שתף קטע נבחר

החצבת בירושלים: נבחן איסור כניסת לא מחוסנים למוסדות חינוך

משרד הבריאות מעלה הילוך במלחמה נגד מגיפת החצבת. בשבועיים הקרובים ייפתחו תחנות טיפת החלב בשכונות בבירה ובאזור ויעניקו חיסונים רבים לתושבים. בנוסף שוקלים במשרד צעדים נוספים: הקדמת גיל החיסון למניעת המחלה ואיסור כניסת לא מחוסנים למחלקות רגישות בבתי החולים

חיסון לחצבת. משרד הבריאות מרחיב את המאמצים להגדלת כמות המתחסנים (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
חיסון לחצבת. משרד הבריאות מרחיב את המאמצים להגדלת כמות המתחסנים(צילום: shutterstock)

משרד הבריאות הודיע היום (א') על שורה של צעדים שמטרתם להיחלם בהתפשטות מגיפת החצבת בירושלים. בין היתר יורחבו שעות הפעילות של תחנות טיפת החלב בעיר, תיבחן הקדמת גיל החיסון למניעת המחלה וכן תיבחן האפשרות להגביל כניסת אנשים לא מחוסנים למוסדות החינוך. נכון להיום דווח על 1,334 חולי חצבת בישראל.

 

במהלך סוף השבוע קיים מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב, שיחות עם מומחים שונים בנושא התפרצות החצבת בבירה - זאת במטרה לגבש צעדים אינטנסיבים לבלימת ההתפרצות המקומית בעיר ולהגדיל את החיסון באוכלוסייה.

 

בעקבות ההתפתחויות האחרונות הוחלט על שורה של צעדים במשרד הבריאות. בין היתר הוחלט על המשך מבצע החיסון למניעת חצבת בירושלים, כולל פתיחת כמה מתחנות טיפת החלב מ-8:00 בבוקר ועד ל-20:00 וכן בימי שישי, במהלך השבועיים הקרובים. מדובר בתחנות בשכונות חרדיות בירושלים וכן בבית שמש ובביתר עילית. כמו כן, יתוגברו ניידות ייעודיות לחיסון האוכלוסייה, של חברת "נטלי", המאפשרות ביצוע חיסונים בתוך השכונות עצמן.

  ( )
( )

בנוסף, במשרד בוחנים כמה נושאים הקשורים למניעת התפרצות המחלה. אחד מהם הוא בחינת הגבלת כניסות של אנשים שאינם מחוסנים למוסדות חינוך, בטענה שהן עלולים לסכן את האוכלוסייה. כמו כן בוחנים במשרד את הקדמת החיסון למניעת חצבת לגיל תשעה חודשים, זאת בתיאום עם גורמי המקצוע.

 

עוד הוחלט במשרד על איוש והוספת תקנים של אחיות במחוז ירושלים ותגבור בכוח אדם נוסף בעזרת סטודנטים וסטודנטיות לסיעוד. הוחלט גם על הגבלות כניסת מבקרים לא מחוסנים למחלקות רגישות בבתי החולים, בין היתר למחלקות כגון: פגיות, טיפול נמרץ, אונקולוגיה והמטו-אונקולוגיה.

 

 

לפני שלושה ימים מתה פעוטה שככל הנראה נדבקה מהוריה בחצבת - מקרה המוות הראשון בישראל מהמחלה ב-15 השנים האחרונות. על פי נתוני משרד הבריאות, רוב מקרי החצבת אותרו בירושלים. אחריה נמצאות צפת, פתח תקווה ותל אביב.

 

על הפעוטה היו סימני פריחה שמאפיינים את המחלה והיא פונתה לבית החולים עם חום גבוה. המשפחה התקשרה לחובש אחרי שהילדה התעלפה, והיא פונתה לבית החולים תוך מאמצי החייאה. בית החולים מסר כי הפעוטה הגיעה כשהיא ללא דופק ונשימה, וכי בתום ההחייאה נקבע מותה.

 

בתוך כך, הבוקר דווח כי מורה בבית ספר יסודי באשדוד, בשנות ה-40 לחייה, התגלתה כחולה בחצבת, לאחר שביום חמישי חשה ברע ולא הגיעה לבית הספר. בהמשך היום הודיעה עיריית אשדוד כי המורה אינה חולה בחצבת כמו שדווח.


חצבת היא המחלה המידבקת ביותר הידועה לאדם. הסיכוי של אדם לא מחוסן להידבק בחצבת, אם הוא נחשף לחולה, הוא 90%. את החצבת ניתן לאבחן באמצעות בדיקה גופנית: מישוש של בלוטות הלימפה, או לחלופין באמצעות נקודות בחלק הפנימי של רירית הלחי - מול השיניים הטוחנות השניות. הנקודות נראות כגרגירי מלח על רקע אדום.

 

במרבית המקרים, כשלושה עד ארבעה ימים לאחר הופעת החום מופיעה פריחה אופיינית. לאחר כשלושה ימים הפריחה מתחילה לחלוף. כדי לאשר את האבחנה נוהגים לבצע גם בדיקת נוגדנים בדם לחצבת.

 

סיבוכים בזמן המחלה או לאחריה נפוצים מאוד ומתרחשים בכשליש מהמקרים. המחלה יכולה להסתבך לדלקת אוזניים, לשלשולים, לדלקת בקרנית העיניים, לדלקת ריאות ולסיבוכים נדירים כמו דלקת מוח, פגיעה במערכת העצבים ואפילו למוות. הסיכון לסיבוכים כתוצאה מהמחלה גבוה יותר בקרב ילדים מתחת לגיל חמש.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
חיסון, אילוסטרציה
צילום: shutterstock
מומלצים