שתף קטע נבחר

הבחירות המקומיות – המדריך המלא למצביע

איך מצביעים, היכן מצביעים, עם איזה מסמך מזהה באים והאם צריך את הספח שנשלח לביתנו - כל מה שצריך לדעת

בעוד כשבועיים (ביום שלישי, 30.10.2018) יתקיימו הבחירות ל-251 הרשויות המקומיות והאזוריות. מדובר בכל הרשויות המקומיות בישראל – ערים ועיירות, מועצות מקומיות ומועצות אזוריות. היום הזה הוגדר כיום שבתון בכדי לעודד כל אזרח להצביע, ובכך להשפיע על האופן שבו ינוהל מקום מגוריו בחמש השנים הקרובות.

 

ההצבעה מתנהלת עדיין בשיטה הישנה נושנה של שלשול פתקים לתיבת קלפי, כאשר הקלפיות ממוקמות בדרך כלל בכיתות בתי ספר וחדרי מתנס"ים. בימים אלה שלח משרד הפנים, כשירות לאזרח, הודעות לכל הבוחרים ובהן ציון הקלפי הסמוכה למקום מגוריו. אך גם אם לא הגיעה ההודעה עד ליום הבחירות, קל מאוד לאתר את מקום הקלפי.

 

אתר המידע הממשלתי נותן מענה מיידי לבדיקת זכאות הצבעה ומיקום הקלפי. כל מה שצריך זה מספר תעודת זהות ותאריך הנפקת התעודה. אפשר לקבל את המידע גם בטלפון 1-800-222-290, או באמצעות מסרון למספר 050-8085500 (ולכתוב בו את מספר תעודת הזהות ב-9 ספרות כולל סיפרת הביקורת, ואת תאריך הנפקת תעודת הזהות). ניתן גם לשלוח פקס ל-1-800-222-291 עם שני פרטי המידע האלה.

 

בקלפי מזדהה האזרח באמצעות תעודת זהות, רישיון נהיגה, דרכון ישראלי או תעודת חוגר וקצין. הוא מקבל שתי מעטפות (צהובה ולבנה) ונכנס לתא הצבעה מאחורי פרגוד להצביע. עבור ראש הרשות נצביע בפתק צהוב אותו נכניס למעטפה צהובה. עבור מועצת הרשות נצביע בפתק לבן שיוכנס למעטפה הלבנה. חוזרים עם המעטפות הסגורות לשולחן ועדת הקלפי ומשלשלים אותן לתיבה.

 

עבור נכים ובעלי צרכים מיוחדים שאינם יכולים להצביע בקלפי הסמוכה למקום מגוריהם הותקנו "קלפיות נגישות מיוחדים". באתר משרד הפנים מתפרסמת רשימת כל הקלפיות בישראל, כולל הנגישות והנגישות המיוחדות. מי שמאושפז בבית חולים רשאי להצביע בקלפי למאושפזים המוצבת בבית החולים שבו הוא מאושפז. רשאים להצביע בה גם עובדי הצוות הרפואי של בית החולים. חיילי מילואים הנמצאים בשירות מילואים פעיל ביום הבחירות זכאים להצביע בקלפיות המיוחדות לחיילים.

 

מידע למצביעים מה צריך לדעת לפני הבחירות המקומיות ()
 

למערכת ynet הגיעו תלונות על כך שהודעות לבוחר עדיין לא הגיעו, ובמשרד הפנים נאמר גם שבקרוב מקצת מהבוחרים יקבלו הודעה נוספת כיוון שחלק מהקלפיות שונו, ועל כן יישלחו הודעות מעודכנות. כך או כך, המידע ניתן, כאמור, להשגה בקלות  - אינטרנטית או טלפונית.

 

 

מתלונות אחרות עולה שנמצאו הודעות לבוחר זרוקות בחדרי מדרגות ובפתחי בתים. בפתח תקווה התלונן תושב שמאות הודעות לבוחר נמצאו זרוקות בפח זבל. מחברת 'מסר', האחראית על משלוח רוב ההודעות (מקצתן, בישובי הפריפריה, נשלחות על ידי דואר ישראל), נמסר כי ייתכן שבמסגרת חלוקת מיליוני הגלויות אירעו מקרי כשל נקודתיים, וכי כל מקרה כזה שיובא לידיעתם יטופל מידית.

 

יום שבתון

כאמור, יום הבחירות לרשויות המקומיות הוגדר כיום שבתון, אך ימשיכו לפעול בו כסדרם שירותי התחבורה ושירותים ציבוריים אחרים. עובד שזכאי ליום השבתון, לא מחוייב לעבוד בו ולא ינוכה לו על כך יום חופש. הזכאות לשבתון מותנית בכך שהעובד אכן רשום בפנקס הבוחרים של רשות מקומית כלשהי, ושהוא עבד אצל המעסיק לפחות שבועיים ימים.

 

הזכאות ניתנת בין אם מקום העבודה ממוקם ברשות שבה הוא מצביע ובין אם לאו. מי שנדרש לעבוד ביום הבחירות (במסגרת השירותים שמותרים בידי משרד הפנים) זכאי לשכר בשיעור 200% בגין היום הזה (או לשכר רגיל ויום חופשה).


פורסם לראשונה 18/10/2018 18:57

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים