שתף קטע נבחר

פלסטינית ראשונה בקונגרס: "תקווה בתקופה חשוכה"

רשידה טליב היא האדם הראשון ממוצא פלסטיני בקונגרס. הלילה נכנסה לבית הנבחרים, ומשפחתה בגדה חגגה: "מקור גאווה, היא עמדה נגד טראמפ". טליב, שתומכת במדינה דו-לאומית, משקפת את ההתחזקות הפלסטינית במפלגה הדמוקרטית בתקופת שפל ביחסי ארה"ב והפלסטינים

רשידה טליב עשתה היסטוריה הלילה כשהפכה לאדם הראשון ממוצא פלסטיני שנבחר לקונגרס בארה"ב. בגדה המערבית חגגו קרובי משפחתה את ניצחונה של המועמדת הדמוקרטית ממישיגן, שדרכה לבית הנבחרים הייתה סלולה.

 

עוד סיפורים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ

 

בחירות האמצע בארה"ב סיקור נרחב :

מחקירה עד הדחה: מה יעשה בית נבחרים דמוקרטי?

סחף דמוקרטי בקרב נשים וצעירים בבחירות

פלסטינית ראשונה בקונגרס: "תקווה בתקופה חשוכה"

הסרסור מת במהלך הקמפיין - וזכה בבחירות

 

טליב זכתה באוגוסט בפריימריז של המפלגה הדמוקרטית והתמנתה לנציגת מחוז 13 של מישיגן בבית הנבחרים. למחוז יש נטייה דמוקרטית מובהקת, והוא מכיל את אחד הריכוזים הגדולים ביותר של ערבים בארה"ב. טליב רצה בבחירות האמצע כמעט לבדה. יחד איתה נבחרה לקונגרס אישה מוסלמית נוספת, אילהאן עומאר, ממוצא סומלי. השתיים הן המוסלמיות הראשונות בקונגרס.

 

 

רשידה טליב אמריקנית פלטסינית חברת קונגרס ראשונה ממוצא פלסטיני ארה
רשידה טליב חוגגת ניצחון(צילום: רויטרס)

רשידה טליב אמריקנית פלטסינית חברת קונגרס ראשונה ממוצא פלסטיני ארה
"עשינו היסטוריה"(צילום: רויטרס)

רשידה טליב אמריקנית פלטסינית חברת קונגרס ראשונה ממוצא פלסטיני ארה
המשפחה בגדה חגגה(צילום: רויטרס)

בכפר הקטן בית עור אל-פוקא בגדה אמר הדוד של רשידה, בסאם, שאחייניתו הפכה "למקור גאווה של הפלסטינים והעולם הערבי והמוסלמי כולו". הוא חילק תה לרגל הניצחון ואמר שרשידה "עמדה נגד טראמפ" בתקופה שבה "אפילו מנהיגי העולם הערבי לא רצו להתעמת איתו".

 

ברמאללה וברחבי הרשות הפלסטינית מסתכלים הפלסטינים על תוצאות הבחירות בעין מפוכחת, בתקופה של שפל ביחסים עם אמריקה. ובכל זאת, הריצה בבחירות של טליב ומועמדים פלסטינים נוספים היא סיבה לאופטימיות. סאלח בראמח, מהמכון הדיפלומטי הפלסטיני ברמאללה, אמר שהניצחון של טליב הוא "שביב של תקווה בתקופה אפלה מאוד בהיסטוריה של העם הפלסטיני".

 

דיאגרמה בחירות ארה
מאזן הבחירות: רוב דמוקרטי בבית הנבחרים, רוב רפובליקני בסנאט

הגדה המערבית בסאם הדוד של רשידה טליב אמריקנית פלטסינית חברת קונגרס ראשונה ממוצא פלסטיני ארה
הדוד בסאם בגדה המערבית(צילום: רויטרס)
  

הגדה המערבית בסאם הדוד של רשידה טליב אמריקנית פלטסינית חברת קונגרס ראשונה ממוצא פלסטיני ארה
תה בחגיגות הניצחון(צילום: רויטרס)

טליב, בת 41, היא הבת הבכורה מבין 14 ילדים למהגרים פלסטינים. ב-2008 הפכה למוסלמית הראשונה שנבחרה לכהן בבית מחוקקים באחת ממדינות ארה"ב, מישיגן, ומילאה את התפקיד עד 2014. השדולה היהודית "ג'יי סטריט" תמכה בתחילה בטליב, אך הסירה את תמיכתה בעקבות ריאיון שהעניקה טליב בקיץ.

 

בריאיון אמרה טליב שהיא מתנגדת לרעיון שתי המדינות, וחושבת שהסכסוך הישראלי-פלסטיני צריך להיפתר באמצעות מדינה דו-לאומית שמאפשרת את זכות השיבה לפלסטינים. היא אמרה שבמידת הצורך תצביע ללא היסוס לטובת הפסקת הסיוע הצבאי של ארה"ב לישראל.

ארה
עוד מוסלמית בקונגרס: אילהאן עומאר(צילום: רויטרס)
 

הניצחון של טליב הוא חלק מגל של מועמדים ופעילים פלסטינים בזרוע הפרוגרסיבית של המפלגה הדמוקרטית. מועמד פלסטיני נוסף שרץ לבית הנבחרים הוא עמאר קאמפה נג'אר, שגדל בעזה. בתום קרב צמוד בקליפורניה הוא הפסיד לחבר הקונגרס המכהן דנקן האנטר מהמפלגה הרפובליקנית.

 

עומאר באדר, מהמכון הערבי אמריקני בוושינגטון, אמר שההצלחה של רשידה ועומאר משקפת את השינוי בשיח הציבורי בארה"ב, שלפלסטינים יש חלק בעיצובו. ברקע: ההידרדרות ביחסים בין ארה"ב לפלסטינים מאז שטראמפ הכיר בירושלים כבירת ישראל, והודיע על העברת השגרירות האמריקנית לבירה. עוד מכה ליחסים הייתה כשארה"ב החליטה להפסיק את העברת הכספים לאונר"א, סוכנות האו"ם שמסייעת לפלסטינים.

 

"אני הולכת לומר את האמת לשלטון", אמרה טליב בליל הבחירות לתקשורת בדטרויט. "בוודאי שיש לי אג'נדה שלא תהיה בראש סדר העדיפויות של הנשיא הנוכחי, אבל זה לא אומר שאני לא הולכת לקדם אותה". בחגיגות הניצחון הזכירה רשידה בדמעות את קרובי המשפחה שלה בגדה שהיו "דבוקים" לטלוויזיה בשעת לילה מאוחרת, ואת סבתה שראתה את הנכדה שלה נבחרת לקונגרס.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים