שתף קטע נבחר

ארה"ב: "אסד לא יראה מאיתנו דולר אחד כל עוד האיראנים בסוריה"

מזכיר המדינה האמריקני מייק פומפאו שוחח עם עובדי המכון היהודי לביטחון לאומי על התוכניות לעתיד בסוריה: "האחריות כולה מוטלת על המשטר". פומפאו הזהיר את איראן מפתיחת חזית מול ישראל: "זיהתה הזדמנות פז"

מזכיר המדינה האמריקני מייק פומפאו אמר הלילה (יום ד') כי ארצות הברית תסרב לסייע בשיקום סוריה לאחר מלחמת האזרחים כל עוד איראן תישאר נוכחת במדינה.

 

מזכיר המדינה של ארה
"אסד לא יראה אפילו דולר אחד". מייק פומאפו(צילום: EPA)

בשיחה שערך עם אנשי המכון היהודי לביטחון לאומי בארה"ב הבטיח פומפאו להילחם באיראן בכל רחבי המזרח התיכון והגדיר את סוריה כשדה קרב מכריע במאבק. "האחריות לסילוקה של איראן מוטלת על כתפיה של הממשלה הסורית, שנושאת גם באחריות לנוכחותה במדינה כיום", אמר פומפאו והוסיף: "אם סוריה לא תוודא שהכוחות האיראניים נסוגים - היא לא תראה מאיתנו אפילו דולר אחד לשיקום המדינה".

 

נשיא סוריה בשאר אסד (צילום: רויטרס)
נשיא סוריה בשאר אסד(צילום: רויטרס)

 

 

מזכיר המדינה הוסיף כי נשיא סוריה בשאר אסד התחזק בזכות העזרה שקיבל מאיראן ומסוריה, וציין כי הכנעת דאעש במדינה שינתה את סדר העדיפויות של ארה"ב. "חיסול דאעש אכן היה בין מטרותינו העיקריות, והוא ימשיך להיות כזה לצד מציאת פתרון מדיני בסוריה וסילוק כל האיראנים ותומכיהם משטחה".

 

עם זאת, האיומים של פומפאו אינם צפויים להשפיע באופן מיידי על סוריה. טראמפ התבטא בעבר על רצונו להוציא את הצבא האמריקני לקראת סיום המלחמה במסגרת מדיניות "ארה"ב תחילה", אך דבריו של פומפאו מצביעים על כך שהצבא לא יעזוב בקרוב.

 

היועץ לביטחון לאומי ג'ון בולטון, אמר בחודש שעבר לכתבים כי החיילים האמריקנים יישארו בסוריה עד שכל הכוחות האיראניים יחצו את הגבול חזרה לרפובליקה האיסלאמית. "איראן ראתה בחוסר-היציבות בסוריה הזדמנות זהב לשינוי מאזן הכוחות לטובתה", הסביר פומפאו והזהיר מפני פתיחת חזית איראנית מול ישראל בגבול הסורי.

 

באופן חריג, פומפאו לא מתח ביקורת על סעודיה שמשתפת פעולה עם ארה"ב במלחמה נגד איראן, למרות ההאשמות נגדה בעניין חיסול העיתונאי הטורקי ג'מאל חשוקג'י. הוא גם לא הציג דרישות לנסיגה רוסית מסוריה - שבה נמצאים הבסיסים הצבאיים היחידים שלה מחוץ לשטחה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים