שתף קטע נבחר

מפקד חיל הים לשעבר, שלמה אראל, הלך לעולמו בגיל 98

האלוף שלמה אראל שפיקד על חיל הים במהלך מלחמת ששת הימים והיעלמותה של הצוללת דקר הלך לעולמו. פיקודו על החיל מאופיין בהקמת מערך ימי מודרני ופיתוח תפיסה מבצעית מקורית

האלוף שלמה אראל, שהיה מפקד חיל הים במלחמת ששת הימים ובזמן היעלמותה של הצוללת אח"י דקר, הלך אתמול (שני) לעולמו בגיל 98. אראל היה אלמן והותיר אחריו בן אחד.

 

דובר צה"ל מסר כי "הרמטכ"ל גדי איזנקוט, פורום המטה הכללי של צה"ל, מפקדי צה"ל וחייליו בסדיר ובמילואים מרכינים ראש על מותו של האלוף בדימוס. צה"ל מצדיע לאראל על פועלו, מורשתו ותרומתו רבת השנים לביטחון ישראל". הוא יובא למנוחות בטקס צבאי בשעה 16:00 בבית העלמין הצבאי בקריית שאול.

 

שלמה אראל (צילום: משה מילנר, לע
שלמה אראל(צילום: משה מילנר, לע"מ)

כהונתו של אראל כמפקד חיל הים מאופיינת בהקמת חיל-ים מודרני המבוסס על פיתוח ותפיסה מבצעית ישראלית מקורית, יחד עם הגעת הסטי"לים הראשונים משרבורג. האלוף אראל סיים את שירותו בשנת 1968.

 

אראל נולד בפולין בשנת 1920 ועלה לישראל ב-1927. הוא היה פעיל בתנועת בית"ר, שבמסגרתה קיבל את חינוכו הימי בבית הספר הימי בצ'יביטבקיה שבאיטליה.

 
הוא הגיע לדרגה של קצין ראשון וכרב-חובל בספינות חופיות, ובמלחמת העולם השנייה שירת בצי הבריטי באוקיינוס האטלנטי ובים הצפוני. בסוף 1945 חזר לישראל וניהל את התובלה הימית של חברת האשלג בים המלח. במלחמת העצמאות קיבל את הפיקוד על ספינת המשמר אח"י "פלמ"ח", עמה חדר אראל סמוך לנמל ביירות שבלבנון במבצע "דוד".

 

שלמה אראל (צילום: משה מילנר, לע
שלמה אראל בטקס זיכרון לחללי דקר(צילום: משה מילנר, לע"מ)

עם תום מלחמת העצמאות קיבל את הפיקוד על השייטת הקטנה. לאחר מכן שימש כמפקד הפריגטה אח"י "משגב", והפליג עמה לניו-יורק במסגרת ביקורו הרשמי של דוד בן-גוריון בארה"ב.

 

בשנת 1951 התמנה אראל כמפקדה של השייטת הגדולה. בהפלגת האימונים הראשונה סמוך לאיי יוון, השתתפו האוניות שפיקד עליהן במבצע לחילוץ נפגעי רעש האדמה באיי קפלוניה ביוון. 

   

בשנת 1955 שימש כנספח צה"ל באיטליה וכנספח ימי במערב אירופה. שנה לאחר מכן התקבל לבית הספר לפיקוד של הצי הבריטי, דבר אשר מנע ממנו להשתתף במבצע "קדש". בשנת 1959 התמנה למפקד שייטת המשחתות, ושנה לאחר מכן כראש מחלקת ים. עיקר עיסוקו בתפקיד היה פיתוח פרויקט הסטי"לים וטילי ים-ים "גבריאל". את הפיקוד על חיל הים קיבל בשנת 1966 מידי האלוף בן-נון - והוביל את החיל במהלך מלחמת ששת הימים.

 

צילום המסמך של פקודת היום של מפקד חיל הים, האלוף שלמה אראל (צילום: באדיבות ארכיון צה
פקודת היום של אראל בעקבות היעלמות אח"י דקר(צילום: באדיבות ארכיון צה"ל במשרד הביטחון)
 

לאחר המלחמה עבר החיל תקופה מאתגרת של התארגנות על פני מרחבי הים החדשים, ובתקופה זו אף טבעה המשחתת אח"י "אילת", והצוללת אח"י "דקר" נעלמה.

 

מסמך פקודת היום של אראל בעקבות היעלמות הצוללת נחשף השנה לזכר 50 שנים לתקרית. "אח"י דקר וצוותה היו בשיא כושרם. יש לנו אמון מלא בניסיון, בתושייה, בידע המקצועי ואומץ הלב של המפקד ואנשי צוותו ואין לנו ספק בכך שמה שארע לאח"י דקר היה מעל לכוחו של צוות הצוללת למנוע", נכתב בפקודה.

 

האלוף אראל הדגיש כי חיל הים נטל על עצמו משימה חיונית למען ביטחון ישראל: "אנו עומדים אל מול האויב ואל מול הים שהוא גבולנו הפתוח היחידי והים תובע ולוקח את קורבנותיו. על אף גודל האסון וכובד המהלומה, הוכחתם כושר עמידה, בגרות ואחוות לוחמים. זכר הנופלים לא ימוש מאתנו ויהא נר לרגלנו כאשר פנינו אל העתיד, מלוכדים ומאוחדים למשימה הגדולה של הבטחת ריבונות ישראל חרף כל מחיר וכל קורבן".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: משה מילנר, לע"מ
שלמה אראל
צילום: משה מילנר, לע"מ
מומלצים