שתף קטע נבחר

זה הזמן לצאת ולצפות בציפורים הנודדות

לרגל נדידת הסתיו שתגיע בקרוב לסיומה ריכזנו עבורכם שלל אתרים שבהם תוכלו לתצפת ולהתפעל מבעלי הכנף. עגורים, שלדגים וחסידות - אלה הן רק חלק קטן מהעופות שתפגשו

 

לקראת החורף, מיני עופות רבים נודדים מאתרי הקינון שלהם אל מעונות-חורף באזורים חמים יותר, ושבים רק עם בוא הקיץ. רוב הציפורים שנודדות בין אירופה לאפריקה עוברות דרך ארץ ישראל – ואף שוהות בה לילה אחד או יותר. "ישראל היא אחת הארצות המדהימות ביותר לתצפית בציפורים, וכעת, כשנדידת הסתיו עומדת להסתיים, ניתן לראות גם הרבה מאוד עופות שיישארו איתנו לאורך כל החורף", מסביר ירון צ'רקה, הצפר הראשי של הקרן הקיימת לישראל.

 

לדבריו, "זה הזמן לצאת החוצה, כשמזג האוויר עדיין טוב, וליהנות מאחרוני העופות הנודדים ומראשוני העופות של החורף". ריכזנו עבורכם כמה מקומות טובים לצפייה בציפורים. מומלץ להגיע לאתרי השונים עם מגדירי ציפורים ועם משקפות, אבל גם מצלמה בלבד עשויה להספיק.

 

ממלכת העגורים: אגמון החולה

אגמון החולה הוא ללא ספק אחד המקומות הטובים ביותר לצפייה במינים רבים של ציפורים. האגמון נוצר בהצפה מבוקרת של קרקעות שנחשפו בעת ייבוש אגם החולה בשנות ה-50, לאחר שהסתבר שהן אינן טובות לעיבוד חקלאי וכי התועלת לסביבה משטח מוצף רבה מתועלתו כשטח מעובד.

עגלת המסתור והעגורים באגמון החולה (צילום: יוסי אשבול)
עגלת המסתור והעגורים באגמון החולה(צילום: יוסי אשבול)

עגורים באגמון החולה (צילום: רונית אורבאום)
עגורים באגמון החולה(צילום: רונית אורבאום)

דאה שחורת כתף באגמון החולה (צילום: ירון צ'רקה)
דאה שחורת כתף באגמון החולה(צילום: ירון צ'רקה)

עיט צפרדעים באגמון החולה (צילום: ירון צ'רקה)
עיט צפרדעים באגמון החולה(צילום: ירון צ'רקה)

 

בתקופה זו של השנה ניתן לראות במקום עשרות אלפי עגורים, שיישארו בארץ עד מרץ. בקק"ל, אשר מתחזקת את האגמון, דיווחו השבוע כי נספרו במקום 52 אלף עגורים – מספר העגורים הגבוה ביותר שנספר בארץ עד כה.

 

העגורים מקננים בעיקר בצפון אירופה, ובחורף נודדים דרומה לארצות חמות יותר עם מזון זמין. גידולי התירס והבוטנים באדמת הכבול של עמק החולה מושכים רבים מהם לעצור דווקא כאן. כדי למנוע פגיעה בחקלאים, מפעילה קק"ל תחנת האכלה לעגורים באגמון באופן שיאפשר להם מצד אחד לנוח ולמלא את עתודות האנרגיה הדרושות להמשך מסעם לאפריקה, ומצד שני ימנע שהייה ארוכת טווח של העגורים בעמק.

 

מלבד העגורים, את האגמון פוקדים גם מיני עופות דורסים רבים, דוגמת עיטי שמש, עיטי צפרדעים נדירים, עיטם לבן זנב ודאה שחורת-כתף, וכן עופות מים רבים כמו ברווזים מסוגים שונים ואפילו פלמינגו. ב-2009 נבחר האגמון על ידי כתב העת הבריטי "BBC Wildlife" כאחת מעשר תצפיות בעלי החיים החשובות בעולם.

