שתף קטע נבחר

"רוסיה שיבשה קליטת GPS בזמן תרגיל נאט"ו"

פינלנד ונורבגיה מאשימות את רוסיה בשיבוש קליטת ה-GPS בצפון סקנדינביה - בזמן שבאזור מתקיים תרגיל ענק של נאט"ו. בקרמלין מכחישים

נורבגיה ופינלנד מאשימות את רוסיה בשיבוש קליטת GPS בצפון סקנדינביה, במהלך התרגיל הצבאי הגדול של נאט"ו באזור. רוסיה דוחה את ההאשמות ואומרת שהן חסרות בסיס.

 

עוד סיפורים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ

 

לפני שבוע פרסמה פינלנד אזהרה לכלי הטיס שלה בעקבות שיבושים נרחבים של אותות ה-GPS בצפון המדינה. נורבגיה פרסמה אזהרה דומה בסוף אוקטובר, כמה ימים לפני תחילתו של התרגיל הגדול ביותר של נאט"ו מאז המלחמה הקרה. 50 אלף חיילים הגיעו להשתתף בתרגיל שמתקיים בפינלנד, נורבגיה, שבדיה ואיסלנד. שבדיה ופינלנד לא חברות בנאט"ו, אבל נמצאות בשיתוף פעולה הדוק עם הברית הצבאית.

ארכיון נשיא רוסיה ולדימיר פוטין  (צילום: AP)
בקרמלין מכחישים את ההאשמות(צילום: AP)

ראש ממשלת פינלנד יוהה סיפילה אמר שלשום שיש אפשרות שרוסיה אחראית לשיבושים, והוסיף שמוסקבה ידועה ביכולות כאלה. היום אמר שר ההגנה הנורבגי פרנק באקה ינסן: "הייתה לנו את אותה הבעיה כמו לפינלנד. אנחנו חושבים שזה יכול להיות חלק מתרגיל רוסי".

תרגיל נאט
חיילים בתרגיל של נאט"ו בנורבגיה(צילום: gettyimages)

באקה ינסן אמר שזו לא הפעם הראשונה שיש שיבושים כאלה. לדבריו הפעם הראשונה הייתה בשנה שעברה, במהלך התרגיל הצבאי "זפאד" של רוסיה ובלארוס. שר ההגנה הנורבגי ינסן אמר את הדברים בשולי פגישה באוסלו של שרי ההגנה של המדינות הנורדיות. בהתחייבות שעליה חתמו הם סיכמו לחזק את שיתוף הפעולה בתקופה שבה האתגרים הביטחוניים הפכו מסובכים יותר ותובעניים יותר.

 

התרגיל המדובר של נאט"ו החל ב-25 באוקטובר ויסתיים ב-23 בנובמבר. משרד ההגנה הנורבגי אמר שהשיבוש במערכת המיקום היה בין 16 לאוקטובר ל-7 בנובמבר ושלפי הנתונים האחראים הם כוחות קרקעיים של רוסיה בחצי האי קולה. חצי האי נמצא בסמוך לאזור הארקטי, ויש בו שטחים צבאיים סגורים ובסיסים של חיל הים הרוסי.

תרגיל נאט
בתרגיל הצבאי הגדול של נאט"ו מאז המלחמה הקרה(צילום: gettyimages)
 

תרגיל נאט
50 אלף משתתפים בתרגיל שיסתיים ב-23 בנובמבר(צילום: gettyimages)
 

שר ההגנה של פינלנד, יוסי ניניסטו, אמר לרויטרס שהוא מודאג מהסכנה של השיבוש בקליטת ה-GPS למטוסים האזרחיים. באקה ינסן אמר שגם אוסלו מודאגת מכיוון שגם דייגים, סוחרים ומסוקי העזרה הראשונה משתמשים ב-GPS. קלאוס היורד פרדריקסן, שר ההגנה של דנמרק שהגיע גם הוא לאוסלו, אמר שההכחשה הרוסית של המעורבות לא משכנעת.

 

השר הדני אמר ששיבוש בקליטת ה-GPS היא סימן נוסף להתנהגות "התוקפנית" של רוסיה כלפי הארצות השכנות. "זה עולה בקנה אחד עם ההפחדה שהם משתמשים בה כל הזמן כלפי המדינות הבלטיות", אמר השר, והזכיר את התרגילים הרוסיים שמדמים מתקפה נגד ספינות - בשעה שספינות סקנדינביות שטות בים הבלטי.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: AP
בקרמלין מכחישים את ההאשמות
צילום: AP
מומלצים