שתף קטע נבחר

זעם בצרפת על מקרון: המרשל שסייע לנאצים יזכה לכבוד

בשבת יתקיים בפריז טקס הוקרה למרשלים שלחמו בצבא צרפת במלחמת העולם הראשונה. בהם המרשל פיליפ פטן, ששיתף פעולה עם הנאצים במהלך כיבוש צרפת. הנשיא מקרון: "הוא היה חייל גדול". גורמי שמאל: "פטן היה בוגד, אנטישמי"

 

עמנואל מקרון ופיליפ פטן (צילום: gettyimages)
המרשל פיליפ פטן והנשיא עמנואל מקרון(צילום: gettyimages)

 

סערה בצרפת: הנשיא עמנואל מקרון מבקש להעניק כבוד למרשלים שנלחמו בצבא הצרפתי במלחמת העולם הראשונה, בהם המרשל אנרי פיליפ פטן, שנחשב בצרפת לגיבור מלחמת העולם הראשונה והשתתף בקרב ורדן המפורסם בשנת 1916, אבל שיתף פעולה עם הנאצים אחרי שהם כבשו את צרפת ואף נידון למוות באשמת בגידה. כמה פוליטיקאים בצרפת ומנהיגים יהודים במדינה מחו על הכוונה של מקרון. 

 

הנשיא מקרון סייר השבוע בצפון צרפת במסגרת האירועים לציון 100 שנה לסיום מלחמת העולם הראשונה, ואמר כי "זה יהיה נכון לכבד את המרשלים שהוליכו את צרפת לניצחון במלחמת העולם הראשונה". מקרון אמר כי פטן היה "חייל נהדר, למרות שהוא קיבל בחירות הרסניות בזמן הכיבוש הנאצי של צרפת".

 

מאוחר יותר אמר מקרון: "אני לא שוכח שום דבר, אבל אני לא מתכוון למחוק שום דבר מההיסטוריה שלנו", והוסיף לעיתונאים כי הם "יוצרים מחלוקות על ידי עצמם".

 

המרשל פטן שיתף פעולה עם הנאצים לאחר כיבוש צרפת, ועמד בראש ממשלת בובות שהוקמה בעיר וישי בדרום המדינה. אחרי שמלחמת העולם הסתיימה מרשל פטן נעצר והועמד למשפט בגין בגידה. הוא נידון למוות אך נשיא צרפת דאז, הגנרל שארל דה גול, המתיק את עונשו למאסר עולם. פטן נפטר בשנת 1951 בגיל 95, בעודו במאסר.

 

בשבת הקרובה צפוי להתקיים טקס בפריז כדי להנציח את שמונת המרשלים ממלחמת העולם הראשונה, בהם פטן. אחד ממנהיגי השמאל בצרפת, ג'אן לוק מלנשון, אמר לקראת הטקס הצפוי: "פטן היה בוגד, אנטישמי. מקרון, הפעם הלכת רחוק מדי, ההיסטוריה של צרפת היא לא הצעצוע שלך".

 

פרנסיס כליפא מארגון הגג של יהודי צרפת (CRIF) מחה גם הוא על הטקס הצפוי ואמר שהוא נדהם מכך שהנשיא מקרון משבח משתף פעולה עם הנאצים שעזר לשלוח אלפי יהודים אל מותם. "הדבר היחיד שאנחנו נזכור מפטן זה שהוא הורשע, בשם העם הצרפתי, בביזוי לאומי במהלך משפטו ב-1945". דוברו של הנשיא מקרון הודיע אתמול כי בעקבות הביקורת, לא יהיה אזכור בטקס למרשל פטן.

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים