שתף קטע נבחר

יו"ר העבודה בטקס הזיכרון ליצחק רבין: "נחזיר את ישראל למסלול של תקווה"

ברקע ההתכתשות עם חברי המשמרת הצעירה שנעדרו מהעצרת, אמר יו"ר המפלגה אבי גבאי כי הוא מתחייב להמשיך בדרך רבין: "להחזיר את ישראל למסלול של שוויון אמיתי ועמוק לכלל הקבוצות בחברה. המהפך אפשרי, הוא קרוב והוא יקרה"

 

 

 

חברי מפלגת העבודה התכנסו הערב (ג') לטקס המסורתי באנדרטת הזיכרון בכיכר רבין בתל אביב לטקס זיכרון לראש הממשלה ושר הביטחון שנרצח במקום לפני 23 שנה. ynet העביר את טקס הזיכרון בשידור ישיר.

  

יו"ר המפלגה אבי גבאי נשא דברים בטקס, ולאחריו נאמו גם ראש העיר תל אביב רון חולדאי, מזכ"ל מפלגת העבודה ערן חרמוני וחברי כנסת. את משפחת רבין ייצג יובל רבין. 

 

טקס זכרון מפלגתי לציון 23 שנה לרצח רה
גבאי בנאומו בטקס לזכר רבין(צילום: מוטי קמחי)

בנאומו אמר גבאי כי "ככל שעובר הזמן, ככל שעוברות השנים, הולכת ומתחדדדת ההבנה העמוקה כי הניצחון של רבין היה נקודה תפנית בישראל. מדי שנה אנחנו מזכירים את התעוזה של רבין כחייל, כמפקד וכמצביא במלחמות ישראל וכמדינאי אמיץ שהולך בדרך השלום. האיש, שבתבונתו יוצאת הדופן ובהבנתו העמוקה את כובד המשקל הביטחוני, המדיני והכלכלי, הניח את התשתית לשינוי במזרח התיכון. רבין הנהיג כאן מהפכה כלכלית חברתית ששינתה ללא היכר את המדינה. בשלוש שנים בלבד, רבין וממשלתו עשו מהלכים ששינו את המציאות לחלוטין בישראל". 

 

גבאי הזכיר את חקיקת חוק ביטוח בריאות ממלכתי והגדיר אותו "אחד החוקים החשובים בהיסטוריה" וציין גם את חוק חיילים משוחררים, סלילת כביש שש, הקמת נתב"ג 2000 והעברת התקציבים למכללות שפתחו את ההשכלה הגבוהה לבני הפריפריה. "הוא שם בראש מעייניו את הפיתוח של יישובים וערים שבאמת היו זקוקים לדחיפה קדימה. כך למשל רבין הפך את יקנעם מעיירת פיתוח למעצמת היי-טק. הוא באמת שינה את מפת ישראל ואת חיי אזרחיה. ותוך כדי המהפכה, רבין הסכים לעשות הסכם שלום עם ירדן וללכת באומץ להליך שלום עם הפלסטינים. הדרך שך רבין היא להעמיד רק את טובת הציבור. לא להיבחר בשביל לשרוד אלא להיבחר בשביל לקבל אחריות ולהבין לעומק את המצוקות, את הבעיות ובעיקר לעשות, לעשות ולעשות".

 

טקס זכרון מפלגתי לציון 23 שנה לרצח רה
(צילום: מוטי קמחי)

"אנחנו נמצאים כאן במקום הקשה הזה, במקום שבו נקטעו החיים של יצחק רבין על ידי שלושה כדורים", המשיך גבאי. "כאן, במקום הגאה הזה, אני גאה לעמוד כיו"ר מפלגת העבודה. אני עומד פה ומתחייב כי דרך רבין היא דרכנו", אמר גבאי והתחייב "להחזיר את ישראל למסלול של שוויון אמיתי ועמוק לכלל הקבוצות בחברה, יהודים דרוזים וערבים, להחזיר את ישראל למסלול של תקווה ואופק מדיני. ישראל רודפת שלום. ב-92 ישראל חיכתה לרבין והוא הוכיח ששווה לחכות. גם היום, ישראל מחכה לשינוי. המהפך הפוליטי אפשרי, הוא קרוב והוא יקרה, תאמינו". 

 

ראש העיר תל אביב-יפו, רון חולדאי, אמר: "בשנים שחלפו אנחנו נמצאים ברגרסיה, והיחסים עם הפלסטינים מראים שהרוצח במידה רבה השיג את מטרתו. הוא לקח מאיתנו מנהיג אמיץ ועצר את התהליך שהוביל. בעיני, רבין היה המייצג האחרון של הממלכתיות השלטונית מאחר ואחריו סבלה ישראל מקיטוב ומהקצנה". חולדאי הוסיף כי "רבין הצליח לקחת את מפלגת העבודה להנהגת המדינה. זה קרה כי אנשים האמינו בו. כשדיבר אלינו ידענו שפיו וליבו שווים. הוא אמר שעם ישראל זה העיקר, אז הוא השקיע בחינוך ובתשתיות. אמר ועשה ולא חשש מהכרעות קשות".

 

חולדאי אמר כי הוא "מתגעגע ליכולת הזאת להקשיב ולהחליט ולעשות את הדבר הנכון. הוא השאיר מורשת שחייבים לקדש ולממש. לפעמים צריך לעשות מעשה קשה ואולי לא פופולרי שיהיה לטובת העם והמדינה. במציאות הנוכחית עלינו כחברי מפלגת העבודה להפריח תקווה חדשה גם באופוזציה. לפעול ללא הרף במה שחיוני לעתידנו".  

ראש הממשלה לשעבר יצחק רבין (צילום: דוד רובינגר) (צילום: דוד רובינגר)
ראש הממשלה לשעבר יצחק רבין(צילום: דוד רובינגר)

הבוקר הודיעו חברי המשמרת הצעירה של מפלגת העבודה ליו"ר גבאי כי הם מתנערים מהעצרת המרכזית שתיערך לזכרו של רבין במוצאי שבת בשל העברת האחריות על ניהולו לתנועת "דרכנו". צעירי המפלגה אמרו כי הם "מאוכזבים מהחלטת היו"ר ומחנה הציוני להיכנע לדרישות של 'דרכנו' ולקחת חלק בעצרת שכל מהותה כניעה להסתה ולבריונות נגד השמאל".

 

בעקבות החלטתו של גבאי, שעם היבחרו לראשות המפלגה הכריז כי העצרת תחזור לאחריות העבודה, אמרו חברי המשמרת כי "יצחק רבין נרצח כתוצאה מהסתה בהובלת יו"ר הליכוד דאז בנימין נתניהו. מנהיגים וחברים במחנה השמאל נרדפים כיום ומאוימים כתוצאה מהסתה ותפקידנו לעמוד כחומה בצורה ולהגן על אלו שנרדפים, ולא להלבין את האלימות במכבסת הממלכתיות וניקיון כפיהם של מסיתי המרפסת בכיכר ציון".

 

בתחילת השבוע תקפו בני משפחתו של רבין את ראש הממשלה בנימין נתניהו בטקסים הממלכתיים לזכרו בירושלים. הנכד יונתן בן ארצי תקף את ראש הממשלה וקרא להגבלת כהונתו. "דמוקרטיה אינה מלוכה ואזרחי המדינה אינם נתינים. הגבלת משך כהונת ראש ממשלה היא הכרחית וחשובה למנוע ממנהיגנו להפוך למלכים נבדלים מעם".

 

בן ארצי התייחס גם לתקרית בין נתניהו לפעילה אורנה פרץ בקריית שמונה ואמר: "אזרחי המדינה כולם זכאים להנהגה שדואגת לצרכיהם ואינה משתעממת מהם ומהצרכים שלהם. תפקיד ההנהגה במשטר הדמוקרטי הוא לשרת ולאהוב את כולם באופן שווה.

לכבד אותם. ההוא הדוחף ומסית להגדרה וקיטלוג של כל אחד החושב אחרת ממנו כחמוץ או שמאלן, ממשיך לפרק בנו ויביא לחורבן הבית הבא".

 

נכדתו של רה"מ, נועה רוטמן, הטיחה במהלך הטקס בהר הרצל ביקורת קשה כלפי חברי הממשלה: "שליחי הציבור שלנו, כשמכם כן אתם - שליחי ציבור. המעמד מחייב. הוא לא רק מעניק זכויות וחסינויות, אתם מחויבים לרווחת כולנו: זכויות אזרח, ביטחון אישי, הזכות להיות הורים ולהתחתן, הזכות לתעסוקה, דיור ונגישות לבריאות. רווחה ותרבות אינן ואסור שתהיינה פרס על פטריוטיות או קרבה לצלחת. אם לא תחדלו ממסע השיסוי וההשתלחות בכל מי שלא מתיישר עם הקו שלכם - יישפך כאן דם".

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: מוטי קמחי
אבי גבאי בטקס לזכר יצחק רבין
צילום: מוטי קמחי
מומלצים