 

הכניסה לאגמון החולה היא ללא תשלום. אורכו של המסלול המעגלי סביב האגמון הוא 8.5 ק"מ, ולצורך הטיול ניתן לשכור אופניים או קלאב קאר, או להצטרף לסיור בעגלת המסתור שמגיעה ממש אל מרבצי הציפורים. סיור יומי בעגלה עולה 59 שקלים למבוגר ו-51 שקלים לילד, אך מומלץ להצטרף דווקא לסיורי הזריחה (85 שקלים למבוגר, 65 לילד) או השקיעה (64 שקלים למבוגר, 55 לילד) – שעות שבהן הציפורים פעילות יותר. ניתן גם להשכיר משקפת ומגדיר ציפורים בעלות של 20 שקלים.

 

השמורה הראשונה: שמורת החולה

דרומית לאגמון החולה נמצאת שמורת החולה – שמורת הטבע שהוקמה במהלך ייבוש אגם החולה ובעקבותיו, במטרה לשמר ולשחזר את הסביבה הייחודית של האגם והביצות שיובשו. השמורה הוכרזה ב-1964 והייתה לשמורת הטבע הראשונה בארץ.

שקנאים בשמורת החולה (צילום: יניב כהן, רשות הטבע והגנים)
שקנאים בשמורת החולה(צילום: יניב כהן, רשות הטבע והגנים)

שחפית ים בשמורת החולה (צילום: דוד רזק)
שחפית ים בשמורת החולה(צילום: דוד רזק)

ג'מוסים בשמורת החולה (צילום: דורון ניסים)
ג'מוסים בשמורת החולה(צילום: דורון ניסים)
 

כמו האגמון, גם השמורה ממוקמת בציר נדידה, והיא אתר בעל חשיבות עולמית לעופות מים. השמורה מזוהה במיוחד עם עופות מים נודדים וחורפים, ובהם בולטים שקנאים ועגורים, השוהים בה בחודשי החורף. בתחום השמורה תועד קינון של עופות מים, אנפות, חופמאים ועוד. בשטח השמורה בעלי חיים נוספים כמו חתולי ביצות, לוטרות, נוטריות ועדר ג'מוסים גדול.

 

במסלול ההליכה בשמורה ניצב מגדל בן שלוש קומות הצופה אל הביצה והאגם ומאפשר להתרשם מפעילות העופות הנודדים והחורפים באזור. בנוסף ניתן לשלב הליכה על הגשר הצף - קטע שאורכו כ-600 מטר הבנוי כגשר ארוך ובו תצפית מוסתרת על האגם והציפורים שבו.

מגדל התצפית בשמורת החולה (צילום: יניב כהן, רשות הטבע והגנים)
מגדל התצפית בשמורת החולה(צילום: יניב כהן, רשות הטבע והגנים)
 

מוקד עניין מיוחד ונוסף בשמורה הוא מרכז מבקרים חדיש ומשוכלל שנקרא "עופוריה", החושף בפני המטיילים באופן אינטראקטיבי את סיפורה המרתק של שמורת החולה ושל החי והצומח שבה. הכניסה לשמורה בתשלום: 35 שקלים למבוגר, 21 שקלים לילד. בכל יום שבת החל מ-17 בנובמבר ועד השבת האחרונה של חודש דצמבר יתקיימו הדרכות ללא תוספת תשלום בשמורה על ידי מדריכי רשות הטבע והגנים – בשעות 10:30, 12:30 ו-14:30.

 

נופי הביצה שאבדו: שמורת עין אפק

שמורת הטבע עין אפק, הנמצאת בעמק זבולון, מזרחית לקריית ביאליק, משמרת נופי ביצה ומקורות נחל שרובם אבדו מן הארץ. בשביל הביצה שבשמורה הולכים המטיילים מעל ביצה מוקפת בצמחיית גדות עשירה ועופות מים ססגוניים. מראש טחנת הקמח העתיקה נראים נופי עמק עכו, ובגן המקלט אפשר להתרשם מהצמחים הנדירים של מישור החוף.

חסידה שחורה ולבניות בשמורת עין אפק (צילום: אלון מאיר)
חסידה שחורה ולבניות בשמורת עין אפק(צילום: אלון מאיר)

קורמורן בשמורת עין אפק (צילום: אלון מאיר)
קורמורן בשמורת עין אפק(צילום: אלון מאיר)

דיה מצויה בשמורת עין אפק (צילום: אלון מאיר)
דיה מצויה בשמורת עין אפק(צילום: אלון מאיר)

שביל הביצה בשמורת עין אפק (צילום: מנו גרינשפן)
שביל הביצה בשמורת עין אפק(צילום: מנו גרינשפן)
 

בבריכות השמורה ועל גדותיהן שוהים, בעיקר בחורף, מינים רבים של עופות – הנפוצים שבהם הם מגלן חום, שקנאים, קורמורן גדול, חסידות, ברווזים למיניהם, סיקסק, לבניות ואנפות.

 

בשמי השמורה מרחפים הדורסים דיה מצויה, ובעלי עין חדה יוכלו מדי פעם לצפות גם בעיטי הצפרדעים הנדירים. בסבך של צמחי הגדה מבלות ציפורי שיר רבות, בהן קנית אפריקאית, סבכי שחור כיפה, שלדג לבן חזה, שלדג גמדי ועוד.

 

הכניסה לשמורה בתשלום: 22 שקלים למבוגר, 9 שקלים לילד.

 

תצפית על הנדידה: כוכב הירדן

מטיילים רבים מגיעים אל הגן הלאומי כוכב הירדן שבגליל התחתון כדי לבקר במבצר הצלבני המפואר שנותר כמעט בשלומותו. אולם, מיקומו הייחודי של המבצר על ציר נדידת הציפורים מאפשר לראות את העופות הנודדים במרחק נגיעה. מהמבצר, שכונה על ידי האבירים הצלבנים שבנו אותו "בלוואר" שמשמעו "יפה נוף", ניתן לצפות על השקנאים, החסידות והעגורים בדרכם לאפריקה – על רקע הנוף המרהיב של בקעת הירדן והגלעד.

 

בכל שבת בחודש נובמבר, רשות הטבע והגנים מקיימת במקום פעילות מיוחדת בנושא נדידת הציפורים, שכוללת משחקי משימות, סדנאות יצירה וחידונים. בכל שבת בשעה 13:00 ישוחרר לטבע במקום עוף דורס. הכניסה לגן הלאומי בתשלום: 22 שקלים למבוגר, 9 שקלים לילד.

 

ממלכת השקנאים: מצפור וִיקֶר

מצפור וִיקֶר שוכן על גדת נחל אלכסנדר בעמק חפר, ממזרח לבריכות עין החורש, ומשקיף על מאגר המים של קיבוץ משמר השרון – מאגר אשר מארח מדי שנה בחודש נובמבר אלפי שקנאים וקורמורנים גדולים. השקנאי, העוף הגדול ביותר שעובר בארץ בנדידה, מגיע למקום בכל סתיו בלהקות גדולות מאוד. המאגר מארח גם אנפות אפורות ועוד.

 

מצפור ויקר (צילום: יעקב שקולניק, ארכיון הצילומים של קק
מצפור ויקר(צילום: יעקב שקולניק, ארכיון הצילומים של קק"ל)

שקנאי במצפור ויקר (צילום: ירון צ'רקה)
שקנאי במצפור ויקר(צילום: ירון צ'רקה)

שקנאים מעל מצפור ויקר (צילום: יעקב שקולניק, ארכיון הצילומים של קק
שקנאים מעל מצפור ויקר(צילום: יעקב שקולניק, ארכיון הצילומים של קק"ל)
 

קק"ל הקימה במקום מרפסת תצפית גדולה ומרשימה. המצפור נמצא סמוך לשבילי אופניים וכן לפארק קדם. ניתן לראות את הציפורים במקום לאורך כל שעות היום, אולם השעות המומלצות ביותר לצפייה בהן הן כשהאוויר מתחמם (סביבות 12:00-10:00), ואז הן פעילות ומתחילות לעוף. הביקור במצפור ויקר הוא ללא תשלום.

 

החוּלה של השרון: אגמון חפר

בהמשך נחל אלכסנדר, 3-2 ק"מ מערבה ממצפור ויקר, נמצא אגמון חפר – שמאז הקמתו לפני כשנה וחצי הפך ל"אגמון החולה של השרון". בפארק יש הרבה מאוד עופות מים, אנפות, חסידות שחורות ועופות דורסים כגון זרון סוף, דאה שחורת-כתף ועוד. בתקופה זו של השנה ניתן לראות במקום גם ציפורים נודדות, ובהמשך יגיעו לאגמון גם ברווזים רבים.

אגמון חפר (צילום: יעקב שקולניק, ארכיון הצילומים של קק
אגמון חפר(צילום: יעקב שקולניק, ארכיון הצילומים של קק"ל)

אנפית סוף באגמון חפר (צילום: ירון צ'רקה)
אנפית סוף באגמון חפר(צילום: ירון צ'רקה)
 

הביקור באגמון חפר הוא ללא תשלום. באגמון פועלת גם תחנת טיבוע של ציפורי שיר, ובתיאום מראש אפשר לתאם הדרכה לקבוצות במקום.

 

שלדגים בלב העיר: פארק ראש ציפור

בלב תל אביב, במפגש הנחלים איילון וירקון, הוקם בקיץ שעבר פארק צפרות עירוני בשטח של 30 דונם. הפיתוח של פארק "ראש ציפור", שמופעל על ידי רשת הצפרות הארצית כנפי קק"ל, הסתיים – אולם בית הגידול נמצא עדיין בהתהוות. עם זאת, שלושה מיני שלדגים כבר קבעו במקום את ביתם: שלדג לבן חזה, שלדג גמדי ופרפור עקוד. עוד בפארק: ברווזים רבים וציפורי שיר.

פארק ראש ציפור (צילום: יעקב שקולניק, ארכיון הצילומים של קק
פארק ראש ציפור(צילום: יעקב שקולניק, ארכיון הצילומים של קק"ל)

שלדג גמדי בפארק ראש ציפור (צילום: ירון צ'רקה)
שלדג גמדי בפארק ראש ציפור(צילום: ירון צ'רקה)

פרפור עקוד בפארק ראש ציפור (צילום: ירון צ'רקה)
פרפור עקוד בפארק ראש ציפור(צילום: ירון צ'רקה)
 

הכניסה לפארק היא ללא תשלום. במקום שלושה מסתורי תצפית, ועוד שניים מחוץ למרכז הצפרות עצמו.

 

תרנגולת הבִּיצה המסתורית: אגם ירוחם

פארק ירוחם, שבמרכזו אגם גדול מוקף בסבך צמחיה, הוא נווה מדבר שמהווה מגנט לציפורים נודדות. במקום סוגים רבים של אנפות וציפורי שיר, ומי שבאמת יתמזל מזלו יוכל לראות גם את הפורפיריה – תרנגולת בִּיצה נדירה שצבעה כחול-סגול מבריק ומקורה אדום בוהק. הפורפיריה נוטה להסתתר בסבך ולרוץ מהר בין הצמחים, אבל שווה לנסות לחפש אותה. מבין האתרים הבודדים שבהם היא נצפתה בארץ, אגם ירוחם הוא כנראה המקום עם הסיכוי הטוב ביותר לפגוש אותה.

פארק ירוחם (צילום: יעקב שקולניק, ארכיון הצילומים של קק
פארק ירוחם(צילום: יעקב שקולניק, ארכיון הצילומים של קק"ל)

פורפיריה בפארק ירוחם (צילום: רועי ישראל חזן)
פורפיריה בפארק ירוחם(צילום: רועי ישראל חזן)

אנפה אפורה בפארק ירוחם (צילום: ירון צ'רקה)
אנפה אפורה בפארק ירוחם(צילום: ירון צ'רקה)
 

הכניסה לפארק ירוחם היא ללא תשלום. בשנים האחרונות פועלת במקום עמותת "דוכיפת" לצפרות ואקולוגיה, והיא מפעילה במקום תחנת טיבוע, מארגנת אירועי צפרות ואקולוגיה, ומובילה הדרכות בתשלום. כנפי קק"ל עתידה להפעיל במקום, בשיתוף עם העמותה, פארק צפרות שבו תתקיים פעילות קבועה. אם אתם מגיעים לפארק ירוחם בתקופה זו של השנה, אל תפספסו את פריחת החלמוניות בשמורת חלמוניות ירוחם הסמוכה.

