שתף קטע נבחר

סגן נשיא סין יבקר בארץ: "גורמי ביטחון חוששים מהמעורבות הגוברת"

על רקע ביקורו הצפוי של וואנג צ'ישאן בעוד כשבוע וחצי - ביקור ראשון של מנהיג סיני בכיר בישראל זה 18 שנה - פורסם ב"אקונומיסט" מאמר ביקורתי על המעורבות הגוברת של סין בכלכלה הישראלית. במרכז החששות: מעורבותה של סין בתשתיות אסטרטגיות ורכישת טכנולוגיות מתקדמות, במקביל ליחסיה החמים עם איראן

וואנג צ'ישאן סגן נשיא סין (צילום: AP)
ביקור ראשון של מנהיג סיני בכיר זה 18 שנה. וואנג צ'ישאן(צילום: AP)

גורמים ביטחוניים בישראל מביעים חשש מהמעורבות ההולכת וגוברת של סין בכלכלה הישראלית, ובפרט ממעורבותה בנמלי הים ובפרויקטים תשתיתיים גדולים אחרים. כך נכתב במאמר שפורסם בסוף השבוע ב"אקונומיסט" - מהעיתונים החשובים והמשפיעים בעולם.

 

המאמר פורסם על רקע הביקור הצפוי של סגן נשיא סין, וואנג צ'ישאן, בישראל בעוד שבוע וחצי. מדובר בביקור ראשון של מנהיג סיני בכיר מאז ביקורו של נשיא סין ג'יאנג דזה-מין בישראל בשנת 2000.

 

וואנג, שנחשב לאיש החזק ליד הנשיא שי ג'ינפינג, יגיע לארץ לרגל ועידת החדשנות המשותפת לישראל ולסין שתתקיים זו הפעם הרביעית. וואנג יגיע לישראל ב-22 באוקטובר בראש משלחת גדולה של אנשי עסקים ובכירים סינים, בהם מייסד עליבאבא ג'ק מא ושורה של מנהלי חברות גדולות בסין. ביקורו יימשך שלושה ימים.

עסקאות בהיקף של מיליארדים. פגישת נתניהו ונשיא סין שי ג'ינפינג בבייג'ינג (צילום: gettyimages) (צילום: gettyimages)
עסקאות בהיקף של מיליארדים. פגישת נתניהו ונשיא סין שי ג'ינפינג בבייג'ינג(צילום: gettyimages)

על פי האקונומיסט, העומד בראש אחת מסוכנות המודיעין הישראליות הופתע לאחרונה לגלות כי ייתכן שלפועלי בניין סינים שעובדים בפרויקט גדול יש גישה למתקן ביטחוני רגיש. עוד נכתב כי הגורמים מודאגים גם מעסקאות רכישה של טכנולוגיות חדישות שישראל סוגרת מול סין.

 

אחד החששות הוא מפני שליטה סינית על תשתיות אסטרטגיות ואפשרות של ריגול, נכתב. על פי המאמר, רבים מצביעים בראש ובראשונה על נמל חיפה. בחודש יוני האחרון הועבר החלק הראשון של נמל המפרץ לרשות החברה הסינית SIPG. היקף השטח שנמסר: 180 דונם, מתוך כ-800 דונם סה"כ, שטחו של הנמל החדש.

נמל חיפה (צילום: ונציאן ורהפטיג)
נמל חיפה(צילום: ונציאן ורהפטיג)

ראש עיריית שנגחאי, יינג יונג, וראש העיר חיפה, יונה יהב (צילום: ראובן כהן, דוברות עיריית חיפה)
ראש העיר חיפה, יונה יהב, וראש עיריית שנגחאי, יינג יונג(צילום: ראובן כהן, דוברות עיריית חיפה)

חברת SIPG הסינית זכתה במכרז להרחבת הנמל בחיפה לפני שלוש וחצי שנים. הנמל אמור להיחנך ב–2021 ויופעל בידי החברה הסינית, שמפעילה גם את נמל שנגחאי, למשך 25 שנה. חברה סינית אחרת זכתה במכרז להקמת נמל חדש באשדוד.

  

נמל חיפה, כידוע, הוא הנמל העמוס ביותר בישראל ובסיס צי הים הראשי של המדינה. באקונומיסט צוין כי "צוללות ישראליות, שדווח רבות על יכולתן לשגר טילים גרעיניים, עוגנות שם". על פי המאמר, העסקה עם החברה הסינית מעולם לא נדונה בממשלה או במועצה לביטחון לאומי - "מצב שאחד משרי הממשלה תיאר כתדהמה", נכתב.

צוללת של חיל הים בנמל חיפה (צילום: AFP) (צילום: AFP)
צוללת של חיל הים בנמל חיפה(צילום: AFP)

חשש נוסף הוא מפני העברת טכנולוגיות לחימה לסינים. "נגמרו הימים שבהם ישראל מוכרת לסין ציוד צבאי", נכתב, בעקבות הסכמתה של ישראל בלחץ אמריקני לעצור את מכירת הנשק לסין בשנת 2005. "אך יש אזור אפור של טכנולוגיות דו-שימושיות, כגון בינה מלאכותית ומוצרי אבטחת סייבר - שיכולות לשמש גם לשימושים אזרחיים וגם למטרות מעקב ומודיעין", נכתב במאמר. עוד הודגש כי זה מדאיג את ישראל ואת בנות בריתה, במיוחד נוכח העובדה כי סין היא שותפה מסחרית משמעותית של איראן.

 

"הסינים כל הזמן מנסים למצוא דרכים לקניית טכנלוגיות דו-שימושיות", אומרים אנשי עסקים ישראלים שצוטטו במאמר בעילום שם. "גורמים ביטחוניים רשמיים חוששים יותר מכך שטכנולוגיות כאלו כבר עושות את דרכן לתוך סין".

 

ראש המוסד לשעבר אפרים הלוי אמר, על פי האקונומיסט, כי "ישראל חייבת לעשות עסקים עם סין, כמובן, אבל אין שום מנגנון רציני שיבטיח שלא נמכור נכסים כלכליים חשובים וידע טכנולוגי יקר".

 

במהלך ביקורו של ראש הממשלה בנימין נתניהו בסין לפני שנה וחצי, נחתמו 25 הסכמים לשיתוף פעולה במגוון תחומים שלפי הערכת הסינים שוויים כ-2 מיליארד דולר. על פי האקונומיסט זה התעצם, ובשמונת החודשים הראשונים של 2018 מכרה ישראל לסין סחורות ושירותים בשווי של 3.5 מיליארד דולר.

 

 

ביקור נתניהו בסין בשנה שעברה (צילום: חיים צח, לע"מ) (צילום: חיים צח, לע
ביקור נתניהו בסין בשנה שעברה(צילום: חיים צח, לע"מ)

סגן הנשיא וואנג, שיבקר בישראל, הוא בעל ניסיון רב בהתנהלות מול ארצות הברית ונחשב לדמות מפתח הפועלת מאחורי הקלעים בכל הנוגע למלחמת הסחר המחריפה בין שתי המדינות. לפי ה"וול סטריט ג‘ורנל", וואנג נפגש במאי האחרון בבייג‘ינג עם בכירים אמריקנים, בהם מנכ“ל טסלה אילון מאסק וראש עיריית שיקגו רם עמנואל, בניסיון למתן את הביקורת האמריקנית כלפי סין.

 

הביקור בישראל יהיה אחד הביקורים הראשונים שלו בחו“ל מאז נכנס לתפקיד, אחרי שבמאי ביקר ברוסיה, שנחשבת לבעלת ברית חשובה של סין, ובבלארוס. לפי פרסומים וואנג אמור היה להגיע לביקור בארה"ב ביוני אך הביקור לא התקיים, כנראה בשל ההחרפה ביחסים הכלכליים.

 

ב"כלכליסט" דווח כי וואנג מונה לאחרונה ליו"ר משותף של ועידת החדשנות המשותפת ישראל-סין מהצד הסיני. והחליף בתפקיד את ליו יאנדונג, סגנית ראש ממשלת סין, כך שמדובר בשדרוג משמעותי של הדרג המייצג את סין בוועידה. השדרוג משקף את החשיבות שמייחסת סין לחדשנות הישראלית ואת היחסים הכלכליים המתחזקים בין שתי המדינות. מהצד הישראלי משמש ראש הממשלה נתניהו, המכהן גם כשר החוץ, כיו“ר משותף של הוועדה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: AP, רויטרס
נתניהו וסגן נשיא סין
צילום: AP, רויטרס
מומלצים