שתף קטע נבחר

הסמארטפון הלך לאיבוד. מה עושים עכשיו?

אלו הפעולות שכדאי לעשות לפני וחובה לבצע אחרי כדי לוודא שהמידע היקר שלכם נשמר, שלא נחשף בפני אחרים ושאיש לא חוגג על חשבונכם

הסמארטפונים הפכו מזמן לחלק בלתי נפרד מאיתנו. בין שמדובר בילדים בבית ספר יסודי ובין שמדובר באנשים בוגרים שזהו כלי העבודה העיקרי שלהם, הפלא הטכנולוגי הזה אוגר בקרבו פיסות גדולות ומרכזיות של חיינו: מידע חשוב, תמונות, זיכרונות ועוד. דווקא משום כך, את הנזק שיכול להיגרם מאובדן או גניבה של הסלולרי האישי קשה בכלל לאמוד. אז מה כדאי לעשות מראש, כדי שברגע האמת - גם אם יאבד או ייגנב הסמארטפון - לא תפסידו מידע חשוב? ומה צריכים לעשות ברגע שהבנתם שהמכשיר שלכם הלך לבלי שוב? 

 

 

תנו גיבוי

העצה הדחופה, המיידית והחשובה ביותר לכל בעל סמארטפון, כזו שתאפשר לו לחזור לפעילות מלאה בתוך זמן קצר במכשיר אחר במקרה חירום - היא גיבוי. מי שעומדת מאחורי מערכת ההפעלה הנפוצה בעולם, אנדרואיד, ומי שאצלה - יותר מכל חברה אחרת בעולם - אגור כרגע המידע האישי שלנו היא גוגל, ולכן כדאי ואפילו רצוי לשמור על חלק גדול מהמידע שבמכשיר אצלה.

 

סמארטפון שנשכח (צילום: shutterstock)
אז מה עושים עכשיו?(צילום: shutterstock)

 

המידע הזה יכלול בראש ובראשונה את רשימת אנשי הקשר שלכם, הדואר האלקטרוני (בג'ימייל) ויומן הפגישות שלכם. ברגע שכל אלו מסונכרנים תמיד, כברירת מחדל, לענן של גוגל (Google Drive) - כל אובדן של מכשיר יאפשר מעבר קל מאוד למכשיר חדש (ולא משנה אם מדובר באייפון או בסמארטפון אנדרואיד). לבעלי מכשירי אייפון, גיבוי מלא של כל המכשיר - כולל וואטסאפ וכל המידע האגור בו - נעשים על-ידי iCloud, ישירות לענן של אפל, או למחשב האישי שלכם, בתיווכה של תוכנת iTunes.

 

המידע המגובה יכלול לא רק מסמכים, אלא גם את התמונות שצילמתם. אבל זה בתנאי שבתוכנת התמונות הגדרתם מראש להעלות אוטומטית לענן את התמונות שאתם מצלמים לענן של אפל או של גוגל.

 

הכל בענן

את המידע באפליקציות פייסבוק, אינסטגרם וסנאפצ'ט אין צורך לגבות במיוחד, מכיוון שהוא אגור בענן ממילא. כל שעליכם לעשות זה להתקין את האפליקציות על המכשיר החדש (ייתכן שהיא אפילו תתעדכן באופן אוטומטי אם תבצעו שחזור של המידע שלכם מהענן), ואתם מסודרים.

באשר לאפליקציות המסרים השונות - אם אתם משתמשים בטלגרם או במסנג'ר של פייסבוק, באלה המידע נשמר אוטומטית בענן, ובמכשיר החדש שלכם יש רק להתקין אותן ולהתחבר אליהן מחדש. אבל אם אתם משתמשים בווטסאפ, וסביר שאתם משתמשים, חשוב מאוד להגדיר מראש באפליקציה גיבוי אוטומטי קבוע של הצ'אטים. היכנסו להגדרות - משם ל"צ'אטים", ושם לחצו על "גיבוי צ'אט". אם אתם משתמשי אייפון, המידע יישמר ב-iCloud, ואם אתם אנשי אנדרואיד, המידע יישמר ב-Drive של גוגל. רק שימו לב שמעבר בין פלטפורמות (מאנדרואיד לאייפון ולהפך) הופך את עניין שחזור שיחות הווטסאפ שלכם לכמעט בלתי אפשרי.

 

אפליקציית וואטסאפ (צילום: shutterstock)
משתמשים בוואטסאפ? חשוב לגבות את הצ'אטים(צילום: shutterstock)

 

לגבי אפליקציות אחרות המותקנות במכשיר שלכם: סביר להניח שחלקן דורשות גיבוי ידני וחלקן מגובות אוטומטית בענן. ההמלצה לכולן היא להיכנס לתפריט ההגדרות, ולבחון היטב מראש כיצד מתבצע הגיבוי. תמיד רצוי לבחור בגיבוי אוטומטי, המתבצע בדרך כלל במועדים קבועים. אגב, כדאי להקפיד על גיבויים לא רק מחשש אובדן או גניבה, אלא גם לפני מחיקה או איפוס של המכשיר, מכל סיבה שהיא.

 

תחסמו אותו

המכשיר אבד או נגנב? לפני הכל, היעזרו במהירות בחיבור אחר לרשת (או בחבר עם סמארטפון), והודיעו על כך למפעילת הסלולר שלכם. חשוב שהחברה תחסום מרחוק את כרטיס הסים שלכם, כדי שלא יבוצעו במכשיר שיחות לחו"ל או שירותים מיוחדים בתשלום. החברה תוודא את זהותכם, תחסום את הסים שלכם, ותנפיק לכם כרטיס חדש. מספר הסלולרי שלכם לא ישתנה.

 

עקרונית, במקרים רבים יש לחברות הסלולר אפשרות לחסום לא רק את הסים, אלא גם את הסמארטפון עצמו כדי שאחרים לא יוכלו להשתמש בו, באמצעות חסימת מספר הזיהוי הייחודי המוצמד לכל מכשיר בעולם (IMEI). אם אתם משוכנעים שהמכשיר נגנב, או שאבד במקום שבו לא תמצאו אותו בוודאות, מומלץ לבקש את חסימתו. החברה תוכל לסייע לכם בכך רק אם מצוי בידיכם מספר ה-IMEI. המספר מופיע בדרך כלל על קופסת המכשיר, וניתן לאתרו גם על ידי לחיצה על רצף המקשים הבא: כוכבית, סולמית, 06, סולמית. התוצאה שתתקבל היא מספר בן 15 ספרות שאותו מומלץ לשמור מראש, לכל צרה שלא תבוא.

 

ברגע שהתארגנתם על סים חדש עם המספר שלכם ועל מכשיר חדש, הגיע זמן שחזור המידע. במכשירי אנדרואיד התהליך פשוט, ודורש רק הגדרה ראשונית של הפרטים שלכם (דואר אלקטרוני וסיסמה) במכשיר החדש. גוגל כבר תעשה את יתר העבודה לבד: היא תטען בסלולרי החדש שלכם את אנשי הקשר, הדואר האלקטרוני ויומן הפגישות, ובמקביל תתחיל לטעון את כל האפליקציות שהיו במכשיר הקודם.

 

במכשירי אייפון, כאמור, אם תחליטו לרכוש אייפון חדש - שחזור המידע יהיה קל מאוד ומקיף, ישירות מן הענן או מהמחשב האישי, באמצעות תוכנת iTunes.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים