שתף קטע נבחר

שר החוץ העומאני: "בואו נדבר עם ישראל, עלינו להבין שהיא חלק מהאזור"

לאחר ביקור נתניהו במדינה הערבית ופגישתו עם השליט, בעומאן אמרו כי יציעו סיוע ורעיונות בניסיון לגשר בין הצדיים. במקביל, בחריין הודיעה כי מעולם לא פקפקה בחוכמת השליט קאבוס וביכולתו לתרום בפתרון הסכסוך. סעודיה: "תהליך השלום הכרחי לנרמול היחסים עם ישראל"

 

 

שר החוץ של עומאן, יוסף בן-עלוואי, אמר הבוקר (שבת) כי "עומאן לא מתווכת בין ישראל לפלסטינים, אך מציעה סיוע ורעיונות בניסיון לעזור לשני הצדדים להגיע להסכמות. הדרך אינה סוגה בשושנים, אך העדיפות העליונה שלנו היא לסיים את הסכסוך וליצור עולם חדש". בן-עלוואי אמר את הדברים יממה לאחר פרסום ביקורו החשאי של ראש הממשלה בנימין נתניהו בארצו. הוא הוסיף כי ארצו תציע סיוע ורעיונות בניסיון לעזור לצדדים להגיע להסכמות. שר החוץ העומאני אמר כי ארצו מסתמכת על תוכנית השלום העתידית של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ, המוכרת גם כ"עסקת המאה", ועל מאמצי ארה"ב בנושא.

פרסום פגישת נתניהו עם בן סעיד ()
נתניהו והשליט קאבוס על שער העיתון "אל-ווטן"

בן-עלוואי אמר עוד כי הפתרון לסכסוך בין ישראל לפלסטינים יהיה חיובי לשני הצדדים באותה המידה, וכי "ישראל היא חלק מהאזור ועל כולם להבין זאת, שאר העולם כבר מבין את העובדה הזאת". הוא הוסיף: "על פי ההיסטוריה, התורה נמסרה במזרח התיכון. היהודים אכן התגוררו בחלק הזה של העולם".

 

שר החוץ של בחריין, שייח חאלד בן אחמד אל-חליפה, אמר מוקדם יותר כי ארצו מעולם לא פקפקה בחוכמותו של שליט עומאן, הסולטן קאבוס בן סעיד, ויכולתו לתרום לסכסוך הישראלי-פלסטיני. אל-חליפה הוסיף: "אנו מאחלים לסולטן קאבוס הצלחה במאמציו בנושא".

 

בנימין נתניהו ביקור עומאן  ()
לא מתווכים, אך יציעו סיוע ורעיונות לפתרון הסכסוך. נתניהו ושליט עומאן

פרסום פגישת נתניהו עם בן סעיד ()

במקביל לדבריו של שר החוץ הבחרייני, גם שר החוץ הסעודי עדאל אל-ג'ובייר התייחס היום ליחסי ארצו עם ישראל. "תהליך השלום הכרחי לנרמול היחסים עם ישראל", אמר שר החוץ, שהדגיש כי ארצו תומכת בתהליך השלום שנקבע ביוזמה הערבית בשנת 2002.

 

אתמול פורסם כי נתניהו ערך את ביקורו בעומאן ימים ספורים אחרי הגעתו לשם של יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן. בשני המקרים מדובר במקרה נדיר, כשביקורו של נתניהו הוא הראשון של ראש ממשלה ישראלי בעומאן מאז 1996.

 

בשנים האחרונות התפרסמו דיווחים על מגעים חשאיים בין ישראל לעומאן ואפילו על כך שעומאן אפשרה לישראל לפתוח נציגות חשאית במסקט. במסגרת מאמצי הממשל האמריקני להתניע את התהליך המדיני פעלו האמריקנים לשכנע את עומאן לבצע מחוות נורמליזציה כלפי ישראל. בעבר הודיעו העומאנים שיסכימו לחידוש היחסים אם ישראל תסכים להקפיא את הבנייה בהתנחלויות.

 

בנימין נתניהו ביקור עומאן  ()

בנימין נתניהו ביקור עומאן  (צילום: AP)
(צילום: AP)

בנימין נתניהו ביקור עומאן  ()

מפה עומאן ()

פרשננו לענייני ביטחון רון בן ישי מזכיר כי עומאן הייתה זו שתיווכה ביוזמת ארצות הברית בין איראן למעצמות, לפני ההגעה להסכם הגרעין. אז ישראל התרעמה על כך שממשל אובמה הותיר אותה בצל ולא דיווח לה על המגעים עם איראן. קיימת אפשרות שגם הפעם האמריקנים, בניסיון לקדם את "עסקת המאה", משתמשים בעומאן לצורכי תיווך, הפעם בין ישראל לפלסטינים.

 

יחד עם נתניהו השתתפו בביקור ראש המוסד יוסי כהן, היועץ לביטחון לאומי וראש המל"ל מאיר בן-שבת, מנכ"ל משרד החוץ יובל רותם, ראש הסגל יואב הורוביץ והמזכיר הצבאי לראש הממשלה תא"ל אבי בלוט. המשלחת המריאה לסולטנות לאחר השקת מרכז החדשנות במרכז פרס לשלום, שם קיימו שיחות חמות עם הסולטן בן סעיד, ששוחח עם נתניהו גם בארבע עיניים. המשלחת זכתה גם לקונצרט שנערך במיוחד לבקשתו של הסולטן.

  

בהודעה המשותפת לסיכום המפגש נמסר כי נדונו בו הדרכים לקידום תהליך השלום במזרח התיכון וכן כמה נושאים בעלי עניין משותף למען השגת שלום ויציבות במזרח התיכון. בהודעה מטעם ראש הממשלה נאמר גם כי "ביקורו של נתניהו הוא צעד משמעותי ביישום המדיניות שהתווה נתניהו להידוק הקשרים עם מדינות האזור, תוך מינוף יתרונותיה של ישראל בביטחון, בטכנולוגיה ובכלכלה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים