שתף קטע נבחר

אלימות נגד נשים: לשבור את קשר השתיקה

הקורבנות לא ירימו את קולן אם אין להן אמון במערכת. היום מצוין יום המאבק באלימות נגד נשים, ושגריר האיחוד האירופי בארץ אומר Non.No.Nein

 

 (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)

אלימות נגד נשים באה לידי ביטוי בצורות רבות: מינית, פיזית, פסיכולוגית ואלימות סייבר. יש לה השלכות מרובות על חיי נשים שחוות פגיעה גופנית וטראומה פסיכולוגית, והן מגיעות לעיתים לחרפת עוני ומוות. האלימות גורמת לפגיעה חמורה לא רק בנשים, אלא גם במשפחותיהן ובקהילות שבהן הן חיות. היקף הבעיה משתקף במחיר הכלכלי שגובה האלימות נגד נשים - הנאמד בסכום בלתי נתפס של יותר מ-225 מיליארד אירו לשנה בכל העולם.

 

 

היום (א') מצוין היום הבינלאומי למיגור אלימות נגד נשים ונערות. זה יום שבו אנו מגבירים את קולנו כדי לומר Non.No.Nein – סיסמת הקמפיין נגד אלימות נגד נשים הפועל ממש עכשיו באיחוד האירופי. בישראל בוודאי אומרים "די", או "חאלס", או "לא עוד". אנחנו אומרים "לא" לאלימות על בסיס מגדרי בכל מקום. באירופה, בישראל ובשאר העולם.

 

התופעה היא עולמית והיא מהווה את אחת מאופני ההפרה השיטתיים והנפוצים ביותר של זכויות אדם. על פי ההערכות, 35% מהנשים בעולם חוו בנקודה מסוימת בחייהן אלימות פיזית ו/או מינית מצד בן זוגן, או אלימות מינית מצד אדם שלא היה בן זוגן. במדינות מסוימות מגיע נתון זה ל-70%.

 

אין תשובות קלות. התפשטותה של תנועת metoo# (ולאחר מכן התגובות נגדה) הזכירה זאת. העלינו את המודעות, חוקקנו חוקים שמטרתם למנוע הטרדת נשים והתעללות בהן, במיוחד בעבודה, אבל עדיין ברור עד כמה התעללות זו נפוצה.

 

מרכז המידע והמחקר של הכנסת פרסם לאחרונה נתונים מדאיגים המראים שמתוך הקורבנות הישראליים שסבלו מהטרדה מינית, 79% הן נשים, רובן נערות, וכי 97% מהנפגעות נמנעו מלהגיש תלונות במשטרה, מסיבות שונות שהעידו על חוסר מודעות ועל חוסר אמון בכך שהתלונות יזכו להתייחסות רצינית. 32% מהתלונות התרחשו במקום העבודה.

 

באירלנד הציבור הזדעזע לאחרונה ממקרה שבו בגדיה התחתונים של נערה, שהתאבדה בסופו של דבר, הוצגו במשפט האונס שלה.

עמנואל ז'ופרה, שגריר האיחודי האירופי בישראל (צילום: אריאל זנדברג )
שגריר האיחודי האירופי בישראל, עמנואל ז'ופרה(צילום: אריאל זנדברג )

אנו לא יכולים לבקש מהקורבנות שירימו את קולן, שיגדילו את מספר התלונות הרשמיות, אם הן לא יכולות לתת אמון בשיטות הפעולה המתלוות לכך. ורה יורובה, הנציבה האירופית לענייני משפט, צרכנות ושוויון מגדרי, שהציבה את המאבק באלימות על בסיס מגדרי במקום גבוה בסדר היום, תארח בבריסל ב-4 בדצמבר כנס שבו ישתתפו נציגים בכירים של מדינות החברות באיחוד ושל ארגונים בינלאומיים, יחד עם בעלי תפקידים ופעילים בחברה האזרחית.

 

כאן בישראל, האיחוד האירופי תומך בעמותת אד'אר (פורום המורכב מאנשי מקצוע, נשים וגברים, המוקדש למאבק נגד רצח נשים), כדי לדון בשאלה כיצד ניתן לתמוך בצורה טובה יותר בעובדים סוציאליים ובאנשי מקצוע המטפלים באלימות בבית, בתפקידם לבלום אלימות זו.

 

אנשי מקצוע אלה ממלאים תפקיד חשוב בטיפול במקרי אלימות בבית, אשר לעיתים מסתיימים ברצח נשים. למרבה הצער היו מקרים רבים מדי כאלה. קיימים סוגים רבים של קורבנות, אבל מעמד סוציו-אקונומי נמוך של נשים מגביר את הסיכון לאלימות כלפי נשים. חשוב להגביר את העצמאות הכלכלית כדי לעזור לשורדות האלימות לנטוש מערכות יחסים הכרוכות בהתעללות.

 

עלינו להתמקד בשיטות הפעולה ובקשר השתיקה המאפשרים את קיום האלימות. לישראל ולאיחוד האירופי יש הרבה מה ללמוד זה מזה במסגרת זו ועומדות בפנינו אפשרויות רבות לקידום דיונים אלה. זוהי מטרה משותפת של גברים ונשים, של אירופה ושכנותיה, של ישראל ושאר העולם.

 

  • עמנואל ז'ופרה הוא שגריר האיחוד האירופי בישראל

 

מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו ynetopinion@gmail.com

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אריאל זנדברג
עמנואל ז'ופרה
צילום: אריאל זנדברג
מומלצים