שתף קטע נבחר

סמוטריץ', תלמד, כך נפרק את המינהל האזרחי

הח"כ והמתנחלים לא אוהבים שמתייחסים אליהם בזלזול כאילו הם חלילה פלסטינים. והם צודקים: יש לפרק את הגוף ששולט על הנתינים הקולוניאליים

 

 (צילום: EPA) (צילום: EPA)
(צילום: EPA)

בשבוע שעבר, על רקע פרסום בתאגיד השידור הציבורי על קצינה במינהל האזרחי שביקשה לפגוע בשירותים האזרחיים של תושבי ההתנחלות יצהר בשל מעשי התושבים, העלו שוב ח"כ בצלאל סמוטריץ' וראשי המתנחלים בגדה המערבית את דרישתם שהמינהל יפסיק לטפל בתושבים היהודים של יהודה ושומרון.

 

 

המינהל הוא גוף מיוחד, צבאי-אזרחי, ששולט מנהלית בשטחי הגדה המערבית. תעודות הזהות הירוקות של הפלסטינים שם מונפקות לא על ידי מדינת ישראל, אלא על ידי צבא ההגנה לישראל. מדוע? כיוון שהפלסטינים הם נתינים של המדינה ולא אזרחים שלה – אף שישראל היא השליטה במקום בו החיים.

 

עד הסכמי אוסלו, המינהל האזרחי היה המעסיק הגדול ביותר בשטחים עם 500 חיילים ואזרחים יהודים ו-30 אלף פלסטינים שעבדו בהפעלת הממשלה. לאחר אוסלו, למינהל האזרחי יש שני תפקידים עיקריים: ניהול משטר ההיתרים המנתב את תנועת הפלסטינים מהגדה המערבית לישראל ובחזרה, ואכיפת ההסדרים על קרקעות ביהודה ושומרון.

 

סמוטריץ' וראשי המתנחלים ביהודה ושומרון מעוניינים - בצדק מבחינתם - לשחרר את היהודים בגדה המערבית מעולו של הניהול הצבאי. בעולמם, מדובר בהשוואה יומיומית משפילה בינם לבין שכניהם הפלסטינים.

 

דמיינו עד כמה מבלבל עבור תושב התנחלות הסבור כי הוא מקריב עצמו על מזבח שלמות הארץ, לעבור דרך המנגנון של המינהל האזרחי, שגם אם רוב הזמן הוא מאוכלס בתושבי ההתנחלויות המעוניינים לקדם אינטרסים של מתנחלים, הוא עדיין מערכת דינוזאורית שנועדה לשלוט באופן זמני על נתיני קולוניאליים שנחשבים "אוכלוסייה עוינת".

 

בעולמם של סמוטריץ' וראשי המתנחלים, שבו אפשר להחיל חוק אחד על יהודים וחוק אחר על לא יהודים, אין ספק שיש צורך בביטול סמכות המינהל האזרחי על היהודים. אלא שמשפטית, מנהלית, ממשלית וכמובן מוסרית הדבר לא אפשרי. המינהל האזרחי שולט על טריטוריה, לא על אוכלוסייה. הצבא הישראלי שולט על שטח והוא לא יכול לשלוט רק על פלסטינים ולא על היהודים.

 

הצעתם של סמוטריץ' וראשי ההתנחלויות היא למעשה שמדינת ישראל תחיל שתי מערכות חוק ושתי מערכות ממשל נפרדות על בסיס עליונות יהודית באותו השטח. מערכת חוק אחת אזרחית לאזרחים היהודים ומערכת חוק אחת צבאים לנתינים הפלסטינית. משטר שהוא קולוניה.

 

אכן, יש לבטל את המינהל האזרחי שהוקם לפני עשורים כדי להיות "ממשלה של השטחים", כפי שסיפר האלוף (מיל') שלמה גזית בזיכרונותיו, ואולם ישנה רק דרך אחת לעשות זאת. על מנת לבטל את המנהל האזרחי, יש להעביר את סמכויותיו על הטריטוריה לגוף אחר. כל עוד השטח נשלט על ידי הצבא, וחלק מהתושבים הם נתינים, הצבא הוא הגורם הממשלי היחיד שיכול לנהל את האוכלוסייה. כולה.

 

הדרך היחידה לבטל את המינהל האזרחי עוברת דרך מהלך של מתן אזרחות לכל תושבי יהודה ושומרון, ישראלים ופלסטינים. אזרחות זו חייבת להיות של מדינת ישראל או של מדינה פלסטינית, כיוון שזוהי הדרך היחידה להעברת סמכות הצבא על השטח לאוכלוסייה. מורכב? אין ספק. אבל אפשרי. תנועת "ארץ לכולם", המקדמת את פתרון הקונפדרציה לסכסוך הישראלי-פלסטיני, מציעה את הפתרון האמור, המאפשר אופק פוליטי של חיים משותפים באותה טריטוריה, במסגרות שונות של חברות פוליטית.

 

איך זה יעבוד? באמצעות שתי מדינות ריבוניות, ישראל ופלסטין. תהיה תנועה חופשית לישראלים בכל רחבי ארץ ישראל ותנועה חופשית לפלסטינים בכל רחבי פלסטין ההיסטורית. אזרחי ישראל שיחליטו לגור בגדה המערבית או בעזה יהיו תושבי פלסטין ואזרחי פלסטין שיבחרו לחיות בישראל יהיו תושבי ישראל. לכולם תהיה אזרחות כלשהי.

 

אין ספק שצריך לבטל את המינהל האזרחי, אבל כדי לעשות זאת יש לבטל את השלטון הצבאי על הנתינים הפלסטינים, להעניק לכולם אזרחות מלאה ואז להקים מחדש מנגנון ממשלי שמבוסס על שוויון בפני החוק ושוויון זכויות מלא.

 

  • ד"ר יעל ברדה היא חברת סגל במחלקה לסוציולוגיה ואנתרופולוגיה באוניברסיטה העברית, מראשי תנועת "ארץ לכולם"

 

מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו ynetopinion@gmail.com

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים