שתף קטע נבחר

סחף דמוקרטי בקרב נשים וצעירים בבחירות האמצע

סקרים בארה"ב: בצל פרשת קבאנו הגדילה המפלגה הדמוקרטית משמעותית את כוחה בקרב נשים וצעירים בבחירות לקונגרס. התמיכה הזו סייעה לה לכבוש את בית הנבחרים. טראמפ הצליח לשמור על הרוב בסנאט. הבחירות הלילה יריית הפתיחה במירוץ לבית הלבן - כשלדמוקרטים אין עדיין פייבוריט

תמיכה גדולה של נשים וצעירים העניקה לדמוקרטים את התמיכה שאותה היו צריכים כדי לכבוש את בית הנבחרים. בבחירות האמצע בארה"ב הצליחו הדמוקרטים להחזיר את הרוב בבית הנבחרים. מנגד הצליח הנשיא דונלד טראמפ לשמור על הרוב הרפובליקני בסנאט. לפי התוצאות כרגע לרפובליקנים יהיו 51 סנאטורים לעומת 45 לדמוקרטים. בבית הנבחרים יהיו לפחות 221 חברים דמוקרטים לעומת 199 רפובליקנים.

 

אמריקה חצויה – סיקור נרחב של הבחירות :

מחקירה עד הדחה: מה יעשה בית נבחרים דמוקרטי?

עשו היסטוריה: מושל הומו, חברת קונגרס מוסלמית

גם ביונסה לא עזרה: הכוכב הדמוקרט הפסיד בטקסס

 

אלכסנדריה אוקסיו-קורטז (צילום: EPA)
אלכסנדריה אוקסיו-קורטז הדמוקרטית, חברת קונגרס בת 28(צילום: EPA)

לפי סקר של AP 55% מהנשים הצביעו למועמדים דמוקרטים לבית הנבחרים ולסנאט, לעומת 41% לרפובליקנים. בקרב נשים צעירות, בנות 18 עד 29, הפער לטובת הדמוקרטים היה גדול יותר - 63% מהן הצביעו למועמדים דמוקרטים לקונגרס. המאזן בקרב נשים לבנות היה קטן: 50% בחרו בדמוקרטים ו-46% ברפובליקנים. בקרב נשים לא לבנות הפער גדול בהרבה. 78% בחרו בדמוקרטים.

 

הנתונים דומים בסקר של רויטרס ומכון Ipsos, שבו אמרו 55% מהנשים אמרו שבחרו במועמד דמוקרטי, בהשוואה ל-49% בבחירות האמצע לפני ארבע שנים - אז השיגו הרפובליקנים רוב גדול בבית הנבחרים. בחירות האמצע, שבמידה רבה היו משאל עם על דרכו של טראמפ, נערכו אחרי פרשת ברט קבאנו – המועמד של טראמפ לבית המשפט העליון, שנשים האשימו אותו בתקיפות מיניות. מספר שיא של נשים, 95, נבחרו הלילה לבית הנבחרים. בהן חברות קונגרס מוסלמיות ראשונות ואלכסנדריה אוקסיו-קורטז הדמוקרטית, רק בת 28, חברת הקונגרס הצעירה אי פעם.

 

 

תומכי אלכסנדריה אוקסיו-קורטז (צילום: EPA)
תומכי אלכסנדריה אוקסיו-קורטז(צילום: EPA)
 

תומכי אלכסנדריה אוקסיו-קורטז (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

תומכי אלכסנדריה אוקסיו-קורטז (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

בחירות האמצע בארה"ב היו סוערות ומסקרנות מהרגיל, והבוחרים הצעירים יצאו לקלפיות בהמוניהם. לפי מדגמים של ABC יותר מ-3.3 מיליון צעירים בני 18 עד 29 הצביעו בבחירות – עלייה של 188% לעומת בחירות 2014. כמו הנשים גם בקרב הצעירים הייתה נטייה חזקה שמאלה, ולפי סקר של CNN שני שליש מהצעירים בחרו בדמוקרטים.

 

לפי הסקר של רויטרס בין המצביעים בני 18 עד 34 62% בחרו בדמוקרטים, רק 34% ברפובליקנים. מתוצאות הסקר עולה שהמפלגה הדמוקרטית הגדילה בעשרה אחוזים את הפער בקרב צעירים בהצבעה לקונגרס. לפני ארבע שנים 54% מהצעירים תמכו בדמוקרטים, 36% בחרו אז במועמדים רפובליקנים.

בחירות אמצע ארה
שמר על הסנאט. טראמפ והבת איוונקה(צילום: AP)

בארה"ב יש פער גדול לטובת הדמוקרטים בקרב שחורים והיספאנים. לפי רויטרס הפער בתמיכה הדמוקרטית בקרב היספאנים עלה ל-33% לעומת בחירות 2014, אז עמד על 18%. לקראת הבחירות התלוננו דמוקרטים ופעילים על "דיכוי מצביעים", בעקבות חוקים נוקשים בכמה מדינות שמאיימים על מיעוטים עם נטייה דמוקרטית. כדי לחסוך בעלויות נסגרו בארה"ב אלפי קלפיות בשנתיים האחרונות – חלק גדול מהן בשכונות של שחורים והיספאנים.

