שתף קטע נבחר

ספטמבר שחור בענף האופנה: ראשי הרשתות כינסו ישיבת חירום

נתוני ריס מעידים על ירידה של 7% במכירות רשתות האופנה בהשוואה לתקופה המקבילה בשנה שעברה. הקמעונאים כינסו ישיבה שמטרתה התנגדות לתוכנית משרד הכלכלה לפיה המכס על יבוא בגדים יעלה ל-12%

המשבר בשוק האופנה נמשך: נתוני ריס מעידים כי המכירות בתקופת חגי תשרי השנה היו נמוכות ב-7% ביחס לשנה שעברה. מעבר למגמה המתמשכת בשוק ולחולשה במכירות החגים ישנן כמה סיבות נוספות. ראשית, החגים נחגגו השנה בספטמבר, בסמיכות לחזרה לבית הספר, וכמעט לא היה מרווח בין החגים לבין השיבה ללימודים.

 

צפו: 20 אלף פריטי לבוש חולקו בחינם בת"א. צרכנים: "קונים אונליין אבל באנו להזדהות"

עסקת ענק: קסטרו השלימה רכישת 100% מקבוצת הודיס

 

המשמעות של כך היא שחודש ספטמבר היה חודש עתיר הוצאות עבור משקי הבית. בשנה שעברה החגים החלו במחצית ספטמבר ונמשכו עד ל-11 באוקטובר. בנוסף, השנה מרבית החגים היו באמצע השבוע, מה שהוביל למיעוט ימי עבודה בספטמבר ובהתאם לירידה של 3% במכירות האופנה בספטמבר אל מול ספטמבר בשנה שעברה.

 

בנוסף, ספטמבר הוא חודש חם יותר מאוקטובר. בשנה שעברה ירד גשם במהלך חג הסוכות והרשתות מכרו בגדי חורף, בעוד בתקופת החגים השנה נמכרו בעיקר פריטי קיץ.

קניון האופנה גינדי. בין הסיבות לחולשה במכירות: הסמיכות של חגי תשרי לפתיחת שנת הלימודים (צילום: שוקה כהן) (צילום: שוקה כהן)
קניון האופנה גינדי. בין הסיבות לחולשה במכירות: הסמיכות של חגי תשרי לפתיחת שנת הלימודים(צילום: שוקה כהן)

 

ראשי ענף האופנה מזהירים מפני עליות מחירים

בצל הנתונים הקשים, ל"כלכליסט" נודע כי ראשי ענף האופנה קיימו אמש אסיפת חירום נגד התוכנית של משרד הכלכלה להעלות מחדש את המכס על ייבוא מוצרי טקסטיל והלבשה. האסיפה התקיימה באיגוד לשכות המסחר שמאגד את הרשתות הקמעונאיות, בין היתר, בפעילות אל מול הרגולטור.

 

באסיפה השתתפו הראל ויזל, מנכ"ל ובעלים קבוצת פוקס, ג'ואי שוובל מבעלי קבוצת גוטקס מותגים, רון רוטר, סמנכ"ל כספים קסטרו, רמי שביט, בעל השליטה במשביר לצרכן, רביב ברוקמאייר, מנכ"ל גולף, סולי סקאל מבעלי קבוצת סקאל ועוד.

הראל ויזל (צילום: יונתן בלום)
הראל ויזל(צילום: יונתן בלום)

 

רון רוטר, סמנכ
רון רוטר, סמנכ"ל כספים קסטרו(צילום: אביב חופי)

 

הקמעונאים מתנגדים לתוכנית שמגבש משרד הכלכלה, לפיה צפוי המכס על יבוא בגדים לעלות בחזרה בשיעור של עד 12%, לאחר שבתחילת השנה הוריד המשרד את המכס ל-0% במסגרת צו שעה לשנה. המהלך של משרד הכלכלה בא בעקבות פגישות, לחץ והפגנות מצד תעשיינים מקומיים שהפגינו נגד מדיניות הממשלה ודורשים גם הם הורדת מכסים ומיסים על ייצור בישראל וביטול הפטור ממע"מ בקניות מקוונות.

 

ראשי ענף האופנה, שמרביתם מייצרים את פריטי האופנה בחו"ל ומייבאים אותם לארץ, וחלקם – כדוגמת פוקס וזארה, גם מייבאים מותגי אופנה בינלאומיים מחו"ל, מתרעמים על ההחלטה ומתכוונים לפנות בבקשה לקיים פגישה עם שר הכלכלה, אלי כהן, ושר האוצר, משה כחלון.

 

היבואנים טוענים כי הם גלגלו את הורדת המכסים על הצרכן והורידו מחירים, וכעת המהלך של הממשלה יעלה שוב את מחירי מוצרי האופנה. "הובטח לנו עם הורדת המכס שאם נגלגל את זה על הצרכן הצו יוארך, ולמרות שהורדנו מחירים, ואפשר לראות את זה בנתוני הלמ"ס, הממשלה מתכוונת לעלות עכשיו שוב את המכס. אנחנו לא נספוג את זה וזה יוביל לעליית מחירים בענף האופנה".

  

יבואן אחר אמר: "האינטרס של הרגולטור הוא להוריד את יוקר המחיה, אבל לא מאפשרים לנו להתחרות בצורה הוגנת. המהלך הזה רק יוביל לעליית מחירים של פריטי אופנה".

  

בדיקת מדד המחירים לצרכן בתחום ההלבשה וההנעלה אכן מראה כי נרשמה ירידה של עד 7% במדד מתחילת 2018 ביחס ל-2017. כך לדוגמה בחודש יוני לבדו ירדו המחירים לצרכן בתחום האופנה ב-6.4%, ביולי צנחו מחירי ההלבשה ב-7% ובאוגוסט נרשמה ירידה של 1.7%.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
מומלצים