שתף קטע נבחר

החלום למגדל במוסקבה שסיבך את טראמפ

לאחר שפרקליטו לשעבר של הנשיא הודה כי שיקר וכי הדיונים על מגדל שיישא את שמו בבירת רוסיה נמשכו גם בעיצומו של הקמפיין לבחירות, בתקשורת האמריקנית דווח כי מקדמי ההצעה שקלו להציע לפוטין את הפנטהאוז במגדל העתידי, בשווי של 50 מיליון דולר - במתנה. והאם איוונקה ישבה על הכיסא של פוטין בקרמלין?

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ קיווה במשך שנים רבות לבנות מגדל שנושא את שמו בלב מוסקבה. הפרויקט הוצע בכמה גרסאות שונות לאורך השנים ששוב ושוב ירדו לטמיון - וכעת מתברר כי ההצעה האחרונה לבנייתו של מגדל הפאר מסבכת את הנשיא. זאת, לאחר שעורך דינו לשעבר, מייקל כהן, הודה אתמול (יום ה') באישומים נגדו במסגרת חקירת ההתערבות הרוסית בבחירות של התובע המיוחד רוברט מולר.

טראמפ בביקור במוסקבה ב-1996 (צילום: AP)
טראמפ בביקור במוסקבה ב-1996(צילום: AP)
 

טראמפ בביקור במוסקבה ב-1996 (צילום: AP)
(צילום: AP)

כהן הודה כי שיקר לקונגרס בנוגע לפרטים מרכזיים של המשא ומתן שנערך על ההצעה לבניית המגדל במוסקבה - לטענתו מתוך נאמנות לטראמפ. החלק המרכזי בהודאתו היה העובדה שהשיחות בנוגע לפרויקט נמשכו זמן רב יותר מכפי שהודה קודם לכן, עד ליוני 2016 - חודשים ספורים לפני הבחירות לנשיאות.

 

הרעיון לבניית "מגדל טראמפ" במוסקבה עלה כבר בשנת 1996, כאשר הנשיא לעתיד ערך ביקור בבירה הרוסית. כמו אלו שבאו לאחר מכן, אותה הצעה לא באה בסופו של דבר לידי מימוש, אך איל הנדל"ן העלה במהלך ביקורו אפשרות לבניית "מגדל דירות יוקרתי". שנה לאחר מכן, ב-1997, אמר טראמפ בריאיון למגזין פלייבוי כי "מוסקבה הולכת להיות ענקית".

 

 

ב"ניו יורק טיימס" פורסמו הלילה פרטים נוספים מהתוכנית לבניית המגדל. לפי העיתון האמריקני, מי שהוביל את המאמץ לקידום הפרויקט לא היה מייקל כהן, אלא אדם בשם פליקס סייטר - אמריקני יליד רוסיה ושותף עסקי לשעבר של טראמפ, שב-1998 הודה והורשע במעורבותו בפרשה של הונאת מניות.

 

לפי הדיווח, סייטר ניסה כבר בשנות ה-2000 לקדם עסקה לבניית מגדל שיישא את השם טראמפ במוסקבה. בין היתר, נכתב בעיתון, באחד מביקוריו בעיר ליוו אותו שניים מבניו של הנשיא לעתיד, איוונקה ודונלד ג'וניור. במהלך ביקור שערכו בקרמלין, כך דווח, סייטר ארגן לאיוונקה ישיבה על הכיסא של הנשיא ולדימיר פוטין.

מייקל כהן עורך דין טראמפ ארה
איור של מייקל כהן מודה בבית המשפט על האישומים נגדו(צילום: AP)

מייקל כהן עורך הדין לשעבר של נשיא ארה
כהן מחוץ לבית המשפט(צילום: רויטרס)

מייקל כהן עורך הדין לשעבר של נשיא ארה
(צילום: AP)

ההצעה עלתה שוב ב-2013, במסגרת ביקור נוסף שערך טראמפ במוסקבה במסגרת תחרות מיס יוניברס - שאז הוא היה הבעלים שלה. גם הצעה זו לא קודמה, אך ב-2015, דווח בעיתון, סייטר שב וחידש את מאמציו לבניית המגדל - בעיצומו של קמפיין הבחירות לנשיאות - וקיים שיחות טלפון והתכתבויות במייל בנושא עם מייקל כהן.

 

לפי ההצעה, במוסקבה אמור היה להיבנות "מגדל טראמפ העולמי" ובו 250 דירות יוקרה, לא פחות מ-15 קומות של חדרי מלון, וכן מקום למשרדים, מכון כושר וספא על שם איוונקה טראמפ.

 

העסקה הפוטנציאלית הייתה משתלמת ביותר עבור טראמפ - שהיה מקבל בתמורה לבניית מגדל עם שמו 4 מיליון דולר מראש ומיליונים נוספים בהמשך במסגרת עמלות מרווחים על כמעט כל דבר במגדל - מארוחות ועד הספא המתוכנן. רק מהרווחים על מכירת דירות היוקרה הראשונות במגדל, בסכום של 100 מיליון דולר, טראמפ היה אמור לקבל 5 מיליונים.

 

איוונקה טראמפ ודונלד טראמפ ג'וניור בביקור במוסקבה בעשור הקודם:

 

 

באחד המיילים של סייטר לכהן הוא כתב: "בוא נגרום לזה לקרות ונבנה את מגדל טראמפ במוסקבה. אולי גם נפתור את היחסים בין המדינות בכך שנראה לכולם שעסקים זה הרבה יותר פרקטי מפוליטיקה". גורם שמקורב לתאגיד טראמפ אמר כי איוונקה טראמפ ודונלד טראמפ ג'וניור היו מכותבים גם הם באותם מיילים בין כהן לסייטר על הפרויקט.

 

לפי הדיווח, סייטר ניצל את קשריו הרבים במוסקבה, ובין היתר יצר קשר עם בכיר במודיעין הצבאי הרוסי לשעבר בשם יבגני שימקוב. באחד המיילים שלו לכהן, כתב סייטר כי הוא ישתמש בקשריו "כדי לשכנע את כל הצוות של פוטין". סייטר הוסיף: "חבר, הילד שלנו יהפוך לנשיא של ארה"ב ואנחנו נהנדס את זה".

 

בדיווח נוסף בתקשורת האמריקנית, שפורסם לראשונה ב"באזפיד" ובהמשך גם ברשת CNN, נאמר כי כחלק מניסיונו לקדם את ההצעה - סייטר אף העלה אפשרות להציע לפוטין את הפנטהאוז במגדל העתידי, כ"אסטרטגיית שיווק" לדבריו - שתגביר את ערך הדירות במגדל ותמשוך קונים.

מגדל טראמפ בניו יורק. רצה אחד כזה גם במוסקבה (צילום: AFP) (צילום: AFP)
מגדל טראמפ בניו יורק. רצה אחד כזה גם במוסקבה(צילום: AFP)
 

"באזפיד" ציטט שני גורמים במערכת אכיפת החוק, שלדבריהם מייקל כהן עצמו שוחח על הנושא עם נציג של יועץ התקשורת של פוטין. עוד דווח כי עלותו של הפנטהאוז המדובר עמדה על כ-50 מיליון דולר - אך הוא אמור היה להינתן לפוטין כמתנה.

 

במסגרת עסקת הטיעון שעליה חתם עם התובע המיוחד מולר, כהן הודה אתמול כי שוחח בטלפון עם עוזר של דובר הקרמלין, דמיטרי פסקוב, בינואר 2016. לדבריו, הוא תיאר בפניו את הפרויקט ו"ביקש עזרה בקידומו". במאי 2016, סייטר אמר לכהן כי פסקוב רצה להיפגש עימו ביוני במסגרת פורום עסקי בינלאומי בסנט פטרסבורג ו"אולי להכירו" לפוטין או לראש הממשלה הרוסי דמיטרי מדבדב.

 

ההתכתבות במייל בין כהן לסייטר בנוגע לפרויקט נמשכה עד יוני 2016 - זמן קצר לאחר הפגישה במגדל טראמפ בניו יורק, בין טראמפ ג'וניור, ג'ארד קושנר ומנהל הקמפיין דאז פול מנפורט, לכמה גורמים רוסים. בפגישה הידועה לשמצה דנו הנוכחים ב"לכלוך" על יריבתו הדמוקרטית של טראמפ בבחירות, הילרי קלינטון.

נשיא ארצות הברית ארה
"אני החלטתי לסגור את הפרויקט". טראמפ ורעייתו נוחתים בארגנטינה לקראת ועידת ה-G20(צילום: EPA)
   

ב-14 ביוני נפגשו סייטר וכהן בלובי של מגדל טראמפ, וסייטר אמר לו כי הנסיעה המתוכננת לסנט פטרסבורג בוטלה.

 

טראמפ הגיב אתמול להודאתו של כהן, וטען כי הוא משקר על פרויקט הנדל"ן כדי לקבל עונש קל. "הוא אדם חלש", הוסיף הנשיא מחוץ לבית הלבן, לקראת יציאתו לפסגת ה-G20.

 

הנשיא טען כי הוא זה ששם קץ לפרויקט. "החלטתי בסופו של דבר לא לעשות את זה", אמר. "הייתי מאוד פשוט. הייתי מרוכז מאוד במרוץ לנשיאות".

 

עם זאת, טראמפ הוסיף כי "לא היה שום דבר שגוי אם כן הייתי עושה את זה". לדבריו, "היה סיכוי טוב שלא הייתי מנצח, ובמקרה כזה הייתי חוזר לעסקים, אז למה הייתי צריך להפסיד הזדמנויות?".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים