שתף קטע נבחר

הירדנים לחצו על המלך: "להחזיר את הזכות לבעלי האדמות"

מפגינים בירדן קראו לממשלתם להחזיר את השטחים שהוחכרו לישראל במסגרת הסכם השלום לריבונות הממלכה; בקמפיין רשת מקומי ספרו את הימים למועד ההחלטה; 80 חברי פרלמנט חתמו לביטול הסכם חידוש חכירת הקרקעות. אזרחית ירדנית ל-ynet: "מאושרים מההחלטה"

 

 

עוד בטרם ההודעה הדרמטית של המלך עבדאללה היום (א') על אי חידוש המשך הנספחים בהסכם השלום, נשמעו בירדן קולות רבים שקראו לממשלה שלא לחדש את החכירה, ולהחזיר את השטחים בנהריים ובערבה לריבונות ירדנית.

 

מלך ירדן הסביר: "ההנחיות שלי לממשלה מההתחלה היו לבטל את ההסכם, שהתיר לישראל לעשות שימוש באדמות. כמובן שההנחיות בוצעו, והיום הודענו לישראל על ההחלטה הירדנית בדבר ביטול ההסכם בהתאם לנספח הסכם השלום. מדובר באדמות ירדניות והן יישארו ירדניות, אנו נשלוט באופן מלא על אדמותינו".

 

הגורמים הבולטים שפעלו למנוע את חידוש החכירה הם לשכת עורכי הדין של ירדן, אשר ראשיה שלחו פניה רשמית לראש הממשלה הירדני עומר א-רזאז בבקשה שלא להתיר את חידוש ההסכם. אבל לא רק הם: 80 מתוך 130 חברי פרלמנט ירדני חתמו על בקשה לבצע את המלצת הפרלמנט לביטול הסכם חידוש חכירת הקרקעות.

 

ירדן מחזירה שטחים מישראל - עוד כותרות:

ירדן לא תאריך נספח בהסכם השלום: שטחים יחזרו לריבונותה

נתניהו: "ניכנס למו"מ עם ירדן על האפשרות להארכת ההסדר הקיים"

 

 
תמונה מחולקת בנימין נתניהו עם מלך ירדן עבדאללה (צילום: EPA)
בנימין נתניהו עם מלך ירדן עבדאללה: "ניכנס למו"מ"(צילום: EPA)

 

במספר הפגנות לא גדולות יצאו במדינה בקריאה לממשלה להחזיר את השטח לריבונות הישראלית. בנוסף, בימים האחרונים עלה קמפיין רשת עם "ספירה לאחור" בימים - עד ליום האחרון שבו ניתן לירדן להגיש את כוונתה שלא לחדש את ההסכם. היום האחרון לקבלת ההחלטה היה יום שישי הקרוב.

 

ברחבי הרשתות החברתיות פורסמו קריאות שלא לחדש את ההסכם, והיו גם שתהו: איך ייתכן שהאזור שנמצא בשליטת ישראל הוא כל כך ירוק ופרודקטיבי בעוד מטרים ספורים משם, האדמות הירדניות צחיחות ומדבריות?

 

המכתב שחתמו עליו חברי הפרלמנט (מתוך טוויטר)
המכתב שעליו חתמו חברי הפרלמנט(מתוך טוויטר)

המכתב שחתמו עליו חברי הפרלמנט (מתוך טוויטר)
(מתוך טוויטר)

 

חבר הפרלמנט הירדני, עומר אל קראקיש אמר: "הכנסת הנספח להסכם מלכתחילה הייתה טעות, ועכשיו מתקנים את זה. ישראל מנעה מהירדנים לשתות ממי האדמות - ועכשיו מחזירים את הזכות לבעלי האדמות".

 

אזרחית ירדנית אמרה בשיחה עם ynet: "האנשים פה ממש מאושרים מההחלטה, למרות הפעולות שעשו פעילים שונים וחברי פרלמנט - הצעד הזה היה לא צפוי. מוקדם מדי לקבוע אם ירדן באמת תקבל את האדמות בחזרה, מדובר בנושא שהוא חלק מהסכם השלום וצריך לדון בו עד אשר יוסדר העניין".


כרזה מהקמפיין נגד בירדן
כרזה מהקמפיין בירדן "נותרו 15 ימים"(מתוך טוויטר)

כרזה מהקמפיין נגד בירדן
(מתוך טוויטר)



בנספח I ב', נכתב: "נספח זה יישאר בתוקף ל-25 שנים, ויחודש אוטומטית לתקופות זהות, אלא אם כן ניתנת הודעה מוקדמת של שנה על פקיעת תוקף על-ידי אחד הצדדים, ובמקרה מעין זה, לבקשת כל אחד מהצדדים, יוחל בהתייעצויות".
 
במסגרת ההחלטה הירדנית שהתקבלה היום, 24 שנים לאחר חתימת הסכם השלום, הודיע המלך עבדאללה כי אין בכוונתו להאריך את תוקפו של אחד הנספחים. המשמעות היא כי השטחים החקלאיים הסמוכים לנהריים ומובלעת צופר בערבה - ישובו לריבונות ירדנית תוך שנה.

 

ההחלטה התקבלה בהפתעה גמורה בירושלים, שתצטרך למסור לירדנים את שני השטחים - אלא אם תצליח לשכנע את הירדנים להגיע להסכם מחודש.

 

פרשננו רון בן ישי מעריך כי הכרזת המלך עבדאללה נובעת מלחצים פנימיים של האחים המוסלמים בתוך ירדן, וייתכן כי זהו גם ניסיון להפעלת לחץ על ישראל, במטרה שזו תיענה לדרישותיו בתחומים כלכליים כמו כמויות מים ומחיר הגז - ואולי גם בהקשר הפלסטיני.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מתוך טוויטר
"מאושרים מההחלטה": הפגנות בירדן
מתוך טוויטר
מומלצים