שתף קטע נבחר

5 סיבות להופעתם של כתמים בשיניים

לכולנו יש כתמים בשיניים, חלקם עלולים להיות שם מזמן בקיעתן וחלק מופיעים בתקופה מאוחרת יותר. למה זה קורה, האם הם מסוכנים והאם יש טיפול שיעלים אותם?

אם נסתכל על השיניים שלנו במראה, כמעט כולנו נזהה כתמים על השיניים. חלקם קטנים וכמעט בלתי נראים, וחלקם גדולים ונראים למרחוק.

 

לרוב אלו כתמים לבנים, אך ניתן גם למצוא כתמים כהים בצבעים שונים. ישנם כתמים שנמצאים על השיניים מרגע בקיעתן, ויש כאלה שמופיעים על השיניים מאוחר יותר. יש אנשים שחיים איתם בשלום, ויש שהדבר מפריע להם לחייך. יש כתמים שהינם בעיה אסתטית בלבד, ויש כאלה שדורשים טיפול.

 

קיראו עוד כתבות על בריאות השן

 

מהן הסיבות להופעתם של כתמים על השיניים?

1. חבלה בשן חלב בגיל צעיר. מכה שקיבלה שן החלב, גורמת לפגיעה בנבט השן הקבועה המסתתרת תחתיה, וכשזו האחרונה בוקעת, היא בוקעת לרוב עם כתם לבן, סוג של "צלקת" מהמכה שקיבלה.

 

2. מחלת חום שקרתה בגיל צעיר, או אפילו לאם בזמן ההריון, גורמות לפעמים להופעתן של הכתמות בשיני הילד, בשיני החלב או בשיניים הקבועות. ניתן לראות פסים אופייניים שמאפשרים לדעת בדיוק באיזו תקופה של התפתחות השיניים זה קרה.

 

3. נטילת אנטיביוטיקה בגיל צעיר (לרוב טטראציקלין), עלולה לגרום לשינוי צבע השיניים והופעת כתמים עליהן עם בקיעת השיניים הקבועות.

 

4. פלואוריד - הוכח כחומר המחזק את השיניים בפני עששת, אך נטילתו בריכוז גבוה מדי בגיל צעיר, עלולה לגרום להופעת כתמים חומים על השיניים.

 

5. עששת - מחלה חיידקית הפוגעת באמייל השן. מתחילה לרוב ככתם לבן, ההופך עם הזמן לחור עששתי בצבע חום או צהוב.

 

שיניים ללא כתמים. טיפול אצל שיננית (צילום: shutterskock) (צילום: shutterskock)
שיניים ללא כתמים. טיפול אצל שיננית(צילום: shutterskock)

 

סיבות נוספות העלולות לגרום לכתמים:

חוסר ברוק ופה יבש, מאכלים ומשקאות חומציים, ממתקים, ריפלקס ממערכת העיכול, היגיינה לא טובה, גשרים אורתודונטיים, ועוד.

 

לפעמים הכתמים הם חיצוניים – אבנית שיניים שאינה מוסרת כראוי, סופחת לרוב צבעים מעישון ושתיית קפה, ונראית ככתם כהה. גם חיידקים מסוימים המפרישים צבענים כהים, גורמים להופעת כתמים כהים. את אלה אפשר בנקל להוריד על ידי טיפול שיננית ושמירת הגיינה וצחצוח בבית.

 

איך מטפלים בכתמים?

אם מדובר בעששת, כמובן שיש לטפל על ידי הסרתה ושיחזור השן תוך העלמת הכתמים. אם הכתמים אינם נובעים מעששת והם מהווים בעיה אסתטית בלבד, (ניתן לחיות איתם, אך אם הם מפריעים לחייך) יש שיטות רבות להעלמתם:

 

לכתמים לבנים שטחיים קיימות דרכי טיפול פשוטות על ידי חומרים ששוחקים את השכבה החיצונית וציפויו בשרפים מרוכבים ואילו כתמים עמוקים יותר אפשר להעלים על ידי שחזורים קומפוזיטיים בצבע שן, או ציפויי חרסינה אסתטיים.

 

במקרים בהם מדובר בכתמים לבנים של עששת התחלתית, יש צורך בטיפול עם מריחת פלואוריד בריכוז גבוה, היגיינה קפדנית וטיפול שיננית תכוף.

 

האם ניתן למנוע היווצרות כתמים על השיניים?

אם הגורם להופעת הכתמים אינו גנטי או תרופתי, הרי שהפחתת ממתקים ומשקאות ממותקים וחומציים, הקפדה על צחצוח נכון יומיומי עם מברשת וחוט דנטלי, הגעה מסודרת מידי תקופה לשיננית ובדיקת רופא שיניים יתנו את המניעה הטובה ביותר.

 

הכותב: ד"ר ספי פורת , רופא שיניים ותיק בעל ניסיון רב בטיפולים אסתטיים לשיפור מראה החיוך

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
למה יש כתמים בשיניים
צילום: shutterstock
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים