שתף קטע נבחר

אחת ולתמיד: מה עושים כשקוץ נתקע באצבע?

זו אחת הטרדות המעצבנות ביותר שיכולה להוציא מהדעת. אז מה צריך לעשות כשקוץ נתקע באצבע, האם באמת אפשר להוציא אותו, ומתי צריך לפנות לחדר המיון?

זה לא יהרוג אתכם אבל בטוח יטריף: אין כמעט מי שלא סבל מקוץ שחדר לאצבע כף היד או הרגל. זה כואב, זה מטריד, ויכול לשבש את הדעת. אז מה קורה כשקוץ חודר לגוף, האם צריך לשלוף אותו, ומתי לגשת לעזרה רפואית?

 

קוץ החודר לגוף, הוא גוף זר ומזוהם. הקוץ, לרוב יגרום לרפלקס כאב ורתיעה לפני שיחדור כולו לגוף ולפיכך החלק הזעיר שייוותר בחוץ יאפשר את שליפתו. אבל לעיתים הקוץ נשבר או חודר במלואו לגוף.

 

אז מה קורה כאשר הקוץ חודר לגוף? מערכת החיסון והתאים הלבנים שבה מתגייסים בניסיון "לתקוף" את הקוץ המהווה גוף זר. כלי הדם מתרחבים ומהם דולפים תאי הדם הלבנים לעבר אתר הפגיעה, ויחד עם מרכיבים נוספים הולכים ויוצרים מוגלה עם או בלי דימום קל. המקום הולך ומתנפח מה שגורם לתחושת כאב עמום.

 

במרבית המקרים, הקוץ יימס וייפלט מהגוף. לעיתים, הקוץ יישאר כגוף זר, וסביבו תיווצר רקמת גרנולציה, מעין רקמה צלקתית נוקשה ה"סוגרת" על הקוץ ומפרידה אותו לכאורה מהגוף.

 

קוץ (צילום: shutterstock)
עלול להיות מזוהם. קוץ באצבע(צילום: shutterstock)

 

בנוסף, הקוץ עלול להיות מזוהם בחיידקים החודרים לגוף, ובהם גם החיידק הקטלני קלוסטרידיום טטני הגורם למחלת הטטנוס. מסיבה זו, חשוב לדאוג תמיד לכיסוי חיסוני. 

 

אז מה תוכלו לעשות כשזה קורה?

ראשית, אל תלחצו על המקום, כיוון שפעולה זו רק תחדיר את הקוץ עמוק יותר ותקשה על שליפתו. בשלב הראשוני תוכלו לנסות ולשלוף את הקוץ בעדינות, באמצעות פינצטה, אם חלק ממנו בולט ואפשר להבחין בקצהו. קחו פינצטה, חטאו אותה היטב בתמיסת חיטוי אלכוהולית, ותחת זכוכית מגדלת נסו לשלוף את הקוץ החוצה בזהירות.

 

איור: אולה ניחמן ( )
איור: אולה ניחמן

 

שיטה נוספת דוגלת בהחדרת מחט מחוטאת אל אזור חדירת הקוץ ושליפתו. שיטה זו אינה מומלצת ואף מסוכנת.

 

אם לא ניתן לשלוף את הקוץ, תוכלו לנסות לגרום לקוץ להישלף החוצה בעזרת סודה לשתייה: נוטלים כרבע כפית סודה לשתייה עם מעט מים עד שנוצרת משחה, אותה מורחים על אזור חדירת הקוץ וחובשים את המקום.

 

הסודה לשתייה אמורה לגרום לעור סביב הקוץ להתנפח מה שיגרום לקוץ להידחק החוצה, מה שיאפשר לכם לשלוף אותו באמצעות הפינצטה.

 

איור: אולה ניחמן ( )
איור: אולה ניחמן

 

אם אף אחת מהשיטות לא עבדה, ואתם עדיין סובלים מכאבים עזים, נפיחות הולכת וגוברת או חום ממושך, יש לגשת לחדר המיון לבדיקת כירורג שישקול צורך לבצע חתך במקום והוצאת הגוף הזר.
 

ואלו תופעות מסוכנות על העור דורשות פנייה דחופה לרופא? צפו:

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
הדרך להוציא קוץ מהאצבע
צילום: shutterstock
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים