שתף קטע נבחר

4 צמחי מרפא שמסייעים לשמור על בריאות הלב

עוזרר, מרווה אדומה, פרחי טיליה וכורכומין: 4 צמחים אשר מהווים כוכבי הלב של רפואת הצמחים. "בשנים האחרונות מצטברות עדויות מחקריות להשפעה מיטיבית של צמחים אלה בתמיכה בשלל מצבים בריאותיים הקשורים לתפקוד הלב וכלי הדם", אומר הרבליסיט קליני ומסביר איך להשתמש בצמחים

בשיתוף "מגדלי הים התיכון"

 

המאה העשרים ואחת הביאה לעלייה בשכיחותן של שורת מחלות הקשורות באורח החיים המודרני ובתזונה המתועשת. אחת מהמחלות השכיחות, החמורות והקטלניות יותר הן מחלות הלב וכלי הדם. לא בכדי כולנו מכירים סביבנו אנשים שסובלים ממחלות אלה, שלמעשה הפכו לסיבת המוות השנייה בישראל.

 

רפואת הצמחים, לאורך מאות בשנים, תומכת ומסייעת באופן טבעי בבעיות אלה, ובשנים האחרונות יותר ויותר מחקרים מראים כיצד צמחים שונים מביאים לתועלת רבה לבריאות הלב. הכירו את ארבעת כוכבי הלב של רפואת הצמחים: העוזרר, המרווה האדומה (מרווה סינית) פרחי הטיליה והכורכומין, הרכיב הנחקר בשורש הכורכום.

 

עוד במדור 60 פלוס:

מחקר: שיגרת שינה קבועה בקרב מבוגרים - תמנע מחלות 

אחרי 60? 5 צמחים שכדאי לכם לשתות לאנרגיות מחודשות 

מחקר מצא: אלו התכונות של האנשים שחצו את גיל 90

 

קשישה שותה תה  (צילום: shutterstock)
צמחי מרפא לשמירה, איזון וחיזוק הלב(צילום: shutterstock)
 

1: עץ העוזרר: לאיזון והרגעה 

מאמר מדעי שסקר 14 מחקרים קליניים שבדקו את השפעת העוזרר במצבים של אי-ספיקת לב, בהפ העוזרר נלקח במקביל לטיפול התרופתי המקובל, נמצא כי סיבולת הלב השתפרה, קצב הלב ירד ותסמיני קוצר נשימה ועייפות כרונית השתפרו.

 

עץ העוזרר, שגדל לתפארת ברחבי הארץ, נחשב לאחד מצמחי המרפא החשובים ביותר בכל הקשור לבעיות קרדיו-וסקולריות. ברפואה המסורתית, מפירותיו ופרחי של העוזרר מהווים "מזון ללב", ומסיבה זו חליטות ותמציות שמופקות מהם משמשות מזה מאות שנים לאיזון לחץ דם (בין אם הוא גבוה או נמוך), להשקטת פלפיטציות ולהרגעת דופק מהיר. העוזרר אף ידוע בתרומתו לשיפור זרימת הדם בעורקי הלב ומשום כך נעשה בו שימוש מסורתי גם במצבים של תעוקת חזה.

 

כיום, מחקרים מדעיים מעידים על כך שהוא מסייע לשפר את זרימת הדם בעורקים הכליליים ובכך תורם להזנה טובה יותר של הלב. פרחיו ופירותיו של העוזרר מכילים רכיבים נוגדי חמצון נחקרים מסוג פרואנתוציאנינים (או בקיצור OPC's) אשר תורמים לבריאות הלב ולבלימת תהליכים טרשתיים בכלי הדם.

 

כיצד נוכל לשלב בתפריט היומי? ניתן להכין חליטה טעימה ונעימה לשתייה על בסיס כפית פירות וכפית פרחי עוזרר, במשולב, בספל מים רותחים. מומלץ לחלוט לפחות כעשר דקות לפני השתייה. מומלץ לשתות כ-3 ספלי חליטת עוזרר ביום.

  

2: המרווה האדומה: לשיפור זרימת דם 

המרווה האדומה גדלה במקומות גבוהים בדרום סין ובמערבה. שלא כמו בזני המרווה האירופאיים והארצישראליים בהם משתמשים בעלים, במרווה האדומה החלק בשימוש הוא השורש, לו צבע אדום כדם וזו אחת הסיבות שברפואה הסינית מיוחסת לו זיקה למערכת הדם.

 

המרפאים הסיניים משתמשים במרווה האדומה "כמניעת דם",  לשיפור הסירקולציה ואספקת הדם לשריר הלב, וכן במגוון אספקטים בריאותיים הקשורים ללב כגון פלפיטציות, לחץ דם לא מאוזן ואפילו במקרים של לחץ בחזה (כחלק מהפרוטוקול הטיפולי בבתי חולים בסין) ולהרגעת חרדות.

 

בשנות ה-80 החלה ההתעניינות בצמח גם במערב, עם האחוז העולה של מחלות לב וכלי דם בקרב האוכלוסייה. על פי מחקרים שונים, נמצא כי השיפור בזרימת הדם אל הלב בנטילה ארוכת טווח של מיצוי הצמח, תורמת להגנה מפני נזקים שנגרמים לאחר אירועי לב איסכמיים שכתוצאה מהם יש הפחתה באספקת הדם לשריר הלב.

 

כיצד נוכל לשלב בתפריט היומי? ניתן להכין מרתח משורש המרווה על ידי בישול כפית שורש מיובש במים למשך 20 דקות.

 

3: עץ הטיליה: להרפיה ושמירה

על פי מסורת רפואת הצמחים, מכינים מפרחי עץ הטיליה תה ודבש. הפרחים בעלי הטעם המתקתק משמשים מסורתית להרפיה כללית של שרירי השלד ושל הרקמה השרירית העוטפת את כלי הדם, ובכך מתאפשרת הרחבה של כלי הדם, סירקולציה טובה יותר וסיוע בשמירת לחץ דם מאוזן.

 

לפרחי הטילייה איכות ואנרגיה מרגיעה ונהוג ללגום תה מפרחי טילייה להרגעת מתח, עצבנות או סערת נפש, להאט דופק מהיר וגם כדי להשרות שינה טובה.

 

כיצד נוכל לשלב בתפריט היומי? ניתן לחלוט כפית של פרחי טיליה מיובשים בכוס מים. ניתן לשתות 1-3 ספלי חליטה ביום.

  

4: כורכומין: מחזק את הרקמה הפנימית  

לכורכומין, הרכיב הנחקר בצמח הכורכום, יש השפעה על מספר גורמים המשתתפים בתהליכים הקשורים למחלות לב וכלי דם. בראש וראשונה, לכורכומין יש השפעה מיטיבה על הרקמה הפנימית של כלי הדם הנקראת אנדותל. בריאות רקמה זו מתקשרת ללחץ הדם בכלי הדם, לתהליכי קרישת הדם ולגורמים נוספים המשפיעים על המערכת הקרדיו-וסקולרית.

 

ידוע כי אחת הדרכים לשמירה על תפקוד תקין של רקמת האנדותל היא על ידי פעילות גופנית סדירה. אולם מחקר שנערך לאחרונה מצביע על כך שנטילת תמצית כורכומין משתווה ביעילותה להשפעה המיטיבה שיש לפעילות גופנית על רקמה זו.

 

בנוסף, כורכומין נלחם בגורמי סיכון נוספים המקושרים למחלות לב וכלי דם: הוא מעכב תהליכי דלקת, הוא נלחם ברדיקלים חופשיים הפוגעים בכלי הדם, הוא מפחית את ההשפעה של רמות סוכר גבוהות ומאזן את רמות השומנים בדם.

 

כיצד נוכל לשלב בתפריט היומי? ניתן לצרוך כורכום כתבלין כחלק מהתזונה היומיומית, אולם רכיב הכורכומין נמצא בכמות קטנה יחסית בשורש הכורכום והוא כמעט שאינו נספג דרך מערכת העיכול. מסיבות אילו מומלץ ליטול תמצית כורכומין מרוכזת (בטבליות למשל), כזו שגם משלבת טכנולוגיה לשיפור ספיגת הכורכומין.

 

 

חשוב לזכור כי במיוחד בגיל מבוגר, אבל לא רק, יש להתייעץ עם רופא המשפחה או רופא מומחה לפני השימוש בצמחי מרפא ותוספי תזונה.

 

 

הכותב הינו הרבליסט קליני Dip.Phyt, מנהל מו"פ ב'ברא צמחים'

 

 

 

5 השפעות מיטיבות של תה ירוק:

בשיתוף "מגדלי הים התיכון"

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מגדלי הים התיכון
צילום: shutterstock
כורכומין: השפעה מיטיבה על הלב
צילום: shutterstock
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים