שתף קטע נבחר

מבוכה היסטורית לתרזה מיי בפרלמנט

שבוע להצבעה הגורלית על הסכם הברקזיט: הפרלמנט קבע לראשונה אי-פעם כי ממשלת בריטניה ביזתה אותו, משום שסירבה לחשוף במלואם פרטים הנוגעים לגיבוש הסכם הפרישה מהאיחוד האירופי. זו עוד עדות להתנגדות למהלכיה של מיי, שגורלה הפוליטי מוטל על הכף

ממשלת בריטניה ספגה הערב (יום ג') מבוכה היסטורית בפרלמנט הבריטי על רקע תוכנית הברקזיט שלה, כשלראשונה אי-פעם אישרו המחוקקים החלטה שלפיה הממשלה הבריטית ביזתה את הפרלמנט. ההחלטה התקבלה בשל סירובה של הממשלה לפרסם במלואן את ההמלצות שקיבלה מהתובע הכללי של בריטניה בנוגע להסכם הברקזיט העתידי.

 

עוד סיפורים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ

בריטניה ברקזיט תרזה מיי מכה ב פרלמנט (צילום: AFP)
ראש הממשלה מיי. בלייבור חוגגים(צילום: AFP)
בריטניה ברקזיט תרזה מיי מכה ב פרלמנט (צילום: AFP)
בפרלמנט הבריטי הערב(צילום: AFP)

המפלה בפרלמנט היא אירוע מבשר רעות לממשלתה השמרנית של תרזה מיי, והיא מגיעה ממש לפני פתיחתם של חמישה ימי דיונים בפרלמנט, שבסופם ייקבע גורלו של הסכם הברקזיט שגיבשה מיי עם האיחוד האירופי. ההסכם, נזכיר, קובע את התנאים שבהם תפרוש ב-29 במרץ בריטניה מהאיחוד – פרישה שעליה החליטו הבריטים לפני שנתיים במשאל עם. אחרי שההסכם אושר על-ידי ממשלת בריטניה ועל-ידי ראשי האיחוד נותר בפניו עוד מכשול אחד, והגדול מכולם – קבלת אישור מהפרלמנט הבריטי.

 

עוד על סערת הברקזיט, המתקרבת לשיא:

 

הנזיפה לממשלה אושרה בבית הנבחרים ברוב של 311 תומכים מול 293 מתנגדים. לצעד אין השפעה ישירה על עתיד הברקזיט, אולם התוצאה משקפת את המתיחות הגוברת בין הממשלה לבין הפרלמנט, והיא מעידה על ההתנגדות העזה למהלכים של מיי. במפלגת הלייבור מהשמאל-מרכז חגגו את התוצאה, ודובר המפלגה קיר סטרמר אמר כי מדובר במהלך חסר תקדים. ממשלתה של מיי הודיעה כי בעקבות ההצבעה בכוונתה לפרסם מחר את ההמלצות שקיבלה מהתובע הכללי ג'פרי קוקס.

בריטניה ברקזיט תרזה מיי מכה ב פרלמנט (צילום: AFP)
מיי בפרלמנט. "דיון ציבורי הרסני"(צילום: AFP)

בריטניה ברקזיט תרזה מיי מכה ב פרלמנט (צילום: MCT)
תרזה מיי, היום. בחג המולד אולי כבר תהיה מחוץ ללשכת רה"מ(צילום: MCT)

חברי הפרלמנט הבריטי ינהלו בחמשת הימים הקרובים דיונים קדחתניים בשאלה אם לאשר את ההסכם או להכשיל אותו, וההצבעה עליו תיערך ב-11 בדצמבר. אם הפרלמנט הבריטי יכשיל את ההסכם, הדבר עשוי להוביל לפרישה של בריטניה מהאיחוד ללא שום הסדר, מצב העלול לגרום לכאוס תחבורתי וכלכלי בממלכה, שישפיע גם על מדינות האיחוד. סביר מאוד להניח שהפלת ההסכם בפרלמנט תביא גם להפלת תרזה מיי וממשלתה.

 

פוליטיקאים משני המחנות בבריטניה, זה התומך בברקזיט וזה המתנגד לו, מסרבים לקבל את ההסכם שגיבשה מיי עם האיחוד. רבים מתומכי הברקזיט מתנגדים להסכם משום שלדעתם הוא יוצר ברקזיט "רך" בלבד, כזה המותיר למעשה את בריטניה כבולה לאיחוד האירופי, ואילו רבים מתומכי ההישארות באיחוד מתנגדים להסכם משום שהוא מציב מחסומים בין בריטניה לבין שותפת הסחר הגדולה ביותר שלה. גם במפלגתה השמרנית של מיי רבים הם המתנגדים להסכם.

האיחוד האירופי ()

בנק אנגליה הזהיר בשבוע שעבר כי אם הממלכה תפרוש מהאיחוד האירופי ללא הסכם, הדבר עלול להוביל את בריטניה למיתון חריף ולהתכווצות של הכלכלה ב-8% בחודשים שאחרי הפרישה. לדברי הבנק, במקרה כזה עשויים הצרכנים הבריטים לגלות שסכום ההוצאות השבועי שלהם בסופרמרקט עלה ב-10%. מתנגדי הברקזיט קיבלו היום זריקת עידוד מבית הדין האירופי לצדק, כשזה קבע כי לבריטניה שמורה הזכות לשנות את דעתה ולהחליט שהיא אינה עוזבת את האיחוד.

 

שעה קלה אחרי המכה שספגה בפרלמנט אמרה הערב תרזה מיי כי הדיון הציבורי בברקזיט היה עד כה הרסני לבריטניה וכי אם הממשלה תחליט – כפי שדורשים ממנה אחדים ממתנגדי הברקזיט – לערוך משאל עם חדש על הפרישה מהאיחוד, הדבר רק יעמיק את הפילוג.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: AFP
תרזה מיי. ההמלצות יפורסמו מחר
צילום: AFP
מומלצים