שתף קטע נבחר

אחרי כמעט 4 שנים: האם הריבית במשק תעלה היום?

בנק ישראל צפוי לפרסם היום את החלטת הריבית הראשונה מאז סיום כהונתה של הנגידה קרנית פלוג, כאשר קיים סיכוי ממשי שהריבית הבסיסית תועלה

האם הריבית במשק תעלה הערב? הוועדה המוניטרית בבנק ישראל, בראשותה של ממלאת מקום הנגיד, נדין בודו־טרכטנברג, תפרסם היום את החלטת הריבית, כאשר קיימת אפשרות ממשית שלראשונה מזה שלוש שנים ושמונה חודשים תועלה הריבית הבסיסית.

 

שיקום היחסים עם הממשלה ועתיד הריבית: האתגרים שעומדים בפני הנגיד החדש

"במדינה מתוקנת מאיישים תפקידים מספיק זמן מראש": החלטת הריבית האחרונה של פלוג

אוגוסט 2018: בנק ישראל הותיר גם הפעם את הריבית ברמה של 0.1%

 

ממרץ 2015 הריבית הבסיסית של בנק ישראל, שלפיה נקבעות רוב הריביות האחרות במשק, מצויה בשפל היסטורי של 0.1% לשנה. אם הריבית תועלה היום, ההערכה היא שיהיה זה ל־0.25% לשנה. במקרה כזה תועלה ריבית הפריים מ־1.6%  ל־1.75%.

בנק ישראל (צילום: רויטרס)
בנק ישראל(צילום: רויטרס)
 

במסגרת הדיונים על גובה הריבית, שהתקיימו באוקטובר, הצביעו כבר שניים מתוך ששת חברי הוועדה המוניטרית בעד העלאת הריבית באופן מיידי לשיעור שנתי של 0.25%. ארבעה חברי הוועדה האחרים לא שללו את הרעיון, אך ציינו כי יש עדיין מקום להמתין עם העלאת הריבית.

 

עם זאת, מאז בארה"ב הועלתה הריבית לשיעור של 2.00% עד 2.25% והפער בין הריבית על הדולר בארה"ב לריבית על השקל בישראל עלה לשיא בכל הזמנים.

 

כמו כן העריכה הוועדה המוניטרית בישיבתה בחודש אוקטובר, כי ברבעון השלישי של השנה הנוכחית חזר המשק לצמוח בהתאם לפוטנציאל, לאחר האטה זמנית ברבעון השני, בעיקר בשל התנודות ביבוא כלי רכב.

 

כמו כן, האבטלה בישראל עודנה מצויה בשפל של כ־4%, והאינפלציה מצויה קרוב מאוד לרף התחתון של היעד שקבעה הממשלה לשנה כולה: 1% עד 3%.

 

נירה שמיר, הכלכלנית הראשית של בנק דיסקונט, העריכה כי האפשרות של העלאת הריבית הפעם סבירה: "'חלון ההזדמנויות' של בנק ישראל הולך ונסגר, ולכן אין זה מן הנמנע שהוועדה המוניטרית תחליט להעלות ריבית עתה". גם הכלכלן יונתן כהן וכלכלני לידר שוקי הון סבורים כי "קיים סיכוי גבוה להעלאת הריבית".

  

את החלטת הריבית הבאה תקבל הוועדה המוניטרית בעוד שישה שבועות, אז כבר בראשותו של הנגיד החדש, פרופ' אמיר ירון, שייכנס לתפקיד ב־24 בדצמבר.

  

אז מי ירוויח ומי יפסיד במקרה של העלאת ריבית? בין המרוויחים: מי שיש להם פיקדונות שקליים – הריבית תתחיל לעלות והם יקבלו יותר על הכסף. בנוסף, היוצאים לחו"ל ייהנו מאחר שהדולר והיורו צפויים להיחלש. גם מי שירכשו מוצרים מיובאים ירוויחו. ריבית גבוהה יותר צפויה לצנן ביקושים בענף הנדל"ן ואולי להביא להורדת מחירי הדירות. גם מי שלקחו הלוואות צמודות למטבע חוץ צפויים לשלם פחות.

  

המפסידים מהעלאת הריבית יהיו מי שנטלו הלוואות בשקלים, וכן בעלי משכנתאות בריבית משתנה. גם מי שמצויים במינוס בחשבון בבנק ישלמו עליו יותר ריבית. גם מי שמחזיקים במניות צפויים להיפגע מאחר שהבורסה צפויה לרדת במקרה של העלאת ריבית. גם מי שמחזיקים במט"ח ייפגעו עם היחלשותם הצפויה של המטבעות הזרים. גם היצואנים יקבלו פחות שקלים בעקבות זאת.

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רויטרס
בנק ישראל ב ירושלים
צילום: רויטרס
מומלצים