שתף קטע נבחר

זוכה ממכירת אלכוהול לקטין: "החוק לא חוקתי"

המשטרה השתמשה בבן 17 בעל חזות בוגרת שקנה משקאות באשדוד. נגד הבעלים הוגש אישום, אך הוא זכה לתמיכה מהשופטת רבקה שוורץ

בית משפט השלום באשדוד זיכה לאחרונה בעלי חנות בשם "ביג טיים" בעיר, שהואשם בשני מקרים של מכירת אלכוהול לקטין בן 17 שפעל מטעם המשטרה במבצע אכיפה. השופטת רבקה שוורץ הסבירה כי "הגעתי למסקנה כי השימוש בסוכן שהינו קטין, שנחזה לבוגר, הינו שימוש פסול, בלתי סביר ונוגד את תחושת הצדק וההגינות".

 

שני האירועים התרחשו בחנות באותו יום ב-2016 בהפרש של שעה. באירוע הראשון מכר הנאשם לקטין בקבוק בירת "הייניקן" ובקבוק מים, ואילו בשני מכר לו בקבוק בירה "קרלסברג" וחטיפים. טענתה העיקרית של המדינה הייתה שהיה על בעלי החנות לדרוש תעודה מזהה כדי לבדוק את גילו של הקונה, שלטענתה "אינו נראה בדמותו כקטין".

 

הנאשם, שלא הכחיש את העובדות, טען שסבר לתומו שמדובר בצעיר כבן 25. הוא ציין שבאותו יום הקטין הגיע לבתי עסק אחרים וגם הם מכרו לו אלכוהול מבלי שביקשו תעודה.

 

ואכן, השופטת כתבה כי "הן בסרטונים והן בעדותו בבית המשפט הקונה נראה בחור בריא, רחב כתפיים, גובהו 1.85. במועד האירוע הקונה חבש כובע לראשו. בית המשפט התרשם, כי במועד העבירה נראה הקונה בוגר מעל גיל 20 וכי מראהו אינו מעורר ספק לגבי בגירותו".

 

היא הבהירה כי הסעיף שבו הואשם בעלי החנות - העוסק במכירת משקאות לקטינים ומאפשר להרשיע ללא הוכחת המצב הנפשי של הנאשם ("אחריות קפידה") יחד עם עונש של שישה חודשי מאסר - נוגד את חוק יסוד כבוד האדם וחירותו וכן את החלק הכללי של חוק העונשין, שלפיו אדם לא יידון למאסר אלא אם הוכחה מחשבה פלילית או רשלנות.

 

מהשופטת שוורץ כי בעבירות מסוג זה – שבהן לא ניתן להתגונן – העונש הוא בדרך כלל קל יחסית.

 

נימוק נוסף היה "הגנה מן הצדק". בהקשר זה היא הצביעה על "התנהגותה הנפסדת של המשטרה אשר פעלה בחוסר הגינות, כשהשתמשה בקונה קטין הנחזה אובייקטיבית להיות בוגר הן במקרה דנן והן בשני מקרי אכיפה נוספים שבוצעו באותו יום כלפי בעלי עסק אחרים (שאף הם טעו לחשוב שהקטין בוגר)".

 

השופטת שוכנעה כי מדובר בקונה שעושה רושם שגילו נע בין 25 ל-30, והבהירה כי לא שמעה מהמשטרה הסבר משכנע בשאלה מדוע לא בחרה בקטין שחזותו תואמת את גילו של קטין. כמו כן, לעמדתה, העובדה שביום האירוע שני בעלי עסקים נוספים עסקים טעו לחשוב שהוא בגיר, מוכיחה כי טעותו של הנאשם כנה וסבירה.

 

בתוך כך ציינה השופטת שוורץ כי אמנם המשטרה לא פעלה מתוך זדון, אך ראוי שתפעל בזהירות ובהקפדה, ולא באופן מכשיל כפי שהיה במקרה זה.

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים