שתף קטע נבחר

"מבחן בוטל, התלמידים חגגו": החלו העיצומים בעל-יסודיים

בארגון המורים החלו ליישם את העיצומים בשל פגיעה לטענתם בתנאיהם לפי הסכם "עוז לתמורה". היו"ר רן ארז: "אם לא ידברו איתנו, נחריף את העיצומים". על הפרק: ביטול טיולים שנתיים ושיבוש ההוראה ללקויי למידה. משרד האוצר: "ההסכם מיושם כבר כשבע שנים"

 

 

"ברגע שאין מבחנים ואין ציונים – לא נוכל לחלק תעודות בינואר" (צילום: מוטי קמחי) (צילום: מוטי קמחי)
"ברגע שאין מבחנים ואין ציונים – לא נוכל לחלק תעודות בינואר"(צילום: מוטי קמחי)
לאחר ההכרזה על סכסוך העבודה באוגוסט והאיומים על השיבושים הצפויים לאחר החגים, העיצומים עליהם הכריז ארגון המורים בשבוע שעבר, הופעלו הבוקר (א') לראשונה בבתי הספר העל יסודיים. בשלב זה העיצומים כוללים ביטול עבודות ומבחנים, כמו גם סיורים לימודיים. הרקע להחלטה הוא טענות הארגון לגבי אי יישום הסכם השכר הקיבוצי של מורי העל יסודי 'עוז לתמורה' שנחתם לראשונה ב-2011 בחינוך המיוחד ובמסגרות 'מפתנים' לתלמידים בסיכון. על פי ההסכם זוכים המורים, בין היתר, לתוספות שכר עבור שיעורים פרטניים לתלמידים.

 

ארגון המורים חתם בחודש מרץ על חידוש ההסכם ובו התחייב ל"שקט תעשייתי" עד שנת 2022, ולדברי משרד האוצר בכך למעשה מיצה את כל דרישות השכר שלו. עם זאת, רן ארז, יו"ר ארגון המורים, מבהיר כי ההתחייבות הזו רלוונטית רק לסעיפי ההסכם עצמו ולא לכלל הנושאים הנוגעים לתנאי ההעסקה של המורים בחינוך העל יסודי, ובהם של מורי המסגרות הללו. "לא יכול להיות שדווקא התלמידים של החינוך המיוחד יהיו התלמידים המקופחים ביותר", אמר ארז ל-ynet.

 

שיבושים בעצימות נמוכה 

העיצומים יוצאים היום לדרך לאחר תקופה ארוכה שבה איים ארז לשבש את הלימודים בחינוך העל יסודי. עם זאת, על אף ההוצאה לפועל של סכסוך העבודה, ארז מבהיר כי בשלב זה העיצומים צפויים להישאר בעצימות נמוכה וכי למעשה הוחלט בארגון על צעדים שבפועל לא יפגעו בצורה דרמטית בתלמידים והמורים. עם זאת, לדבריו של ארז, "אם לא ידברו איתנו, נחריף את העיצומים". על הפרק: ביטול טיולים שנתיים, שיבוש ההוראה ללקויי הלמידה, ופגיעה בדיווח בתי הספר למשרד החינוך. "יש לא מעט דברים שאנחנו יכולים לעשות לפני שנגיע שביתה". בתוך כך, ארז מבהיר כי "שביתה לא באופק כרגע. אנחנו מנסים לפתור את הבעיה במינימום נזק. "אם הסוגיה לא תיפתר – נחריף את העיצומים".

 

 

ואולם, מורים בבתי ספר רבים מביעים ספק לגבי יעילות הצעדים הללו ומציגים גם היעדר אחידות באשר לאכיפתם. "בבתי ספר רבים כלל אין מבחנים בתקופה הזו של השנה, אז לא ברור מה הטעם בעיצומים האלה", אמר מורה למדעים מתיכון בירושלים. מורה מאשדוד סיפר כי בבית הספר "לא ניתנה שום הנחייה מיוחדת לגבי העיצומים".

 

מנגד, מורה מחיפה סיפרה כי לעיצומים הללו דווקא כן יש השפעה בשטח. "היום בוטל המבחן בפיסיקה", היא מספרת. "התלמידים צהלו משמחה". מורה מתל אביב סיפר כי "לא יהיו מבחנים השבוע וגם הסיורים שתוכננו בוטלו. ניישר קו עם ההחלטה". גם בקבוצות הפייסבוק של המורים התעוררו בימים האחרונים דיונים סוערים, בהם הביעו רבים מהם התנגדות להחלטה. "עיצומים בתיכון לא באמת מזיזים למישהו והנפגעים היחידים הם המורים", כתבה אחת המורות. "למה שאקח חלק בעיצומים?", כתבה אחרת. "אם לא יהיו מבחנים השבוע, אז בשבוע הבא יהיו שניים".

 

יו"ר ארגון המורים, רן ארז. "שביתה לא באופק כרגע" (צילום: ניצן דרור) (צילום: ניצן דרור)
יו"ר ארגון המורים, רן ארז. "שביתה לא באופק כרגע"(צילום: ניצן דרור)

 (צילום: מוטי קמחי) (צילום: מוטי קמחי)
(צילום: מוטי קמחי)

עוד מוקדם לקבוע כיצד ישפיעו העיצומים על המערכת שכן זהו יומם הראשון. עם זאת, תוך זמן קצר המצב עלול להשתנות. "אנחנו לא עורכים כרגע מבחנים ובעוד כשבועיים זה יתחיל להצטבר", אומר מנשה לוי, יו"ר איגוד מנהלי בתי הספר העל יסודיים. "ברגע שאין מבחנים ואין ציונים – לא נוכל לחלק תעודות בינואר, וזה לא כל כך רחוק. בנוסף, אוטוטו מתחילים הטיולים השנתיים של כיתות י"א וי"ב ואם העיצומים יימשכו והטיולים יבוטלו – זו כבר אופרה אחרת. קשה להעריך כרגע לאן זה יתפתח".

 

ממשרד האוצר נמסר בתגובה: "הסכם עוז לתמורה מיושם כבר כשבע שנים וחל על החטיבות העליונות בלבד כפי שמופיע במפורש בהסכם. בחודש מרץ האחרון הוסכם עם ארגון המורים על מיצוי כל התביעות הכלכליות עד לחודש מרץ 2022 וזאת כנגד תוספת שכר של למעלה מחצי מיליארד שקלים".

 

שיבושים גם באקדמיה

בתוך כך, גם באקדמיה היו היום שיבושים בלימודים. בארבע מכללות התקיימה שביתה כוללת של הסגל הבכיר והזוטר, על רקע דרישות לשיפור תנאי העסקתם. המכללות הן: המכון הטכנולוגי חולון HIT, ספיר, המרכז האקדמי רופין והמכללה האקדמית כנרת. במכללה האקדמית אחווה ובסמינר הקיבוצים צפויה להתקיים שביתה של הסגל הזוטר בלבד, ובמכללת הדסה במכללה האקדמית להנדסה עזריאלי ובמרכז האקדמי לב בירושלים, כמו גם באקדמית תל אביב-יפו – צפויה שביתה של הסגל הבכיר בלבד. בשאר המכללות צפויים הלימודים להתקיים כסדרם.

 

בנוסף, שביתת הסגל הזוטר באוניברסיטת תל אביב ובאוניברסיטת בן גוריון נכנסת היום לשבוע השני שלה. בקמפוס אוניברסיטת בן גוריון צפויה להתקיים מחר הפגנה של הסגל הזוטר, על רקע מאבק חבריו.

 

"גם לאחר שיחות משא ומתן נוספות שהתקיימו מאז התחלנו בשביתה, ההנהלה עודנה מתבצרת בעמדתה התמוהה, המסרבת להכיר בכך שלאפשר לעובד התראה בזמן סביר לפני פיטורים וחפיפה בין היקפי המשרה לשכר בעדה - זה לא מותרות, אלא זכויות עובדים בסיסיות", אמר עמית שמרת, יו"ר ארגון הסגל האקדמי הזוטר באוניברסיטת בן-גוריון. "המאבק ממשיך ומחריף - ואנו קוראים לכל אלפי עובדי הסגל הזוטר והבכיר באוניברסיטה, אבל גם לעשרות אלפי הסטודנטים, לקחת חלק במחאה הזו, שהיא מאבק על עתיד ההשכלה הגבוהה בישראל".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: מוטי קמחי
"קשה להעריך לאן זה יתפתח"
צילום: מוטי קמחי
מומלצים