 

ממלכת הפלמינגו: בריכות המלח בעברונה

הפלמינגו הוא עוף נודד שחולף מעל ישראל בחורף ולא תמיד נוהג לעצור כאן, אולם בתחילת שנות ה-90 להקה של כ-500 פלמינגו קבעה את ביתם בבריכות המלח שליד שמורת עברונה, מצפון לאילת. הפלמינגו ניזונים בעיקר מסרטני מים מלוחים – והם אלו שמעניקים לציפורים את צבען הוורוד.

פלמינגו בבריכות המלח בעברונה (צילום: תיירות חבל אילות - אליפז)
פלמינגו בבריכות המלח בעברונה(צילום: תיירות חבל אילות - אליפז)
 

הביקור במקום אינו בתשלום. בבריכות המלח ניתן לראות גם ציפורי ביצה רבות כמו חופיות וביצניות ממינים שונים. מעט דרומה משם, בבריכות של חברת "מלח הארץ", נצפה השבוע מבקר נדיר – פלמינגו שחור

 

שרקרקים וכחולי חזה בחופשה: אילת

מדרום לבריכות המלח, סמוך למעבר הגבול לירדן, נמצא פארק הצפרות אילת ובו אגם קטן שמהווה בית לציפורים רבות. בפארק פועלת גם תחנת טיבוע לציפורי שיר, כמו כחול החזה שמגיע לארץ בתקופה זו מצפון אירופה וצפון אסיה, ונשאר כאן כל החורף. בפארק ניתן לראות גם שחפית כספית, טבלנים, אנפיות, תמירונים וכן שרקרקים גמדיים שאופייניים לאזור המדברי הזה.

כחול החזה בפארק הצפרות אילת (צילום: טולי מלק)
כחול החזה בפארק הצפרות אילת(צילום: טולי מלק)

שרקרק גמדי בפארק הצפרות אילת (צילום: ירון צ'רקה)
שרקרק גמדי בפארק הצפרות אילת(צילום: ירון צ'רקה)

שחפית כספית בפארק הצפרות אילת (צילום: ירון צ'רקה)
שחפית כספית בפארק הצפרות אילת(צילום: ירון צ'רקה)
 

הכניסה לפארק הצפרות אילת היא אינה בתשלום. לאחרונה השיקה קק"ל אפליקציית "חפש את המטמון" שמאפשרת סיור מודרך באמצעותה בפארק.

 

טיבוע ציפורים: עינות צוקים

שמורת עינות צוקים (צילום: יניב כהן, רשות הטבע והגנים)
שמורת עינות צוקים(צילום: יניב כהן, רשות הטבע והגנים)

שמורת הטבע עינות צוקים (עין פשחה) שליד ים המלח מהווה תחנה חשובה לציפורים הנודדות בדרכן לאפריקה. לכבוד הנדידה הגדולה תערוך רשות הטבע והגנים בשמורה טיבוע ציפורים וסיורים לכל המשפחה ב"שמורה החבויה" – חלקה הדרומי של השמורה, שבו נובעים המעיינות. בשמורה אזור מוצל לפיקניק וגם בריכות שכשוך.

 

הכניסה בתשלום: 35 שקלים למבוגר, 20 שקלים לילד. סיורים ופעילות טיבוע ציפורים יצאו מהכניסה לשמורה בימי שבת בחודש נובמבר, בשעות 9:00, 10:00 ו-11:00. סיורים ללא פעילות טיבוע ציפורים ייצאו מהכניסה לשמורה בשעות 12:00 ו-14:00.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אלון מאיר
חסידה שחורה ולבניות בשמורת עין אפק
צילום: אלון מאיר
מומלצים