שתף קטע נבחר

נעצרו 40 רופאים, סטאז'רים ורוקחים: הציגו במרמה תעודות מארמניה

מבצע "רישיון להרוג": המשטרה עצרה 40 עובדי רפואה מהמגזר הערבי, בחשד שהשיגו במרמה דיפלומות - אף שלמדו זמן קצר בלבד בארמניה. אחד מהם, שעובד כרופא במחלקה פנימית, נעצר במהלך משמרת בבית חולים ברזילי. הם נעזרו במאכער, שאף הוא קיבל הסמכה אף שלא סיים את לימודיו

 

 

קיבלו במרמה רישיון לעיסוק ברפואה - ועבדו בארץ בתפקידים שונים, בין היתר בבתי חולים גדולים: משטרת ישראל עצרה לפנות בוקר (יום א') 40 רופאים, סטאז'רים ורוקחים מהמגזר הערבי שהציגו בפני משרד הבריאות תעודות סיום לימודי רפואה ורוקחות מאוניברסיטאות בארמניה כאשר בפועל הם למדו שם פרק זמן קצר מבלי שסיימו את תקופת הלימודים הנדרשת, על בסיס תרמית זו קיבלו החשודים רישיון לעסוק במקצועות רפואה בארץ. בפעולה מתואמת פשטו כוחות משטרה על בתי החשודים ברחבי הארץ ועצרו אותם בו זמנית, מלקיה בדרום ועד מג'דל שמס בצפון. חלק מהחשודים עובדים בבתי חולים, בהם ברזילי, קפלן, אסף הרופא ועוד, ואחרים עובדים במוסדות ציבוריים אחרים.

 

ל-ynet נודע כי החקירה החלה בעקבות מכתב אנונימי ששלח למשרד הבריאות אדם שהזדהה כרופא. הוא הביע את חששו שלפיו רופאים ומתמחים המציגים תעודות של אוניברסיטאות מסוימות בארמניה לא באמת למדו רפואה כנדרש. בעקבות המכתב פנה משרד הבריאות למשטרה. החקירה החלה בימ"ר צפון בשנה שעברה בליווי של פרקליטות מחוז צפון, והייתה מורכבת שכן היה צורך לאתר את החשודים הרבים, את האוניברסיטאות שבהן למדו לכאורה (אחת מהן כבר נסגרה) ולאמת את החשדות. "לא כל רופא שמחזיק תעודה שניתנה בארמניה הוא מתחזה", הדגישו במשטרה.

 

בין היתר היו מקרים שבהם רופאים למדו בכמה מוסדות, בירדן, איטליה ועוד, בכל אחד כמה שנים עד שלימודיהם הופסקו. "לאחר מכן למדו תקופה קצרה בארמניה ומשם הביאו את הדיפלומה, בלי שניתן יהיה לדעת שלימודיהם הופסקו מספר פעמים במהלך השנים", נטען. המשטרה עדיין לא עצרה את החשוד בתיווך בין ה"רופאים" לבין המוסדות בארמניה, והוא ככל הנראה לא בישראל כרגע.

נעצרו רופאים סטאז'רים רוקחים קיבלו תעודות תעודה דיפלומה ארמניה (צילום: דוברות המשטרה)
התעודה שקיבל אחד החשודים(צילום: דוברות המשטרה)

נעצרו רופאים סטאז'רים רוקחים קיבלו תעודות תעודה דיפלומה ארמניה (צילום: דוברות המשטרה)
הרישיון שקיבל אחד הרופאים החשודים(צילום: דוברות המשטרה)

אוניברסיטת הייבוסאק ארמניה  ()
אוניברסיטת הייבוסק ירוואן בארמניה

מהחקירה עלה כי גם המאכער (המתווך) לא הצליח בעבר לסיים את לימודי הרפואה שלו ולבסוף קיבל הסמכה שלפיה כביכול הוא בוגר השכלה רפואית. הוא כאמור הפנה אותם למוסדות אקדמאיים שונים בארמניה: סנטה תרזה, הייבוסק ירוואן ומוכתר גוש. החשודים, בסיוע המאכער, נסעו ולמדו באותם מוסדות פרק זמן קצר שלאחריו קיבלו את תעודת סיום הלימודים, וזאת מבלי שסיימו את תקופת הלימודים הנדרשת.

 

בהודעת המשטרה על המבצע שכינתה "רישיון להרוג" נאמר כי החשודים, שידעו שהם מחזיקים תעודת סיום לימודים שקרית, הציגו אותה בפני משרד הבריאות במטרה לקבל את רישיון הרפואה. חלקם אף הצליחו לעבור את בחינות ההסמכה ולזכות במשרות ציבוריות כרופאים או סטאז'רים בבתי חולים או במוסדות ציבוריים אחרים.

נעצרו רופאים סטאז'רים רוקחים קיבלו תעודות תעודה דיפלומה ארמניה (צילום: דוברות המשטרה)
עלונים בשפה הערבית שהועברו לסטודנטים (צילום: דוברות המשטרה)

נעצרו רופאים סטאז'רים רוקחים קיבלו תעודות תעודה דיפלומה ארמניה (צילום: דוברות המשטרה)
(צילום: דוברות המשטרה)

אוניברסיטת מחיטאר גוש ()
חדר ניתוח באוניברסיטת מוכתר גוש בארמניה

אחד החשודים, תושב ערערה בשנות ה-30 לחייו שמשמש כרופא במחלקה פנימית בבית החולים ברזילי באשקלון, נעצר בזמן שהיה במשמרת. במקרה אחר, במהלך מעצר של חשוד תושב טירה שהציג את עצמו כרופא כללי - אביו של החשוד נתפס נמלט מהמקום כשהוא מחזיק ברשותו שני כלי נשק, האחד מסוג קלצ'ניקוב והשני מסוג קרלו. חשוד אחר, רופא שיניים בעל מרפאה, ריצה בעבר עונש מאסר בפועל בגין עבירות ביטחונית.

 

במסגרת החקירה נתפסו גם עלונים בשפה הערבית בהם נכתב: "אנו מבשרים בשמחה לסטודנטים המתקשים בהשלמת לימודיהם – אפשרות העברה לאוניברסיטאות בארמניה, גיאורגיה ללא הפסד שנים. יכולת הסבה ממקצועות הטיפול הטבעי ופיזיותרפיה, שמיעה ודיבור לרפואה כללית או שיניים". בהמשך צוינו גם פרטים ליצירת קשר. בסיום החקירה יובאו היום מרבית החשודים לדיון בבקשת המשטרה להאריך את מעצרם.

 

במשרד הבריאות ציינו הבוקר כי "בעקבות חשש שעלה במשרד הבריאות שלימודי הרפואה בארמניה אינם ברמה נאותה, המשרד פרסם בעבר הודעות אזהרה בנוגע לאיכות לימודי הרפואה במדינה ושיתף גם את משטרת ישראל במידע. המשטרה פתחה בחקירה והמשרד ימשיך לסייע לה בכל הנדרש".

 

משרד הבריאות הוסיף להודעתו הבוקר נוסח אזהרה שפורסמה על ידו בעבר: :"בעקבות מידע שהתקבל באגף לרישוי מקצועות רפואיים בנוגע לתוכניות הלימודים ברפואה, רפואת השיניים ורוקחות המתקיימות במוסדות אוניברסיטאים שונים בארמניה, תוכניות אלה נמצאות בבחינה נוספת במשרד הבריאות", צוין באזהרה.

 

"שאלות נוקבות קיימות בעיקר לגבי תוכניות ההשלמה השונות. אם יתברר כי תוכניות אלה אינן עומדות בדרישות משרד הבריאות, ייתכן וההכרה בהן תוסר.בדיקה דומה תיערך גם לגבי תוכניות לימוד במקצועות רפואיים נוספים.לפיכך יובהר כי לעת זו, לא ניתן להתחייב שהלימודים במקצועות הבריאות והתארים שיינתנו במוסדות האקדמאיים בארמניה, יוכרו לשם עיסוק במקצועות אלה בישראל. משכך, בשלב זה מומלץ לא ללמוד מקצועות רפואיים באוניברסיטאות בארמניה".

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: דוברות המשטרה
התעודה שקיבל אחד החשודים
צילום: דוברות המשטרה
מומלצים