שתף קטע נבחר

רקטות מעזה פגעו בבית ובמרינה באשקלון

שבעה בני אדם נפצעו קל מפגיעת הרקטות באשקלון. אזעקות רבות נשמעו בעיר, וכן בשדרות וביישובי העוטף. צה"ל: כ-300 רקטות שוגרו, עשרות מהן יורטו. הלימודים מחר בוטלו באשקלון, באר שבע, קריית גת וקריית מלאכי

 

 

רקטה שנורתה הערב (יום ב') מרצועת עזה פגעה ישירות בבית באשקלון. מהמשטרה נמסר כי יש כמה זירות נפילת רקטות בעיר, ושבעה בני אדם נפצעו באורח קל. מעט אחרי השעה 21:30 חודשו המטחים ואזעקות "צבע אדום" נשמעו באשקלון וביישובי עוטף עזה, ובהמשך גם בשדרות. מצה"ל נמסר כי עד כה זוהו כ-300 שיגורים מרצועת עזה לשטח ישראל. לוחמי כיפת ברזל יירטו עשרות מהרקטות, ורוב האחרות נפלו בשטחים פתוחים. באשקלון, באר שבע, קריית גת וקריית מלאכי הודיעו על ביטול הלימודים מחר. הלימודים בוטלו גם בכל יישובי עוטף עזה.

תיעוד פגיעה רקטה באשקלון ()
רקטה מעזה מתפוצצת במרינה באשקלון. מתוך התיעוד

 

 

חבלנים של המשטרה הוזעקו לטפל בזירות השונות באשקלון. בין היתר, רקטה התפוצצה גם במרינה בעיר. חובשים ופראמדיקים של מד"א פינו לבית החולים ברזילי שלושה פצועים במצב קל שנפגעו מהדף ורסיסים. הפצועים: גבר כבן 40 עם פציעה מרסיס בגב, גבר כבן 60 עם פציעה בראש מרסיסי זכוכית ואישה כבת 70 עם חבלה בגב מהדף. ארבעה פצועים נוספים הגיעו לבית החולים. בנוסף, הגיעו לבית החולים 13 נפגעי חרדה.

 

בסך הכל, מתחילת המטחים אחר הצהריים, הגיעו לבית החולים ברזילי 50 נפגעים - בהם 19 פצועים באורח קל ו-31 נפגעי חרדה. בבית החולים סורוקה טופלו 47 בני אדם, רובם נפגעי חדרה למעט שלושה פצועים - אחד, החייל בן ה-19 שנפגע מהטיל שנורה לעבר האוטובוס, במצב קשה, בנוסף לשניים שנפצעו קל מרסיסים.

 

בפגיעה הישירה באשקלון נפגע בית קרקע. הרקטה התפוצצה בסלון הבית, שבו מתגורר דייר אחד בלבד בשנות ה-40 לחייו. הוא לא נזקק לפינוי לבית החולים.

 

 

ליאור, תושבת אשקלון המתגוררת בסמוך למקום אחת הנפילות האחרונות בעיר, סיפרה: "היה בום חזק והכל רעד. כל החשמל באיזור ירד וכולם התחילו לרוץ לאזור הפגיעה. היו שכנים שנבהלו ותוך כדי שהם רצו היו אזעקות נוספות".

 

רם, המתגורר סמוך למקום הנפילה באשקלון, הוסיף: "ישנתי ואז שמעתי את האזעקה. רצתי לממ"ד של הבניין באותו רגע, אז שמענו רק צעקות. עכשיו יצאתי בדאגה לבדוק מה קורה. יש הרבה נזק בשכונה, ובבניין שלנו התנפצו חלונות ויש רסיסים בכל מקום".

 

יאנה, שמתגוררת גם היא סמוך למקום הנפילה, סיפרה: "בזמן הפיצוץ כבר היינו בתוך הממ"ד. לא חשבנו שזה יכול להגיע כל כך קרוב והיינו בהלם כשיצאנו מהממ"ד וגילינו כמה קרוב הרקטה נפלה. לצערי כבר התרגלנו לנפילות האלו".
 

 

בית באשקלון שנפגע מרקטה (צילום: AFP)
נזק בבית באשקלון שנפגע מוקדם יותר מרקטה(צילום: AFP)

בית באשקלון שנפגע מרקטה (צילום: AFP)
הבית באשקלון שנפגע מוקדם יותר מרקטה(צילום: AFP)

ראש העיר אשקלון, תומר גלאם, אמר כי "בעקבות ההסלמה הביטחונית, החלטתי על ביטול הלימודים בכל מוסדות החינוך בעיר. יש זמנים שבהם אנו נדרשים למנהיגות, ולא אוכל לקחת סיכון בכל מה שקשור לחיי ילדינו. אני מבקש מכולכם להישמע להוראות מצילות החיים של פיקוד העורף. יש להישאר סמוך למרחבים מוגנים ולהיכנס אליהם בעת הישמע האזעקה. מקווה יחד איתכם שהשקט ישוב אלינו במהרה, ועד שזה יקרה אנא שמרו על עצמכם".

 

מוקדם יותר הערב פרצה שריפה גדולה בשדרות לאחר שרקטה פגעה בצובר גז. 11 בני אדם נפגעו בעקבות כמה נפילות בשטח העיר, בהם ארבעה בני אדם שנפצעו קל מרסיסים. אחרים הם פגועי חרדה. גם מוקדם יותר נפגע בית באשקלון מרקטה, בנוסף לבית בנתיבות שנפגע. נזק נגרם למבנה נוסף בנתיבות.

 

כלי טיס של צה"ל תקפו והשמידו קודם לכן את המבנה שבו נמצאת תחנת הטלוויזיה "אל-אקצה" של ארגון חמאס - זאת כחלק מהתגובה על ירי הרקטות המאסיבי לעבר שטח ישראל החל משעות אחר הצהריים. הזרועות הצבאיות בעזה הודיעו רשמית לאחר התקיפה: "נרחיב את מעגל האש אם התוקפנות הישראלית תימשך".

 

 

עשן בעזה בעקבות הפצצות של חיל האוויר (צילום: AP)
תקיפת תחנת הטלוויזיה של חמאס(צילום: AP)

עשן בעזה בעקבות הפצצות של חיל האוויר (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

עשן בעזה בעקבות הפצצות של חיל האוויר (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

תיעוד השמדה בניין טלוויזיה של חמאס של צה
הנזק לתחנת הטלוויזיה

עזה רפיח הפצצות של חיל האוויר (צילום: AFP)
הפצצות חיל האוויר ברפיח, הערב(צילום: AFP)

עשן בעזה בעקבות הפצצות של חיל האוויר (צילום: AFP)
עשן בעזה בעקבות הפצצות של חיל האוויר(צילום: AFP)

לפי שעה, לא ידוע על נפגעים בתקיפת תחנת הטלוויזיה. עם זאת, מדובר בתקיפה המשמעותית ביותר בסבב ההסלמה הנוכחי - תקיפה עם אפקט תודעתי חזק. מוקדם יותר ביצע צה"ל נוהל "הקש בגג" למטה הערוץ ובעקבות כך השידור הופסק והמבנה פונה מעובדיו. בנוסף, בתים הנמצאים סביב מטה התחנה פונו גם הם לפני תקיפות צה"ל.

 

מנהל הערוץ אמר לאחר התקיפה: "נחדש את השידור של ערוץ הלוויין בעוד זמן קצר. ההפצצה של המבנה לא תעצור אותנו". בחמאס הגיבו: "תקיפת מטה ערוץ אל-אקצה והריסתו לחלוטין מהווים תוקפנות ומשקפים את צורת החשיבה הפושעת של האויב. ההרס דורש מהארגונים הבינלאומיים המשפטיים ומארגוני התקשורת כולם לגנות את הפעולה התוקפנית החמורה הזאת".

 

ארגון "ועדות ההתנגדות העממית" הודיע לאחר התקיפה כי "ההתנגדות החליטה להרחיב את תגובתה ותמשיך לגרום לכיבוש לשלם מחיר כבד על פשעיו. תקיפת בתיהם של תושבים בעלי רקע ביטחוני הינה הסלמה חמורה".

 

הג'יהאד האיסלאמי הפלסטיני איימו בתגובה לתקיפה: "הפצצת הערוץ והריסת בתים של כמה תושבים הם הפרה תוקפנית חמורה שמשמעותה המשך התוקפנות והטרור, והתעלמות מכל המאמצים. הפצצת הערוץ תוביל להרחבת התגובה של ההתנגדות".

 

עקב ההסלמה, ראש הממשלה בנימין נתניהו קיים התייעצויות ביטחונית עם בכירי מערכת הביטחון בקריה בתל אביב. ההתייעצויות בקריה ארכו כשלוש שעות. גורם מדיני מסר כי בהתייעצויות התקבלו החלטות מבצעיות וכי מחר יתכנס הקבינט המדיני-ביטחוני.

 

בחמאס בירכו מוקדם יותר על ההסלמה ואמרו כי "תגובת ההתנגדות המאוחדת היא מסר שלפיו היא לא תאפשר את שינוי כללי העימות. התגובה לא תוגבל מבחינה הטווח הגיאוגרפי במידה וישראל תרחיב את תוקפנותה". 

שריפה בעקבות פגיעת רקטה בשדרות ()
שריפה שפרצה עקב פגיעת רקטה בשדרות

נזק בנתיבות כתוצאה מירי רקטות מעזה ()
נזק לבית בנתיבות

ירי רקטות מ עזה אל עבר ישראל (צילום: AP)
ירי רקטות מעזה אל עבר ישראל(צילום: AP)

ירי רקטות מ עזה אל עבר ישראל (צילום: AP)
(צילום: AP)

יירוט כיפת ברזל של רקטות מ עזה (צילום: AFP)
יירוט של רקטות מעזה ע"י מערכת כיפת ברזל(צילום: AFP)

דובר צה"ל מסר כי בשעות האחרונות מטוסי ומסוקי קרב, טנקים וכלי טיס של צה"ל תקפו יותר מ-70 יעדי טרור של חמאס והג'יהאד האיסלאמי הפלסטיני ברחבי רצועת עזה. בין היעדים שהותקפו: מנהרת טרור התקפית בדרג' תפח, ארבעה מתחמים צבאיים ברפיח ודיר אל באלח וכן עמדת תצפית של חמאס בג'בליה. עוד הותקפו מטרות של הג'יהאד, בהן שתי מנהרות טרור התקפיות ברפיח, אתר לייצור אמצעי לחימה ברפיח, ארבעה מתחמים צבאיים בנציראת, רפיח ובית להיא, עמדת שיגור ירי תלול מסלול בג'בליה.

 

"התקיפות בוצעו בתגובה למתקפת הטרור שמובילים ארגוני הטרור משטח רצועת עזה לעבר אזרחי מדינת ישראל. צה"ל רואה בחומרה רבה את מתקפת הרקטות לעבר ישובים בשטח ישראל. ארגון הטרור חמאס נושא באחריות לכל הנעשה ברצועת עזה וממנה, והוא יישא בהשלכות לפעולות הטרור המופעלות נגד אזרחי ישראל", נמסר.

 

בבית החולים סורוקה נלחמים על חייו של חייל בן 19 שנפצע באורח קשה מפגיעת טיל נ"ט מסוג קורנט באוטובוס באזור מפלסים. החמ"ל המשותף של הזרועות הצבאיות מסר: "לוחמינו הצליחו לפגוע באוטובוס ציוני שהוביל כמה חיילים באזור מפלסים באמצעות טיל מונחה מדגם קורנט. הפגיעה גרמה להרס מוחלט של האוטובוס ולשריפתו כליל".

 

אוטובוס נפגע ירי מ עזה (צילום: AFP)
האוטובוס שנפגע מטיל נ"ט באזור מפלסים(צילום: AFP)

אוטובוס נפגע ירי מ עזה (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

אוטובוס נפגע ירי מ עזה (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

הנחיות פיקוד העורף ()

ג'ייסון גרינבלט, שליחו של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ למזרח התיכון, התייחס להסלמה וכתב: "טרוריסטים בעזה תוקפים שוב את ישראל ברקטות ובפצצות מרגמה. על כולם לגנות את התקיפות הללו. ישראל נאלצת שוב להגיב צבאית כדי להגן על אזרחיה. אנו עומדים לצד ישראל, המגנה על עצמה מפני תקיפות אלו. פעולות חמאס ממשיכות להוכיח כי לא אכפת לו מהפלסטינים בעזה וכי הוא משתמש בהם לטובת צרכיו הפוליטיים. נראה כי לחמאס אין עניין בחייהם של הפלסטינים. לעולם נמאס מהאלימות של חמאס ושל גורמים שליליים נוספים בעזה. האלימות הזו מונעת מתן עזרה אמיתית לתושבי עזה".

 

עקב הירי הנרחב, כוחות צה"ל נפרסים בתוך היישובים צמודי הגבול בצפון העוטף כהגנה מול איום החדירה או הפעלת מנהרה. בנוסף, עשרות רכבים משוריינים של צה"ל נמצאים בדרכם לאוגדת עזה.

 

בנוסף, דובר צה"ל, תת-אלוף רונן מנליס, התייחס להסלמה בדרום וכתב בחשבון הטוויטר שלו: "חמאס מוביל את הרצועה לחורבן וירגיש בשעות הקרובות את עוצמת התגובה של צה"ל. עד כה תקפנו מגוון רחב של יעדים. חוליות משגרי ירי תלול מסלול, מתחמים צבאיים ועמדות תצפית. הניסיון לפגוע באזרחים לא מקובל עלינו ונמשיך להגיב בעוצמה".

 

אילנה קוריאל השתתפה בהכנת הידיעה
לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
רקטה מתפוצצת במרינה באשקלון
מומלצים