שתף קטע נבחר

לתכנן את הלידה שאת רוצה

לא כל מה שקורה בלידה הוא בשליטתנו אבל ברוב המקרים יש לנו אפשרות להשפיע על התהליך. מה כדאי לעשות כדי להגיע מוכנה לרגע האמת ומה קורה כשדברים לא קורים בדיוק כפי שתיכננו?

אנחנו מדמיינות אותה, מתרגשות לקראתה, מתכוננות לקראתה וקצת תוהות או חוששות מהלא מוכר והלא ידוע (וזה טבעי, נורמלי וממש בסדר). אנחנו מחכות לסיים את מסע ההיריון והלידה כדי לפגוש את התינוק שגדל בתוכנו וממתין לזמן המתאים לצאת אל העולם.

 

ילדתי שלוש בנות, אני דולה, ומלידה ללידה אני נוכחת לראות שבין הדברים החשובים ביותר שיש להצטייד בהם לקראת הלידה ושיאפשרו ליולדת לעבור את מסע הלידה המרגש בדרך הטובה ביותר, נמצאים ידע, אורך רוח ויכולת התמודדות עם שינויים.

 

להגיע ללידה בראש פתוח

חשוב מאוד ללמוד, להתכונן ולדמיין בראשך את הלידה, כפי שהיית רוצה שתהיה. להאמין שהכל יהיה בסדר - שבבוא הזמן גופך יידע ללדת את התינוק, ממש כפי שידע לגדל אותו במשך תשעה חודשים.

 

עם כל זאת, חשוב לא פחות להגיע ללידה בראש פתוח - לדעת שתכנית הלידה שהגעת איתה נתונה לשינויים, בהתאם לנסיבות. החוכמה היא לדעת לשחרר את הפנטזיה במקרה הצורך, להתמודד עם השינויים ולקבל את ההחלטות הנכונות שמתאימות למצב האמיתי בשטח.

 

קבלי החלטות שמתאימות למצב הנתון (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
קבלי החלטות שמתאימות למצב הנתון(צילום: shutterstock)

מותר להתאכזב, לכעוס או להתעצב על כך שהדברים לא מתפתחים כפי שקיווינו ותכננו. חשוב לתת לכל סוגי הרגשות מקום לבוא לידי ביטוי ולהתאוורר. זה משחרר, מקל ומנקה את הגוף ממטענים מיותרים וזה מאפשר לך לבקש ולקבל תמיכה מתאימה וחשובה, הן מהצוות הרפואי והן מהמלווים שאיתך.

 

לאחר שאפשרת לעצמך לפרוק ולהביע את כל זה, חשוב לחזור למיקוד ולהתמודד בדרך הטובה ביותר עם הלידה - לנשום עמוק, לחשוב עם עצמך, לשאול את הצוות הרפואי את השאלות הנכונות, ולבקש זמן לחשוב ולהתייעץ עם המלווה/מלווים שלך בלידה. זאת על מנת לעשות חישוב מסלול מחדש ולבחור את הנתיב המתאים לך ביותר להמשיך בו הלאה אל עבר הלידה.

 

אין צורך בהוראות הפעלה

אין לנו שליטה מודעת על תהליך הלידה. אנחנו לא יכולות להורות לגוף שלנו כמה זמן תמשך הלידה, באיזה קצב יתפתחו הצירים, מה תהיה עוצמתם ותדירותם ומתי התינוק יוולד. התהליך תלוי בכל כך הרבה גורמים - מגודל ומנח העובר ברחם, דרך מצבה הפיזי והרגשי של האם ודברים רבים נוספים.

 

לכתבות נוספות - היכנסו לפייסבוק הורים של ynet

 

ממש כפי שגופנו לא היה זקוק להוראות הפעלה מפורשות מאיתנו לגבי איך לגדל, להזין ולשמור על העובר שבקרבינו, כך הוא לא זקוק להוראות הפעלה לגבי הלידה. זה פשוט קורה מעצמו - מפלאי הטבע.

 

הדבר העיקרי שאת יכולה לעשות בזמן הלידה כדי לדאוג לעובר וכדי לאפשר לגופך לעשות את העבודה שהוא בנוי לעשות, הוא להשתדל להיות במצב מנטלי ורגשי מאוזן ורגוע, ולהיות קשובה לסימנים שגופך והעובר שולחים לך.

 

מצב מנטלי ורגשי שכזה יאפשר לגוף ולהורמונים השולטים בלידה לפעול בצורה הרמונית ומיטבית, והם אלה שבסופו של דבר יביאו להתקדמות הלידה.

 

  (צילום: shutterstock)
השתדלי להיות במצב מנטלי ורגשי רגוע(צילום: shutterstock)

קבלת החלטות

במסגרת ההכנה ללידה חשוב להכיר כלים שונים שיוכלו לעזור לך להתכנס פנימה ולשמור על רוגע ואמונה עצמית במהלך הלידה. כמו כן, חשוב להכיר כלים נוספים שיכולים להקל עלייך במהלך הלידה, כמו תנועתיות ותנוחות שונות שעשויות לקדם את הלידה ולהקל על הצירים (גם בלידות מאולחשות עם אפידורל), נשימה מרגיעה, עיסויים נעימים, שימוש במים וכלים נוספים.

 

חשוב שתדעי שגם אם הלידה מתפתחת לא בדיוק כפי שתכננת וקיווית, כל עוד תרגישי שאת שולטת במצב ומקבלת החלטות מודעות, עולה הסיכוי שתחווי את הלידה כאירוע טוב, בונה ואף מעצים.

 

קראו עוד:

ההיריון שלי - מריבועים בבטן ל-40 קילו נוספים

נשים מניקות ומצטלמות בכל העולם

האמהות שחזרו לעבודה יחד עם התינוק

 

מה יכול לעזור לך לשלוט במצב ולקבל את ההחלטות הנכונות עבורך במהלך הלידה?

 

1. להגיע מוכנה ללידה: כדאי לעשות קורס הכנה ללידה מקצועי ומקיף, ביחד עם המלווה שלך ללידה, שייתן לך מספיק כלים וידע כדי להתמודד עם מהלך הלידה ועם מה שעשוי להתפתח במהלכה. חשוב להכיר מושגים רפואיים, תהליכים והתערבויות שנפוצות בחדר לידה - יתרונות וחסרונות של כל דבר. כך תוכלו במקרה הצורך לקבל החלטות בצורה רגועה יותר, מתוך עמדת ידע והפעלת שיקול דעת.

 

קורס הכנה טוב יכלול גם הכנה רגשית ללידה - הוא יעזור למוסס פחדים וחששות, יעזור לך בעיבוד זכרונות לא טובים מלידות קודמות אם ישנן, יסייע לך למצוא בתוכך נקודות חוזקה ועוגנים שיוכלו לתמוך בך במהלך הלידה ויביא אותך מוכנה יותר ושקטה יותר לרגע האמת.

 

את כל הדברים הללו חשוב מאוד שגם המלווה שלך בלידה יידע כדי שיוכל לתמוך בך בצורה המיטבית במהלך תהליך הלידה.

 

חשוב להגיע עם ידע מוקדם (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
חשוב להגיע עם ידע מוקדם(צילום: shutterstock)

2. קבלת החלטות: חוץ ממצבי חירום רפואיים, כל פעולה שהצוות הרפואי מציע לבצע חייבת לקבל את אישורך. הלידה היא שלך וההחלטות הן שלך. לכן, על מנת שתוכלי לקבל את ההחלטות הנכונות ביותר עבורך במהלך הלידה, חשוב לשאול את הצוות הרפואי לגבי כל תהליך שמוצע לך: מה היתרונות מול החסרונות, מהם הסיכונים הכרוכים בתהליך, האם יש אפשרות חלופית, והאם ניתן לחכות עוד קצת זמן לפני ביצוע ההתערבות. לאחר ששאלתן כל זאת בקשו זמן לחשוב ולהתייעץ בפרטיות ובנחת לפני קבלת ההחלטה.

 

3. לבחור לעצמך מלווה/מלווים שיגרמו לך להרגיש בטוחה: בן/בת זוג, אמא, אחות, חברה, דולה. הנפש שלנו משפיעה גדולה על מהלך הלידה. כשאנחנו רגועות, נינוחות ובטוחות הדבר מאפשר להורמונים הנכונים להשתחרר במינון הנכון והם אלה שאחראים במידה רבה על מהלך הלידה וקצב התקדמותה. ישנם כמובן דברים רבים נוספים המשפיעים על מהלך הלידה אך המצב הרגשי שלנו הוא בין הדברים היחידים שנמצא בשליטתנו המודעת.

 

4. תקשורת פתוחה: חשוב שתגידי לצוות הרפואי ולמלווים שלך אם משהו מפריע לך, לא נעים לך או אם את זקוקה למשהו. כך יהיה קל יותר לדעת למה את זקוקה ולסייע לך, ואת תרגישי בטוחה ונינוחה יותר.

 

חשוב לזכור - מטרת העל של כל לידה היא להגיע אל סופה כשאמא בריאה חובקת בזרועותיה תינוק בריא. אם הלידה התרחשה בדיוק כפי שקיווית ודמיינת - זכית, ובהחלט יש לידות רבות כאלה. אבל גם אם הלידה לא התרחשה בדיוק בצורה שבה דמיינת אותה, עדיין תוכלי להגיע אל סופה בתחושת סיפוק וגאווה והיא תמיד תישאר אירוע מכונן בחיים. פלא. פאר היצירה.

 

רונה קוטין היא דולה, מדריכת הנקה מוסמכת, מדריכת הכנה ללידה, בעלת תואר ראשון במדעי התזונה ובעלת בלוג בנושאי הריון, לידה והנקה

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
קבלי החלטה מראש מי יהיה איתך בלידה
צילום: shutterstock
מומלצים