שתף קטע נבחר

"מבוהלת, אבל זו חובתי". המתלוננת נגד קבאנו העידה בסנאט

בקול חנוק סיפרה כריסטין בלייזי פורד על הלילה ב-1982 שבו פגשה את השופט ברט קבאנו, המועמד של דונלד טראמפ לבית המשפט העליון. "הוא עמד לאנוס אותי. ניסיתי לזעוק לעזרה - והוא סתם לי את הפה כדי שלא אצרח", אמרה פורד. "אני לא רציתי להגיע לכאן, אבל צריך לחשוף את העובדות". אחריה יתייצב קבאנו בפני הסנאט, יום לפני ההצבעה על מינויו

 

 

כריסטין בלייזי פורד, שמאשימה את השופט ברט קבאנו בתקיפה מינית, התייצבה היום (ה') לעדות דרמטית בסנאט - יום לפני ההצבעה על מינויו של מועמד טראמפ לבית המשפט העליון. בהמשך הערב יגיע קבאנו לעדות בסנאט, אחרי שפורד ונשים נוספות טענו שהוא תקף אותן בצעירותו.

 

"אני לא כאן בגלל שאני רוצה. אני מבוהלת, אבל העדות הזו היא החובה האזרחית שלי לספר מה קרה כשאני וברט קבאנו היינו תלמידי תיכון", אמרה פורד בקול חנוק בפתח דבריה. פורד, שהגיעה להעיד על רקע חשש לביטחונה האישי, תיארה את הלילה ב-1982 שבו פגשה במסיבה את קבאנו כשהיו תלמידי תיכון במרילנד.

 

באותה מסיבה, סיפרה פורד, קבאנו השיכור תפס אותה בחדר השינה וניסה להוריד לה את הבגדים. "אני מאמינה שהוא עמד לאנוס אותי", אמרה אחר הצהריים. "ניסיתי לזעוק לעזרה. כשעשיתי את זה ברט שם את היד שלו על הפה שלי כדי שלא אצרח. זה מה שהיה הכי מפחיד", אמרה. "זה מה שהותיר את ההשפעה הארוכה ביותר על חיי. היה לי קשה לנשום, וחשבתי שברט הולך בטעות להרוג אותי". פורד אמרה שהרגע הזכור ביותר מאותו לילה היה "הצחוק הפרוע" של קבאנו וחברו מארק ג'אדג', שלדבריה היה עד לתקיפה.  

 כריסטין בלייזי פורד  (צילום: gettyimages)
כריסטין בלייזי פורד, היום בסנאט(צילום: gettyimages)
 

 כריסטין בלייזי פורד  (צילום: AFP)
(צילום: AFP)
  

 כריסטין בלייזי פורד  (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

 כריסטין בלייזי פורד  (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

 כריסטין בלייזי פורד  (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

פורד, פרופסור לפסיכולוגיה מקליפורניה, אמרה בעדותה: "במשך זמן רב פחדתי והתביישתי מדי לספר למישהו על מה שקרה. לא רציתי לספר להורים שלי, בגיל 15, שהייתי בבית ללא השגחת מבוגרים ושתיתי בירה עם נערים. ניסיתי לשכנע את עצמי שבגלל שברט לא אנס אותי אני הצלחתי להמשיך הלאה ולהעמיד פנים שזה מעולם לא קרה". היא סיפרה לראשונה לבעלה על התקיפה במאי 2012. "אני זוכרת שאמרתי שהנער שתקף אותי יכול יום אחד להיות שופט בבית המשפט העליון".

 

על ההתלבטות אם לחשוף את סיפורה אמרה: "כשתאריך השימוע של קבאנו התקרב נאבקתי מול בחירה איומה: האם אני חולקת את העובדות עם הסנאט ושמה את עצמי ואת משפחתי באור הזרקורים? או שאני שומרת על פרטיות ומאפשרת לסנאט לקבל את ההחלטה על המינוי של קבאנו מבלי לדעת את כל האמת על התנהגותו בעבר? אני התייסרתי בהחלטה הזו במהלך אוגוסט ותחילת ספטמבר". לפני שנחשפה בראיון לוושינגטון פוסט היא שלחה מכתב לאנה אשו, חברת קונגרס מקליפורניה, וביקשה שלא להיחשף. המכתב הגיע גם לסנאטורית הדמוקרטית דיאן פיינשטיין, הדמוקרטית הבכירה בוועדה המשפטית בסנאט.

מחאה נשים מחוץ ל סנאט וושינגטון ארה
מחאה נשים מחוץ לסנאט(צילום: AFP)

מחאה נשים מחוץ ל סנאט וושינגטון ארה
(צילום: AFP)
 

קבאנו וכמה רפובליקנים טענו שההאשמות נגדו הן מזימה פוליטית לטרפד את המינוי. בהצהרתה בסנאט אמרה פורד שאין לה שום מניע פוליטי: "אני אדם עצמאי. המוטיבציה שלי להיחשף נועדה לספק עובדות על איך שמעשיו של קבאנו גרמו לחיי נזק, כדי שתוכלו לבחון זאת ברצינות כשאתם מחליטים איך להמשיך בהליך. זאת לא האחריות שלי לקבוע אם לקבאנו מגיע לכהן בבית המשפט העליון. האחריות שלי היא לומר את האמת".

 

פורד היא אחת משלוש נשים שנחשפו והאשימו את קבאנו בתקיפה מינית בראשית שנות השמונים, לקראת ההצבעה על אישור מינוי השופט השמרן לעליון. הופעתה של פורד אחר הצהריים - לעיניי כל ארה"ב - הייתה הופעתה הראשונה מול המצלמות מאז חשיפתה, שמסכנת את מינויו של קבאנו לעליון. בשבוע שעבר אמרו עורכי דינה שהיא מסכימה להעיד על התקיפה, למרות האיומים שהיא מקבלת על חייה מאז שנחשפה. מחוץ לבניין הסנאט התקבץ קהל להפגנת תמיכה בפורד, בהן קבוצה של כ-50 נשים שלמדו איתה בתיכון.

ברט קבאנו (צילום: AP)
ברט קבאנו. מגיע לעדות דרמטית(צילום: AP)

אחרי הצהרת הפתיחה שלה בפני חברי הוועדה קיבלו 21 הסנאטורים בוועדה המשפטית את הזכות להפנות לה שאלות. בין השאר נשאלה אם היא בטוחה שקבאנו היה זה שתקף אותה. פורד השיבה שהיא בטוחה "ב-100%", ושלא מדובר במקרה של בלבול בזיהוי. 11 רפובליקנים חברים בוועדה. כולם גברים. לקראת הדיון הם שכרו את שירותיה של עורכת דין בעלת ניסיון בתביעות על עבירות מין שתפנה שאלות לפורד.

 

כאמור, בהמשך יגיע קבאנו להעיד בפני הוועדה המשפטית של הסנאט. קבאנו הכחיש מהרגע הראשון את הטענות של פורד ושל שתי הנשים האחרות שנחשפו, דבורה רמירז וג'ולי סווטניק. "תקיפה מינית זה דבר מחריד, שפסול מוסרית ומנוגד לאמונה הדתית שלי", מסר בהצהרתו לסנאט.

נשיא ארה
טראמפ והמועמד קבאנו. "אולי אשתכנע"(צילום: AP)
  

מחר אמורה הוועדה המשפטית של הסנאט להצביע על מינויו של קבאנו לעליון. אם הוועדה תאשר את המינוי תתקיים בשבוע הבא הצבעה בסנאט. לרפובליקנים יש רוב זעום בסנאט - 51 מול 49 דמוקרטים. כמה סנאטורים רפובליקנים שטרם הודיעו אם יצביעו בעד קבאנו עשויים להכריע את הכף.

 

חלק מהדמוקרטים קראו לקבאנו לפרוש לאור הטענות נגדו, אחרים קראו לוועדה המשפטית לדחות את ההצבעה עד לחקירת ה-FBI. הנשיא טראמפ, שלאורך כל הדרך המשיך לתמוך בקבאנו, נשמע הלילה מעט אחרת. "תאמינו או לא, אני הולך להקשיב למה שהולך להיאמר. אפשר שאשתכנע", אמר בשולי העצרת הכללית של האו"ם. "מה שהיא תגיד הולך להיות מעניין", אמר, והוסיף: "אני לא יכול לומר לכם אם הן שקרניות לפני שאני שומע אותן".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: gettyimages
כריסטין בלייזי פורד
צילום: gettyimages
מומלצים