שתף קטע נבחר

לפני ההצבעה הגורלית על הברקזיט: עימות חי בין מיי לקורבין

בעוד שבועיים יצביע הפרלמנט בבריטניה על הסכם הפרישה מהאיחוד האירופי. ראש הממשלה תרזה מיי, שגיבשה את ההסכם, הזמינה את יו"ר מפלגת האופוזיציה הגדולה להשתתף לפני כן בעימות טלוויזיוני בשידור חי: "לי יש תוכנית ולו אין". זה יהיה העימות הראשון של השניים

עימות ראשון בשידור חי? תרזה מיי וג'רמי קורבין (צילום: AFP) (צילום: AFP)
עימות ראשון בשידור חי? תרזה מיי וג'רמי קורבין(צילום: AFP)

ראש ממשלת בריטניה תרזה מיי הזמינה היום (יום שלישי) את יו"ר מפלגת הלייבור ג'רמי קורבין לעימות טלוויזיוני בשידור חי - יומיים לפני ההצבעה הגורלית בפרלמנט על הסכם ה"ברקזיט" עם האיחוד האירופי. זו תהיה הפעם הראשונה שבה מיי משתתפת בעימות שכזה, לאחר שסירבה להשתתף בעימות טלוויזיוני חי לפני הבחירות בשנה שעברה.

 

מיי אמרה כי הפורמט של העימות צריך להיקבע על ידי שדרני הטלוויזיה עצמם. קורבין מיהר להודיע בתגובה כי הוא נענה להזמנה של מיי. "אני אסביר למה אני חושבת שההסכם שאליו הגעתי עם האיחוד האירופי הוא ההסכם הנכון עבור בריטניה - וכן, אני מוכנה לעימות עם ג'רמי קורבין", אמרה בריאיון לעיתון "סאן". לדבריה, "לי יש תוכנית, ואילו לו אין שום תוכנית".

 

 

העימות, אם אכן ייצא לפועל, יתקיים ב-9 בדצמבר. יומיים לאחר מכן, ב-11 בדצמבר, הפרלמנט יידרש להצביע על הסכם הפרישה מהאיחוד האירופי. מיי הבהירה לאחר גיבוש ההסכם כי לא ייערך משאל עם נוסף בנושא: "אני חושבת שרוב חברי הפרלמנט מבינים שהעם הבריטי הצביע ואנחנו צריכים ליישם את ההצבעה".

 

לדבריה: "לא יהיה משאל עם חדש, שאלנו אנשים והם אמרו שהם רוצים לעזוב (את האיחוד האירופי). היו קולות בבית הנבחרים בעד משאל עם נוסף, אבל אני מאמינה שכשאנשים יראו את ההסכם שנביא, את החבילה הסופית, הם יראו שזה מיישם את הצבעת העם הבריטי ומגן על האינטרסים שלהם".

 

מיי הבהירה כי ההסכם חייב לקבל את האישור של הפרלמנט הבריטי וכי הוא זה שאחראי להשלמת המהלך: "אני אעשה את עבודתי בלהביא את העסקה הכי טובה לבריטניה. היא תובא בפני חברי הפרלמנט ועבודתם תהיה להסתכל עליה, ולחשוב איך אפשר ליישם את החלטת הבריטים לעזוב את האיחוד. רוב האנשים יכירו בכך שזה לא דבר שקל לעשות".

הפגנה נגד הברקזיט  (צילום: AP)
הפנה בלונדון נגד הברקזיט(צילום: AP)

בריטניה לונדון הפגנת ענק נגד ה ברקזיט פרישה מ האיחוד האירופי (צילום: EPA)
(צילום: EPA)

בריטניה לונדון הפגנת ענק נגד ה ברקזיט פרישה מ האיחוד האירופי (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

יום אחרי שמיי הודיעה שממשלתה אישרה את טיוטת הסכם הברקזיט עם בריסל, התפטרו שני שרים מהממשלה: שר הברקזיט דומיניק ראב, ושרת העבודה והפנסיה אסתר מקוויי. בנוסף התפטרו שני שרים זוטרים ושני עוזרי שרים. בפרלמנט קראו לשרים נוספים בממשלה של מיי להתפטר.

 

היום הזהירה מיי מדחיית הסכם הפרישה בפרלמנט. "אם ההסכם ייפול, זה יוביל לעוד פילוג וחוסר וודאות. המחוקקים צריכים לחשוב על האינטרס הלאומי כשהם מצביעים", אמרה. עוד ציינה מיי כי בריטניה כבר החלה בשיחות לגיבוש הסכמי סחר עתידיים עם מדינות בעולם, בהן גם ארצות הברית.

 

ההתנגדות הגדולה להסכם במפלגה השמרנית של מיי מסכנת את דרכה של ראש הממשלה, ואת עתידה הפוליטי. מיי צריכה להשיג רוב בפרלמנט להסכם שגיבשה עם האיחוד האירופי, ואם לא תצליח בריטניה עשויה לפרוש מהאיחוד האירופי בתאריך היעד (29 במרץ) ללא הסכם – דבר שעלול לגרום לכאוס כלכלי ותחבורתי.

 

בפרלמנט התקיים דיון סוער של שלוש שעות על טיוטת ההסכם, שהושגה אחרי מו"מ מפרך שנמשך יותר משנה וחצי. מלבד הפרלמנט הבריטי גם הפרלמנט האירופי, וכל המדינות החברות באיחוד, צריכות לאשר את ההסכם. המתיחות בפרלמנט השפיעה גם על המצב בשווקים. ערך הפאונד וערך המניות של חברות בריטיות ירדו.

האיחוד האירופי ()

האיחוד האירופי ()

האירו-סקפטיים במפלגה השמרנית של מיי החלו לפני כשבוע וחצי להגיש מכתבים שקוראים להצבעת אי אמון נגד ראש הממשלה. הצבעת אי אמון תתקיים אם 48 שמרנים יגישו מכתבים שדורשים הצבעה. מיי עלולה להיות מודחת אם 158 מ-315 חברי הפרלמנט השמרנים יצביעו נגדה. חבר פרלמנט אירו-סקפטי אחר אמר שעוד מכתבים להצבעת אי אמון יוגשו בקרוב.

 

מיי, בכל אופן, לא מתכוונת להתפטר. "הבחירה ברורה. אנחנו יכולים לבחור לעזוב ללא הסכם, להסתכן ולא לעשות ברקזיט בכלל או לבחור להתאחד ולתמוך בהסכם הטוב ביותר שניתן להגיע אליו במו"מ", אמרה בפרלמנט. הדובר של מיי אמר שראש הממשלה תילחם בכל הצבעת אי אמון ומתכוונת להיות ראש הממשלה כשבריטניה תעזוב את האיחוד האירופי בשנה הבאה.

 

המכשול העיקרי בדרך לגיבוש ההסכם היה במשך תקופה ארוכה השאלה כיצד לוודא שלא יוצבו עמדות מכס ועמדות בידוק אחרות בגבול בין צפון אירלנד, שהיא טריטוריה בריטית, לבין מדינת אירלנד העצמאית (הרפובליקה של אירלנד), שהיא חברה באיחוד האירופי. בריטניה והאיחוד האירופי מסכימים שאסור להציב שם מחסומים, שישבשו את חיי העסקים ויפגעו ביחסים בין התושבים משני הצדדים. מחסומים כאלה עלולים גם לפגוע ביציבות השלום שהושג בצפון אירלנד בקושי רב, אחרי עשרות שנים של סכסוך דמים.

 

הפתרון המוצע בהסכם שהושג כולל הסדר מכסים משותפים לבריטניה ולאיחוד האירופי, כך שלא יהיה צורך בבדיקות בגבול, וכן סעיפים הנוגעים באופן ספציפי לצפון אירלנד. הפתרון הזה אמור להיות זמני, אבל פוליטיקאים תומכי הברקזיט ה"קשה" בבריטניה חוששים שהוא יהפוך לפתרון קבע, ובכך יפגע ביכולתה של בריטניה לחתום על הסכמי סחר חדשים עם מדינות ברחבי העולם. תומכי מיי טוענים כי ההסכם שהושג הוא ההצעה הטובה ביותר העומדת על הפרק, וכי החלופות היחידות הן עזיבה ללא הסכם או הליכה לבחירות.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: AFP
תרזה מיי וג'רמי קורבין
צילום: AFP
מומלצים