 

לפי סקר של NBC טראמפ שמר על אחד מבסיסי התמיכה החשובים שלו - נוצרים אוונגליסטים, גם בקרב הנשים. בסקר אמרו 57% מהנשים האוונגליסטיות שהן מרוצות מאוד מטראמפ. 17% אמרו שהן מרוצות, 6% לא מרוצות ו-20% מאוד לא מרוצות מהנשיא. אחוז ההצבעה הכללי בבחירות האמצע טרם פורסם, אך ההערכה היא שהוא יהיה גדול מהמספר הנמוך בבחירות האמצע ב-2014. רק 36% יצאו אז להצביע.

קלפי בחירות אמצע ארה
(צילום: AFP)

הסקרים בארה"ב לקראת הבחירות וביום הצבעה הראו שרוב הציבור האמריקני לא מרוצה מטראמפ. בין 52% ל-55% הביעו אי שביעות רצון מתפקודו של הנשיא, שבכל זאת הצליח לשמור על הרוב בסנאט. לקראת הבחירות הצליח טראמפ להציב בראש סדר היום הציבורי את נושא המהגרים. לפי סקר של רויטרס 14% מהמצביעים אמרו שנושא ההגירה חשוב להם יותר מכל בבחירות האלה, אחוז דומה אמר שכלכלה הוא הנושא החשוב ביותר עבורם.

 

13% מהנשאלים אמרו שבראש סדר העדיפויות שלהם נמצא ביטוח הבריאות. הקמפיין הדמוקרטי התמקד בנושא הזה. 18% מהמצביעים הדמוקרטים אמרו שהוא חשוב יותר מכל נושא אחר. בקרב הרפובליקנים הנושא המרכזי היה ההגירה- 24% בחרו בו לחשוב ביותר בבחירות האמצע.

קלפי בחירות אמצע ארה
(צילום: EPA)

קלפי בחירות אמצע ארה
(צילום: AFP)

בחירות אמצע ב ארה
(צילום: AFP)
  

בחירות האמצע הן למעשה יריית הפתיחה לקראת בחירות 2020, שבהן יקווה טראמפ לזכות בכהונה נוספת. המפלגה הדמוקרטית נכנסת למירוץ הזה ללא פייבוריט ברור להיות מועמד המפלגה, לראשונה מאז תחילת קמפיין 2004. מועמד הדמוקרטים באותה שנה היה ג'ון קרי, שבהמשך היה מזכיר המדינה של ברק אובמה. בבחירות 2004 קרי הפסיד לג'ורג' בוש.

 

בבורסת השמות של המפלגה הדמוקרטית נמצאים מועמדים רבים, בהם סגן הנשיא של אובמה ג'ו ביידן – בן 75. בחודשים האחרונים יש רשימה של סנאטורים, מושלים, ראשי עיר ואנשי עסקים שמתכוננים למירוץ. בהיעדר פייבוריט ברור ביידן מוביל כרגע בסקרים. בסקר של רויטרס הוא קיבל 29 אחוזי תמיכה. הסנאטור ברני סנדרס, סנאטור עצמאי שהפסיד להילרי קלינטון בפריימריז הדמוקרטיים ב-2016, מגיע שני עם 22%. הוא מבוגר בשנתיים מביידן. אחריהם צועדים הסנאטורים קורי בוקר מניו ג'רזי, אליזבת וורן ממסצ'וסטס וקמלה האריס מקליפורניה.

ג'ו ביידן. ירוץ מול טראמפ? (צילום: AP) (צילום: AP)
ג'ו ביידן. ירוץ מול טראמפ?(צילום: AP)
 

לכל הדמוקרטים האלה יש סיכוי, לפי הסקר, במירוץ היפותטי נגד טראמפ. לפי הסקר של רויטרס, אם ביידן מתמודד מול טראמפ הוא מקבל 51 אחוזי תמיכה, מול 39 אחוזים של הנשיא. גם הסנאטורים בוקר והאריס מנצחים את טראמפ. נזכיר ששיטת הבחירות היא לפי מדינות, ולכן מדובר בסקרים שמשקפים את הלך הרוח בלבד. ב-2016 הילרי קלינטון קיבלה כמעט 3 מיליון קולות יותר מטראמפ, אך הפסידה את הבחירות.

 

בצד הרפובליקני 65% מהמצביעים אמרו שהיו רוצים שטראמפ יהיה מועמד המפלגה. 11% מעדיפים את סגנו מייק פנס. 12% טרם החליטו.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: AFP
חגיגות במטה דמוקרטית בת 28 שנבחרה לקונגרס
צילום: AFP
מומלצים