שתף קטע נבחר

#לא התלוננתי: "יש טונות של סיבות למה נשים לא מתלוננות"

אחרי שההשטאג #WhyIDidntReport זכה לתגובות רבות בארצות הברית, פרסמה הסופרת והפמיניסטית זהר אלימלך את הגרסה הישראלית. "כבר אחרי כמה דקות ראיתי שיש המון שיתופים ושזה הולך להיות משהו ויראלי בממדים גדולים"

 

לא התלוננתי ()
הפוסט שפרסמה אלימלך וגרר תגובות רבות

 

שבוע אחרי שההשטאג #WhyIDidntReport (למה לא דיווחתי) סחף את הרשתות החברתיות בארצות הברית, מקבילו הישראלי #לא_התלוננתי - התפשט אתמול (שבת) כאש בשדה קוצים בארץ. "פרסמתי את הציוץ בערב וכבר אחרי כמה דקות ראיתי שיש המון שיתופים ושזה הולך להיות משהו ויראלי בממדים גדולים", סיפרה ל-ynet הסופרת והאקטיביסטית הפמיניסטית זהר אלימלך.

 

ההשטאג בארצות הברית פורסם על רקע הדרישה של הנשיא דונלד טראמפ לדעת מדוע קריסטין בלייזי פורד, המתלוננת נגד השופט ברט קבאנו, המועמד של הנשיא לתפקיד בית המשפט העליון, לא דיווחה על התקיפה המינית שלו נגדה כבר לפני שנים. על רקע השימוע בסנאט האמריקני שהתקיים שלשום, שבו העידו קבאנו והמתלוננת נגדו, עורכת דין ישראלית כתבה פוסט שבו הציעה כי "נשים שקמות אחרי 30 ויותר שנים ומאשימות גברים בהטרדה מינית (לא כל שכן כזו שקרתה בגיל העשרה), יחויבו לצרף ראיות. בהיעדר ראיות הן יישאו בהשלכות, לרבות העמדה לדין על אי קיום חובתן האזרחית לדווח בזמן אמת". היא הוסיפה: "די לקרבן נשים! ודי להאשמות שנים בדיעבד!".

 


לא התלוננתי ()
תגובות לפוסט של אלימלך. "ידעתי שיש מבול"

לא התלוננתי ()

הדבר הכעיס את זהר אלימלך, שכתבה בתגובה: "טראמפ אמר 'למה היא לא התלוננה כשזה קרה' ובעקבות זה שיתפו נשים בארצות הברית למה הן לא התלוננו על תקיפות מיניות. מזמינה מי שרוצה ויכולה לשתף למה היא לא התלוננה". אלימלך אף שיתפה במקרה התקיפה המינית שחוותה וכתבה: "אני לא הגשתי תלונה כי זה קרה כשעבדתי בפאב והתוקף נעלם בין האנשים", ותייגה את הציוץ תחת ההשטאג #לא_התלוננתי.

 

"מי שלא חווה את זה בעצמו לא מבין כמה זה קשה לשתף בדבר כזה ואז מאשימים אותך ושואלים אותך 'למה רק עכשיו נזכרת'", אמרה אתמול אלימלך. "המשטרה לא מטפלת בזה טוב, בבית המשפט שופט אמר שנשים נהנות מאונס, לאן שלא תפני המערכת לא בנויה להכיל את מה שקרה לך. ברירת המחדל היא להאמין לגבר ולחשוב שהאישה שקרנית ויש לה איזשהו אינטרס. גברים בדרך כלל לא מבינים את החוויה, אבל אני לא רוצה להכליל כי יש גם גברים שנפגעים וגם כאלה ששיתפו את ההשטאג".

 

ברכה ברד (צילום: נועה מכבי)
ברכה ברד. מנכ"לית עמותת כולן. "משהו גדול קורה בארה"ב"(צילום: נועה מכבי)

אלימלך הוסיפה כי מגוון הסיבות שהנשים נתנו כתשובה לשאלה "מדוע לא התלוננת?" היה עצום. "יש טונות של סיבות למה הן לא מתלוננות. ידעתי שיש מבול אבל זה הפתיע גם אותי - בעיקר העניין של האשמת הקורבן והטראומה שאנחנו נושאות. חלק מהגברים רצו לקיים דיון בנושא ובאמת קשה להסביר להם כי מבחינתם אם קרה לך משהו אז תדווחי, זו אחריותך לדווח על מה שנעשה לך".

 

 

"משהו בעייתי במערכת"

ברכה ברד, מנכ"לית עמותת "כולן" לקידום השיח והעשייה הפמיניסטית בישראל, שיתפה אף היא במקרה פגיעה מינית שחוותה. "#לא_התלוננתי כי הלכתי אליו הביתה, כי בשלב כלשהו החלטתי שלשתף פעולה עדיף מלהיאבק איתו, כי נפגשתי איתו גם אחרי, כי הכל עדיף מלדעת שלקחו לך את השליטה", כתבה. "אחר כך גיליתי שהוא תקף אישה אחרת ואנס באלימות סטודנטית צעירה".

 

"לכל אורך השבוע האחרון אנחנו מתעסקות בקבאנו ובמה שקורה בארה"ב באופן מאוד אינטנסיבי, כולן מדברות על זה כל הזמן", סיפרה ברד ל-ynet. "זה כמו שידור חוזר של #Me-Too כששוב פעם נשים מספרות על כל הדברים הנוראיים שקרו להן ושוב כולם מזדעזעים, אבל מעבר לזה יש פה משהו מאוד גדול שקורה בארה"ב, עם איזשהו מקרה שהיה יכול להיות נקודת זמן היסטורית, תקדים היסטורי, כי אנחנו יודעות שתהליכים מאוד גדולים לא יקרו בזירה המקומית, הם יקרו קודם כל בעולם. וכשדברים כאלה קורים בעולם זה משפיע בצורה מאוד דרמטית".

 

עם זאת, ברד פסימית בנוגע לאפשרות לתיקון המצב. "מה שהיה עם ההצבעה בארצות הברית מדכא מאוד, וזה הסיפור", היא אומרת בהתייחס לכך שוועדת המשפט של הסנאט אישרה את מועמדותו של קבאנו. "אמנם עכשיו נשים קצת יותר מודעות ואפשר לעשות יותר רעש, אבל בפועל את הסנאט האמריקני כנראה שלא נצליח לשכנע והבן אדם יהיה שופט בבית המשפט העליון בארה"ב. המתלוננת ישבה בסנאט והעידה עדות מאוד קשה וכנה וכלום, זה לא משנה שום דבר. יש פה משהו בעייתי במערכת מבחינה אינהרנטית".

 

 


פורסם לראשונה 29/09/2018 22:54

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים