שתף קטע נבחר

"חוק תאיר ראדה" יגיע לוועדת השרים לענייני חקיקה

הצעת חוק שיוזמת ח"כ רויטל סויד (המחנה הציוני) קובעת שבמקרים שבהם יש להטיל מאסר עולם ההרשעה תיקבע פה אחד, ובמקרה של דעת מיעוט הנאשם יזוכה. בהצעה נכתב: "דעת המיעוט מסמלת עבור רבים בציבור את הספק הסביר ובסופו של יום פוגעת במראית פניו של בית המשפט"

 

תאיר ראדה רומן זדורוב ()
רומן זדורוב ותאיר ראדה

בעקבות ההתפתחות האחרונה ברצח הילדה תאיר ראדה, שמעלה אפשרות של ספק בנוגע להרשעתו של רומן זדורוב ברצח, תעלה בשבוע הבא לוועדת השרים לחקיקה הצעת חוק של ח"כ רויטל סויד (המחנה הציוני) שקובעת כי עבירות שדינן מאסר עולם יחייבו הרשעה פה אחד.

 

הצעת החוק הוגשה ברקע הדברים שאמר בעבר שופט בית המשפט העליון יורם דנציגר שהיה בדעת מיעוט וטען שיש לזכות את זדורוב. בעבר סיפר כי היו לו תהיות בתיק שלא נתנו לו לישון בלילה.

 

מדובר בתיקון לחוק בתי המשפט (הרשעה בעבירה שדינה מאסר עולם) ושמלבד היוזמת, עורכת דין פלילית בעברה, חתומים עליה גם חברי קואליציה. כיום החוק קובע כי הכרעה באשר לאשמתו של נאשם או חפותו ובאשר לעבירה שביצע תתקל על סמך דעתם של רוב שופטי ההרכב. כמו כן, לפי שיטת המשפט בארץ הרשעה בדין פלילי נקבעת בהיעדר ספק סביר לאשמת הנשאם.

ח
ח"כ רויטל סויד
 

"בשנים האחרונות הולכת ומעמיקה בקרב הציבור תחושת היעדר אמון במערכת המשפט", נכתב בדברי ההסבר להצעת החוק. "אמון הציבור במערכת נפגע ונשמעות אמירות שמערכת המשפט איננה עושה צדק, כי היא מתנהלת בצורה של איפה ואיפה וכי בית המשפט אף מרשיע חפים מפשע. מערכת המשפט ידעה זה מכבר תיקים מתוקשרים שבהם הלך הרוח הציבורי והאמירות בציבוא היו שהמורשע בדין איננו אשם ושהנאשם האמיתי מסתובב חופשי. אמירות אלו מחמירות כשמדובר בעבירות שדינן מאסר עולם וכשקיימת דעת מיעוט של מי משופטי ההרכב".

 

בהצעה נכתב עוד כי "עונש מאסר עולם חובה, ללא מתן שיקול דעת בגזירת הדין לבית המשפט הינו מבין העונשים החמורים ביותר בספר החוקים ועל בית המשפט המרשיע בדין לוודא שאין בלבו ספק סביר, שאם הוא קיים לא תיתכן הרשעה. דווקא במקרים כאלו נראה שדעת המיעוט מסמלת עבור רבים בקרב הציבור את הספק הסביר. כך, בסופו של יום, פוגעת דעת המיעוט במראית פניו של בית המשפט".

 

בהצעת החוק נכתב שהתיקון המבוקש בסעיף 80 לחוק מתייחס רק לעבירות שהחוק קובע עליהן עונש מאסר עולם חובה. ההצעה דורשת שבעבירות אלו, שבהן חובה על בית המשפט להשית על הנאשם מאסר ללא הגבלת זמן וללא שיקול דעת, תהיה ההרשעה פה אחד וכל אימת שישנם חילוקי דעות יפעל הספק לטובת הנאשם והוא יזוכה בשל חילוקי הדעות.

 

השופט בדימוס דנציגר כתב לאחרונה בכתב העת "הסנגור" התייחסות להצעת החוק: "קשה להצדיק מבחינה עיונית את הטענה שלפיה דעת מיעוט מזכה מעוררת, בכל מקרה ומקרה ובאופן אפריורי, ספק סביר טבוע, אימננטי באשמה. משום כך, בין היתר, אנו מתקשים להצטרף לקריאה לעבור למשטר גורף של תמימות דעים בין שופטי המותבים הדנים בפלילים.

 

חרף זאת, הבענו תמיכה בשינוי הכלל הקיים ובמעבר למשטר של הכרעה פה אחד בעבירות שדינן מאסר עולם חובה, שבראשן עבירת הרצח, כפי שקובעת הצעת החוק שהוגשה לאחרונה על ידי ח"כ סויד. פוטנציאל הנזק החברתי שטמון בהרשעה שגויה בעבירת רצח הוא גדול במיוחד בשל העונש החמור שקבוע בצידה והיעדר שיקול הדעת בהטלתו. השילוב של עונש חמור מאוד וקשיח מצדיק, לגישתנו, קביעת רף הוכחה גבוה מהקיים שיבטיח את אינטרס ההגנה על חפים מפשע בצורה הדוקה וקפדנית יותר".

 

"הרצח של תאיר ראדה ז"ל מטלטל את המדינה כבר 12 שנה", אמרה ח"כ סויד. "כשעל הכף מונחת האפשרות שאדם יורשע ברצח ויישלח לכלא, למאסר עולם, לשארית חייו - חייבים למנוע כל ספק. הצעת החוק שהגשתי תמנע הרשעה כשיש ספק סביר ותשיב את אמון הציבור במערכת המשפט".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים