שתף קטע נבחר

כרוניקה של הפסד ידוע מראש: האדישות שהדיחה את יהב מחיפה

ההפסד הצורב של יונה יהב הורגש בכרמל כבר בתחילת יום הבחירות. למרות הופעתו הבטוחה, מטה הבחירות התרוקן עוד לפני ספירת הקולות. אבי גבאי חגג עם ראש העיר קליש ופעילי המטה את הניצחון: "הריגוש והתקווה שאת מייצרת יצאו מגבולות העיר"

 

 

יו"ר המחנה הציוני אבי גבאי הגיע אמש (רביעי) לאירוע הניצחון של ראש העיר הנבחרת בחיפה עינת קליש-רותם. המנצחת הגדולה של הבחירות המקומיות אמרה לפעיליה כי הם "חלק מההיסטוריה של חיפה ושל ישראל כולה". קליש-רותם הודתה לגבאי על התמיכה שאפשרה לדבריה את הזכייה. "כבר הפשלנו שרוולים והתחלנו לעבוד, אנחנו צריכים את כולכם גם בהמשך", אמרה למשתתפי האירוע.

 

"להציל את שדה התעופה ולטפל במפרץ": תוכניות קליש-רותם לחיפה

המנצחות הגדולות: הדיחה ראש עיר מכהן, גברה על המועמדת של נתניהו

 

ד
עינת קליש-רותם חוגגת עם מטה הפעילים, שלשום(צילום: עידו ארז)

ד
(צילום: עידו ארז)

גבאי אמר כי "עינת עשתה את זה בעצמה. אנחנו עזרנו פה ושם, אבל היא ניצחה בזכות עצמה, בכישרון וביעילות שלה. הניצחון הוא שלך, שלך, שלך". עוד אמר כי "רק על זה שהחזרת לחיפה את האופטימיות זה היה שווה. הריגוש והתקווה שאת מייצרת כבר יצאו מגבולות חיפה. גרמת לאמא שלי לבכות היום כשהיא ראתה אותך. היא שוכבת בבית חולים, והתרגשה עד דמעות מהסרטון שלך", אמר ופנה לקהל: "תאמינו, תאמינו, תאמינו. הצעירים עוד יחזרו לחיפה".

 

 

לאחר שהעיר חיפה התעוררה הבוקר לעידן חדש, ניתן לומר כי מבחינתו של ראש העיר המודח יונה יהב, זו הייתה כרוניקה של הפסד ידוע מראש. על אף שראש העיר ב-15 השנים האחרונות, יחד עם אנשי המטה שלו, שידרו במהלך כל היום אופטימיות, כבר משעות הבוקר המוקדמות ניתן היה לראות כי חיפה בדרכה לשינוי דרמטי בלשכת ראש העיר.

 

גם מבחינת תושבי העיר, שרבים מהם מעריכים ומוקירים את פועלו של יהב למען המטרופולין הגדול של הצפון, התחושה כי זמנו תם הורגשה היטב. "הייתי מאוד מרוצה מהתפקוד שלו", אמרה ל-ynet מרים שמתגוררת בעיר. בעיניה, "פועלו של יהב השאיר את חיפה נקייה ומסודרת. אבל, ויש אבל גדול, אי אפשר להישאר 15 שנה בתפקיד - צריך לרענן". ההפסד של יהב בן ה-74 הביא ככל הנראה לסיומה של הקריירה הפוליטית שלו, שהחלה כעוזר ודובר של ראש העיר המיתולוגי של ירושלים טדי קולק, עברה בקדנציה אחת בכנסת ה-14 בשורות מפלגת העבודה, והגיעה עד לכהונה ארוכה בראשות העיר חיפה.

 

תוצאות ספירת קולות בחירות מקומיות ראשות עיריית חיפה ()

הבולדוזר של חיפה

יהב היה "בולדוזר" פוליטי ששלט ללא עוררין בנעשה בחיפה. מתוך נקודת השקפה זו הוא יצא לדרך כדי לקבל את קול הבוחר בפעם הרביעית, למרות שבסופו של דבר הקולות הראו כי התושבים מעדיפים שיחזיר את המפתחות ויפרוש. גם בשעות הערב המוקדמות, כשיהב כינס את התקשורת כדי להתייחס למתקפות הסייבר שהשביתו בחלקים מהיום את מערכות התקשורת של עובדי המטה שלו, דומה שמשהו זז אצלו. בעמידתו מול המצלמות לאורך היום, ובעיקר בשעות הערב המאוחרות, הוא הגדיר מחדש את הביטוי "אחד בפה ואחד בלב". מחד, דבריו היו ברורים ויציבים, "אני אהיה ראש העיר הבא, אל תדאג", השיב יהב לשאלת ynet בביטחון, מאידך, שפת גופו, הריצוד בעיניו, הבעות פניו והתחושה הכללית שאפפה סביבו וסביב אנשיו הייתה של תבוסה ידועה מראש.

 

יונה יהב בחירות רשויות מקומיות 2018 ()
יהב מצביע בבחירות המקומיות

בשונה ממערכות הבחירות הקודמות, דומה שהשנה מה שאפיין את מטה הבחירות יותר מכל הייתה האדישות. אם בניצחונו האחרון בשנת 2013, מטה של ראש העיר היה שוקק חיים וגדוש בפעילים ובתומכים בשעה 22:00 - עת נסגרו הקלפיות ופרסום המדגם בתחנת הרדיו המקומית – השנה המטה התרוקן במהירות כבר בשעה שקדמה לסגירת הקלפיות. המנהלים מיהרו לשלוח את עובדיהם במוניות לביתם, ובמקום נותרו פחות מ-20 תומכים מרכזיים ביהב. דקות ספורות מפרסום המדגם, שחזה תבוסה קשה לראש העיר ב-15 השנים האחרונות, התפזרה השארית האחרונה של הפעילים הנאמנים והותירה את המטה הענק ששכן בסניף ישן של אחד מהבנקים הגדולים, ריק לחלוטין למעט כמה עובדים וכמה טכנאי מחשבים שפירקו את שנותר במקום.

 

גורמים במערכת הפוליטית הארצית שליוו את הקמפיין של יהב , סיפרו כי יהב היה צריך להבין מזמן שזמנו חלף וכי עליו לפרוש ולפנות את מקומו לדור הצעיר יותר, אולי אף לסגנו – יו"ר "צעירי חיפה" שי אבוחצירה. אבוחצירה עצמו, בסך הכל בן 38, הימר במרוץ הזה על סוס שעד כה היה מניה בטוחה בעיר. במקום לקרוא עליו תיגר, הוא בחר להמשיך עם ראש העיר בן ה-74 ולמתג את עצמו כמועמד הטבעי לרשת אותו. אלא שתוצאות הבחירות החד-משמעיות שקבעו כי יהב ואנשיו הובסו יקשו מאוד על מיתוגו של אבוחצירה כיורשו הטבעי של הבולדוזר, ועל התמודדותו האפשרית על כס ראש העיר בבחירות בשנת 2023.


פורסם לראשונה 31/10/2018 23:31

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים