שתף קטע נבחר

מת ראש המודיעין הרוסי שהואשם בהרעלת סקריפל

איגור קורובוב, שהוכרז "גיבור רוסיה" והוכנס לרשימה השחורה של ארה"ב, עמד בראש הסוכנות שהואשמה בניסיון להרעיל את המרגל בחומר הכימי "נוביצ'וק". דווח כי ספג ביקורת על ניהול המבצע

ראש המודיעין הצבאי של רוסיה (GRU), הסוכנות שהואשמה על ידי המערב בין השאר בהרעלת המרגל סרגיי סקריפל ובתו יוליה בתחילת השנה בבריטניה, הלך לעולמו אחרי מחלה ארוכה וקשה. כך הודיע משרד ההגנה של רוסיה. איגור קורובוב, שמת בגיל 62, עמד בראש הסוכנות מאז שנת 2016 והוכתר ל"גיבור רוסיה", העיטור הרוסי הגבוה ביותר, בגין שירותו.

 

עוד סיפורים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ

 

איגור קורובוב ראש המודיעין הצבאי של רוסיה GRU מת (צילום: רויטרס)
איגור קורובוב. העיטור הגבוה ביותר(צילום: רויטרס)

איגור קורובוב ראש המודיעין הצבאי של רוסיה GRU מת (צילום: AFP)
עם הנשיא ולדימיר פוטין. דיווחים על שיחת נזיפה(צילום: AFP)

בריטניה, נזכיר, האשימה את ה-GRU בניסיון להרעיל את המרגל לשעבר סקריפל ואת בתו בחומר הכימי "נוביצ'וק" בעיר סולסברי שבאנגליה, והולנד האשימה את הסוכנות בניסיון לפרוץ למאגרי הארגון למניעת הפצה של נשק כימי. סוכנויות המודיעין של ארה"ב קבעו כי ה-GRU ניסתה לפרוץ למחשבים אמריקניים כדי להשפיע על הבחירות לנשיאות ארה"ב בשנת 2016. רוסיה מצדה הכחישה את כל ההאשמות.

 

ארה"ב כללה במרץ השנה את שמו של קורובוב ברשימה השחורה של אנשים שעליהם הטילה סנקציות בגין סיוע לכאורה לערעור ביטחון הסייבר בשליחות ממשלת רוסיה.

הסוכנים הרוסים כפי שנקלטו במצלמות (צילום: Getty)
תיעוד. הרוסים שנשלחו לכאורה לחסל את סקריפל באנגליה(צילום: Getty)

הסוכנים הרוסים כפי שנקלטו במצלמות (צילום: Getty)
(צילום: Getty)

התהיות בנוגע לגורלו של קורובוב הלכו וגברו לאחרונה בעקבות דיווח לא מאומת שלפיו הוא זומן לשיחה עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין על רקע פרשת סקריפל וספג ביקורת קשה על ניהול המבצע. סקריפל ובתו, נזכיר, הצליחו לשרוד למרות הפגיעה הקשה בהם, והמודיעין הצבאי הרוסי ספג לעג בתקשורת המערבית על התנהלותם הרשלנית לכאורה של המתנקשים. חודשים אחר כך נחשפו לחומר הכימי שני בני זוג תמימים מאזור סולסברי, ואחת מהם מתה.

 

קורובוב לא השתתף החודש בטקס במוסקבה שבו ציינו פוטין ובכירי ממשל אחרים מאה שנה להקמת ה-GRU. בטקס שיבח פוטין את "יכולותיה הייחודיות" של הסוכנות, אמר כי אנשיה משמשים דוגמה לדור העתיד של המרגלים הצבאיים והזכיר את הנכונות שלהם להקריב הכול למען המולדת.

איגור קורובוב ראש המודיעין הצבאי של רוסיה GRU מת (צילום: AFP)
הכול למען המולדת. קורובוב(צילום: AFP)

מומחי מודיעין אומרים כי בשנים האחרונות הגבירה ה-GRU את פעולותיה הסמויות על רקע העמקת המתיחות בין רוסיה למערב. כשנשאל בחודש שעבר אם יש כוונה לבצע זעזועים במשרד ההגנה בעקבות פרשת סקריפל, טען הקרמלין כי איכות הטענות נגד ה-GRU ירודה, וכי לפיכך אין סיבה לערוך שינויים.

 

קורובוב שירת בעבר בצבא ברית המועצות, ולפי הביוגרפיה הרשמית שלו הוא התגייס ל-GRU ב-1985. ה-GRU עצמה הוקמה ב-1918, אחרי המהפכה הבולשביקית, והיא אחת משלוש סוכנויות המודיעין המרכזיות של רוסיה, לצד שירות הביטחון הפדרלי ושירות מודיעין החוץ.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רויטרס
איגור קורובוב. ברשימה השחורה
צילום: רויטרס
מומלצים