שתף קטע נבחר

בתי כנסת מגייסים כספים לאבטחה

הטבח בפיטסבורג יחד עם התגברות כללית במעשי אנטישמיות, הובילו את ראשי חב“ד בלונג איילנד לצאת למבצע גיוס כספים

שבועיים אחרי הטבח הנורא בפיטסבורג, בבתי כנסת ובקהילה היהודית בכלל ברחבי אמריקה, עדיין מתקשים להתאושש. הרב אלי גודמן, רבם של בתי חב"ד באיזורי החוף של ניו יורק, מספר בראיון ל‘ידיעות אמריקה' על ההלם הגדול. "בבוקר תפילות שבת מישהו רץ לביתי לספר לי מה קרה והיינו בשוק. לא ידענו מה לעשות", הוא מתאר בכאב. "עד הערב לא יכולנו לקבל את כל הפרטים“. הוא מספר כמה מפתיע היה לשמוע על אירוע אנטישמי אכזרי כל כך בארה"ב. זו הסיבה שיצאו השבוע בקמפיין מיוחד לגיוס מיליון דולר למען אבטחה משמעותית יותר ב-32 המרכזים היהודיים ברחבי לונג איילנד.

 

"לאחר התייעצות עם אנשי אכיפת החוק המקומיים, ממלכתיים ופדרליים, החלטנו לפתוח במבצע חירום לגיוס כספים חיוניים המאפשרים לנו לשדרג אמצעי אבטחה במרכזי חב"ד ליובאוויטש רחבי לונג איילנד", אמר הרב טוביה טלדון, שעומד בראש חב"ד בלונג איילנד. "הרבנים שלנו שמעו ממאות חברי הקהילה בימים האחרונים והרוב המכריע הביעו את רצונם בביטחון מוגבר".

 

על פי מחקר שנערך על ידי הליגה נגד השמצה ADL אירועים אנטישמיים בארה"ב עלו ב -57% ב -2017 בהשוואה ל -2016, בזאת הפכה זו לעלייה הגדולה ביותר מאז החל ה- ADL לעקוב אחר הנתונים ב -1979.

 

פרחים בפינת זיכרון ליד בית כנסת בפיטסבורג (צילום: AP)
פרחים בפינת זיכרון ליד בית כנסת בפיטסבורג(צילום: AP)

 

הרב גודמן מספר לנו שרק ביום שלישי האחרון ניסו שני רעולי פנים לפגוע בשני אברכים בלונג ביץ'. הם טרם נתפסו והאוכלוסיה הנסערת, מודאגת מתמיד. "יש לנו הורים שמפחדים היום לשלוח את ילדיהם לבית הספר יהודי, כי אין שם שומר חמוש שיגן עליהם", אמר הרב יעקב סאקס, מנכ"ל משותף של מרכז חב"ד היהודי של חב"ד לייקסביץ 'דיקס הילס. "הקהילה שלנו חייבת להרגיש בטוחה ורגועה יותר. אף יהודי לא צריך לחשוש להשתתף בשירותי בית הכנסת או בפעילות של הקהילה היהודית".

 

חב"ד בלונג-איילנד מורכב מעשרות מרכזים המציעים חינוך יהודי, תוכניות סיוע וקידום חברתי עבור משפחות ויחידים בכל הגילאים, הרקע והשתייכותם.

"בתי חב"ד בלונג איילנד התאגדו אחרי הטבח בפיטסבורג כדי לחזק את כולנו באבטחה המתאימה", אמר לנו גודמן. "אנחנו מרגישים שזה סרטן בקהילה היהודית ועלינו להיות מוכנים. בלונג ביץ' לא הייתה לנו בעיה עד אתמול, הייתה לנו אבטחה קלה, בדרך כלל שומר. עכשיו כולם מודאגים ואנחנו מבינים שחייבים שמירה בכל אירוע“.

 

גודמן מתייחס לטענת טראמפ לפיה לו היו חמושים בבית הכנסת, הטרגדיה הגדולה שפקדה אותנו בשבוע שעבר יכולה הייתה להימנע. "אנחנו לא אומרים שזה יציל אותנו ממקרה של טבח", הוא מדגיש. "אבל אנחנו מרגישים שעלינו להיות פרו אקטיביים כי אנחנו לא רוצים לקחת את ה'צאנס ולערער את הביטחון והבטיחות של חברי הקהילות שלנו. לכן", הוא מתאר, "גם אם לא זה מה שימנע את הטבח הבא, אנחנו יודעים שלקחנו צעדים שגורמים לנו להיראות כמטרה שלא קל לתקוף“.

חב"ד מציעה דלת פתוחה לכל אורחיה. נראה שהמציאות הנוכחית הופכת את המדיניות המבורכת למאתגרת. "בגלל שאנחנו בית פתוח לכולם, אנחנו מבינים שאנחנו מטרה גדולה, אז עלינו עדיין להיות בית פתוח אבל לשמור על בטיחות."בנוגע להלכה אגב, בארגון קיבלו את האישורים לתכנית. גודמן מקווה שרבים יתרמו למטרה החשובה להם כך ביומיים הקרובים.

 

 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
שדרוג אמצעי האבטחה. טבח אנטישמי בארה"ב
מומלצים