שתף קטע נבחר

מקרון נכנע למפגינים: הקפיא את העלאת מס הדלק

אחרי ההפגנות הקשות בפריז בסוף השבוע, שבמהלכן נפצעו 133 בני אדם ו-412 נעצרו, ראש הממשלה הודיע על השעיית העלאת המיסוי על הדלק, שהייתה אמורה להיכנס לתוקפה ב-1 בינואר. על רקע העימותים - התמיכה במקרון ממשיכה לצנוח

 

ההפגנה על יוקר המחייה בפריז (צילום: AFP)
ניצחו את מקרון? האפודים הצהובים מפגינים בפריז(צילום: AFP)

אחרי ההפגנות האלימות ביותר בפריז בשנים האחרונות, ראש ממשלת צרפת אדואר פיליפ הודיע היום (ג') על השעיית העלאת שלושה סוגי מיסים על הדלק למשך חצי. ההעלאה שתוכננה הוציאה את אלפי האנשים לרחובות. "אתה חייב להיות עיוור או חירש כדי לא לראות ולשמוע את הזעם של האנשים", אמר פיליפ אחרי שהודיע על השעיית העלאת המיסים, שהייתה אמורה להיכנס לתוקף ב-1 בינואר. "האפודים הצהובים רוצים הורדת מיסים, זה גם מה שאנחנו רוצים".

 

קראו עוד סיפורים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ

  

על רקע ההפגנות והשעיית העלאת המיסים, אחוזי התמיכה בראש הממשלה פיליפ והנשיא עמנואל מקרון הגיעו לשפל חדש. על פי סקרים חדשים שפורסמו, אחוז התמיכה במקרון ירד ל-23 אחוזים – ירידה של שישה אחוזים מהחודש שעבר. אחוז התמיכה בראש הממשלה נפל בעשרה אחוזים ועומד כעת על 26 אחוזים. התמיכה במקרון כעת זהה לזו של הנשיא הקודם פרנסואה הולנד ב-2013 – תקופה שבה נחשב לנשיא הכי פחות אהוב בתולדות צרפת המודרנית.

 

 

ההפגנה על יוקר המחייה בפריז (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

נשיא צרפת עמנואל מקרון בסיור ב פריז אחרי המהומות (צילום: AFP)
מקרון בסיור בפריז אחרי המהומות(צילום: AFP)
 

 

ההפגנה על יוקר המחייה בפריז (צילום: EPA)
(צילום: EPA)

שלשום הודיעה ממשלת צרפת כי היא שוקלת להכריז על מצב חירום לאומי כדי למנוע את המשך האירועים האלימים בפריז. במהלך המהומות הקשות שידעה העיר בשנים האחרונות, התעמתו אלפי מפגינים, אנשי "האפודים הצהובים", עם שוטרים, הציתו בניינים ומכוניות והשחיתו חנויות בשאנז אליזה.

ההפגנה על יוקר המחייה בפריז (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

ההפגנה על יוקר המחייה בפריז (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

ההפגנה על יוקר המחייה בפריז (צילום: AFP)
ההפגנה על יוקר המחייה בפריז(צילום: AFP)

"אנחנו חייבים לחשוב על צעדים שניתן לנקוט כדי להבטיח שתקריות כאלה לא יחזרו על עצמן", אמר הבוקר דובר הממשלה, בנג'מין גריבו. בריאיון לתחנת הרדיו Europe 1 הוסיף גריבו כי הנשיא עמנואל מקרון יקיים בהמשך היום דיון חירום עם ראש הממשלה אדואר פיליפ ועם שר הפנים, והם יבחנו את כל האפשרויות.

 

חלק מהמפגינים הצעירים, שהיו רעולי פנים, הגיעו למחאה עם מוטות ברזל וגרזנים והשליכו אבנים לעבר השוטרים. לפחות שני בניינים ועשרות מכוניות הוצתו. המפגינים גם הציתו ניידת משטרה וגנבו רובה מאחת הניידות. הם לא חסו גם על פסל של מריאן, הסמל הלאומי של צרפת. הפסל הושחת באתר שער הניצחון. השוטרים הגיבו לאלימות של המפגינים בירי גז מדמיע והשתמשו בזרנוקי מים. 133 בני אדם נפצעו, לפחות 20 מהם שוטרים, ו-412 בני אדם נעצרו.

 

פסל של מריאן הסמל הלאומי צרפת שער הניצחון (צילום: EPA)
פסל מריאן, הסמל הלאומי של צרפת, שהושחת בהפגנות(צילום: EPA)

ההפגנה על יוקר המחייה בפריז (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

ההפגנה על יוקר המחייה בפריז (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

ההפגנה על יוקר המחייה בפריז (צילום: EPA)
(צילום: EPA)

מקרון רצה להיות ירוק, "האפודים הצהובים" חשבו אחרת

כשעמנואל מקרון נכנס לארמון האליזה הוא נתן לאיכות הסביבה מקום גבוה בסדר העדיפויות שלו. שנה וחצי אחרי הניצחון הכעס ברחוב הצרפתי על האג'נדה הסביבתית שלו הוביל להפגנות שמהוות מבחן אדיר לנשיא הלא פופולרי. אחת הסיבות המרכזיות למחאת "האפודים הצהובים" היא העלייה במיסים על הדלק, עלייה שלפי מקרון הכרחית למאבק בהתחממות הגלובלית. העלייה מצטרפת לתסכול מיוקר המחייה ומהמיסים הגבוהים – ומההנחות של מקרון לעשירים.

 

מקרון החליט להעלות ב-1 בינואר את המס על הדלק, כדי לעודד את הנהגים לשמור על הסביבה ולבחור באנרגיה ירוקה. העלאת המס על הדלק מלווה בצעדים סביבתיים אחרים, כולל תמריצים שמעודדים את הצרפתים לעבור לכלי רכב חשמליים. היעד של מקרון הוא שצרפת תפחית את פליטת הפחמן הדו חמצני ב-40% עד 2030. מקרון קרא להשתמש באנרגיות ירוקות. כרגע קצב פליטת הפחמן הדו חמצני בצרפת דווקא עולה, ו-75% מהאנרגיה שמופקת בצרפת היא מדלק מאובן. מקרון לא עומד בכל הבטחות הבחירות הסביבתיות שלו. שר הסביבה הפופולרי שלו התפטר באוגוסט, מתוך ייאוש מהסחבת במערכת הפוליטית.

 

גם בקנדה החליטו להעלות את מס הפחמן אך שם, בניגוד לצרפת, הבטיחה הממשלה של ג'סטין טרודו להחזיר את הכסף שנאסף ישר למשלמי המיסים. בצרפת רוב הרווחים מעליית מסי הדלק יועדו להתמודדות עם הגירעון הלאומי – מה שעורר זעם נגד מקרון, שלטענת מתנגדיו השמאלנים הוא "נשיא של העשירים". מבין 34 מיליארד האירו שהממשלה אמורה להרוויח ממיסי הדלק בשנה החולפת רק 7.2 מיליארד אירו תוכננו להקצאה לאיכות הסביבה.

 

 

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רויטרס
הוקפאה העלאת המיסוי על הדלק. מקרון
צילום: רויטרס
מומלצים