שתף קטע נבחר

המכונית הישראלית שתמריא מהגג

בעזרת מהנדסים יוצאי התעשיות הביטחוניות, ועם כסף שקיבל ממכירת החברה שהקים לג'נרל אלקטריק, יצא גיא קפלינסקי להתחרות באובר ובאיירבוס ולפתח את המכונית המעופפת הישראלית. בשנה הבאה היא כבר צפויה להמריא לאוויר

"היום אנחנו חיים בשני ממדים, אבל בדרך למהפכה של חיים בשלושה ממדים: לא לנסוע ולהתנייד רק על פני הקרקע, אלא להשתמש במכונית מעופפת שתאפשר לנו לנחות על גגות ובחניות של קומות גבוהות על בניינים. זה שינוי מתבקש לאור הצפיפות הגוברת בערים הגדולות ובעיות התנועה המחמירות". כך אומר גיא קפלינסקי, בראיון ראשון שבו הוא חושף את החברה החדשה שלו NFT (ר"ת New Future Transportation) המפתחת מכונית כזאת.

 

NFT ()

 

מכונית מעופפת היא כיום "הגביע הקדוש" של תעשיית הרכב והתעופה, המהפכה הבאה שמחכה אחרי המכונית החשמלית והאוטונומית. לפי הערכות של Research And Market, היקף שוק כלי התעופה המאוישים שמבוססים על מנועים חשמליים צפוי להגיע ל-7 מיליארד דולר ב-2028. גם אובר, איירבוס וחברות ענק נוספות עובדות על פרויקטים משלהן בתחום, בטכנולוגיות שונות, חלקן דומות לרחפנים גדולים, אחרות למטוסים קטנים.

 

הקונספט של קפלינסקי שונה: כלי תחבורה דו-שימושי אמיתי, שיכול לנוע באוויר וביבשה, בגודל של מכונית משפחתית, מציע מקום לשניים עד ארבעה נוסעים, בעל הנעה חשמלית ומערכת אוטונומית לנהיגה ולתעופה. מדובר בכלי שלא יזדקק לחניה מיוחדת או למשטח נחיתה ייחודי, ויאפשר להגיע מהבית לעבודה במהירות. מחיר הרכישה יהיה מעט יותר גבוה ממכונית משפחתית.

 

לפני NFT הקים קפלינסקי ב-2013 את IQP, שפיתחה פלטפורמה המאפשרת לחברות תעשייתיות לפתח יישומי אינטרנט תעשייתי בלי להזדקק לכתיבת קוד. את החברה הקים ביפן ביחד עם רעייתו מאקי, ובשנה שעברה מכר אותה לג'נרל אלקטריק, תמורת כ-40 מיליון דולר.

 

בימים אלה יוצאת החברה לסבב גיוס של 15 מיליון דולר, כאשר התוכנית היא להציג אב-טיפוס ראשון שידגים את האווירודינמיות של כלי התחבורה, מערכת ההנעה והמערכת האוטונומית, בשנה הבאה, במטרה להגיע לייצור סדרתי במהלך 2021־2022. "ביפן עבדתי הרבה מול תעשיית הרכב המקומית", אומר קפלינסקי. "המחשבה לפנות לכיוון של מכונית מעופפת נכנסה כבר אז, אבל עוד היינו עסוקים בחברה הקודמת. אחרי שעברנו לקליפורניה ומכרנו את החברה, הגיע הזמן לפתח את הרעיון".

 

אתה מתחרה בחברות ענק, עם הרבה ניסיון תעופתי ותקציבים גדולים. מה אתה יודע שהן לא?

"חברות רבות בשוק מפתחות מוצר שמכונה מכונית מעופפת, אבל אינו אלא רחפן גדול, עם 8 עד 18 מנועים חשמליים. אנחנו עובדים על מוצר שונה, שבאמת יהיה מכונית מעופפת, יוכל לנסוע בכביש, לטוס באוויר ולמצוא חניה סטנדרטית בסוף המסע. היתרון שלנו הוא מהנדסים ישראלים שחושבים מחוץ לקופסה, השילוב בין מהנדסים ישראלים ויפנים, ופיתוחים ייחודיים בתחומי האווירודינמיקה, השליטה והשילוב בין רכב לתעופה".

 

קפלינסקי, קרוב משפחה של סגן הרמטכ"ל לשעבר ומנכ"ל בטר פלייס לשעבר, משה קפלינסקי, גייס למיזם מהנדסים יוצאי התעשייה האווירית ואלביט, לצד בוגרי מינהל התעופה האמריקאי (ה-FAA) וסטודנטים מסטנפורד ומאוניברסיטאות עילית נוספות. החברה פועלת במאונטיין ויו בעמק הסיליקון, ובשבועות הקרובים תחנוך משרד בנתניה.

 

קפלינסקי: "אנחנו חברה ישראלית שהמטה שלה בארה"ב, המשלבת בין אנשים צעירים לבין ותיקים עם ניסיון של 45 שנה בתעופה. אתה חייב מישהו שכבר רץ את המרתון הזה פעם אם אתה רוצה לנצח". כרגע מגייסים בחברה עובדים בתחומי הנדסת מבנה, בקרת טיסה ועיצוב.

 

קפלינסקי מסרב לחשוף עדיין את התצורה המלאה של הרכב שבונה NFT, אבל אומר שהמאמץ מושקע ביצירת כלי רכב מעופף שיהיה נגיש ככל האפשר במחירו ולא צעצוע לעשירים. "אנחנו בונים טויוטה קורולה, לא פרארי. כלי שיונע במדחפים, יהיה היברידי ובהמשך חשמלי לגמרי. המטרה היא לבנות כלי שיאפשר למשתמשים לעבור 200 ק"מ בתוך כרך גדול בפחות משעה, מדלת לדלת. זאת לא תהיה מונית אווירית, כמו שחלק מהחברות האחרות מתכננות, אלא כלי לשימוש פרטי".

 

כדי להתגבר על הצורך ברישיון טיסה מתכננים בחברה כלי שיוכל לטוס טיסה אוטונומית מלאה, כאשר המשתמש יצטרך רק להגדיר לו לאן לטוס. "הוא יצטרך רק ללחוץ על כפתור, והרכב יוביל אותו. רשויות התעופה כבר נותנות למטוסים ללא טייס אישור לטיסה אוטונומית בנתיבי טיסה אזרחיים, אם כי טרם אישרו זאת לכלי מאויש. חברות גדולות כבר עובדות על מערכת שליטה למכוניות מעופפות, עבור התנועה האווירית החדשה".

 

בינתיים בונה קפלינסקי גם מערך ספקים עתידי: "יש לנו שותף אסטרטגי, ספק בכיר אירופי מתעשיית הרכב, ואנחנו נמצאים בתהליכי חתימה גם עם ספקים יפנים. גם שם מבינים שמכונית מעופפת זה משהו שהולך לקרות ורוצים להיות חלק מהתחום החדש הזה. אנחנו רוצים לשלב ספקים מתעשיית הרכב, כי שם מתמחים בייצור רכיבים שיהיו גם איכותיים וגם כמה שפחות יקרים. לכן נעשה שימוש ברכיבים 'מהמדף'. הייצור הסדרתי יתבצע באמצעות יצרן רכב קיים, ואנחנו כבר נמצאים בשיחות עם כמה יצרנים כאלה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים