שתף קטע נבחר

עיראקים וכוח מיוחד: המחבלים שתכננו לפרוץ מהמנהרות

לצד יחידת העילית של חיזבאללה "כוח רדואן", שהוקמה לפי הדיווחים על ידי עימאד מורנייה, אמורים גם לוחמי מיליציית "האצילים" העיראקית ליטול חלק במבצע "כיבוש הגליל". כוח קודס האיראני הוא שעומד מאחוריהם, המייסד הקים את "החטיבה לשחרור הגולן" ונצפה מסייר בגבול

 

 

לא רק היחידות המיוחדות: על פי תוכנית "כיבוש הגליל" של חיזבאללה, אנשי "כוח רדואן" - כוח העילית של חיזבאללה - אמורים להיות אלו שיפרצו מהמנהרות שנחפרו בגבול הצפון, אבל פרשננו לענייני ביטחון רון בן ישי מציין כי האיראנים וחיזבאללה מתכננים לשתף גם מיליציות שיעיות מעיראק וממדינות נוספות באותו מבצע.

 

לוחמי המיליציות הללו, שאיראן משלמת את שכרם, היו אמורים להשתתף במבצע לצד אנשי כוח רדואן. אנשי המיליציות וכוח רדואן הם שתכננו לעבור במנהרות לתוך שטח ישראל. מפקד אחת המיליציות העיראקיות הללו, מיליציית "האצילים", נצפה לפני כמה חודשים ואף צולם מסייר בגבול הצפון לצד אנשי חיזבאללה.

 

 

 

עיראק מזכ
מנהיג תנועת האצילים, שייח אל-כעבי

עיראק מזכ
מנהיג המיליציה עם מפקד כוח קודס, קאסם סולימאני

 

אותה "תנועת האצילים" (חרכת אלנג'באא') היא מיליציה עיראקית שיעית שהוקמה בשנת 2013. בשנה שעברה פרסם מרכז המידע למודיעין ולטרור על שם אלוף מאיר עמית כי מיליציה זו מופעלת למעשה על ידי כוח קודס האיראני, שממנו היא זוכה לפי ההערכה ביחס מיוחד המתבטא בעדיפות בהקצאת משאבים.

 

כוח קודס, בראשותו של קאסם סולימאני, הוא הכוח המיוחד של משמרות המהפכה האיראניים האחראי בין היתר לכל המבצעים החשאיים מחוץ לגבולות איראן. "האצילים" גם מסתייעים בחיזבאללה, ואותו סיוע הפך אותם לאחת המיליציות השיעיות החזקות והחשובות בעיראק.

 

 

ברשות "תנועת האצילים" שלוש מסגרות חטיבתיות המונות כ-9,000 לוחמים. כוחות מהמיליציה סייעו לצבא סוריה בלחימה נגד ארגוני המורדים ונגד דאעש באזורי חלב, דמשק ודיר א-זור. היא גם סייעה גם לצבא עיראק בלחימה נגד דאעש, בין השאר בטיהור אזור הגבול שבין עיראק לסוריה.

 

לפי מרכז המחקר, עדויות מראות כי בתמורה ליחס המיוחד שמקבלת "תנועת האצילים", היא מיועדת למלא בעתיד "משימות אסטרטגיות" מטעמה של איראן, ובהן אבטחת הגבול העיראקי-סורי ואבטחת חלקו העיראקי של נתיב האספקה מבגדאד לדמשק. בהקשר זה נאמר כי ייתכן שהאיראנים מייעדים ל"תנועת האצילים" מעורבות בעימות עם ישראל, והדבר מצא את ביטויו בהקמת "החטיבה לשחרור הגולן".

 

במרץ אשתקד הודיע שייח' אכרם אל-כעבי, מייסד המיליציה, על הקמת אותה "חטיבה לשחרור הגולן" והצהיר כי כוחות "תנועת האצילים" בסוריה מוכנים לשחרר את רמת הגולן יחד עם צבא סוריה. בנובמבר 2017 הוא התראיין מטהרן לערוץ לבנוני המזוהה עם חיזבאללה וציין כי אותה חטיבה הוקמה כדי להילחם בארגונים הג'יהאדיסטיים המופעלים לטענתו על ידי ישראל.

 

אבל את עיקר העבודה בתוכנית "כיבוש הגליל" צפויים לבצע בכל זאת אנשי יחידת "רדואן", כוח העילית של חיזבאללה שמבצע את המשימות הרגישות והחשאיות ביותר שיש לארגון. לפי דיווחים בכלי תקשורת ערביים, היחידה היא כוח התערבות מהיר שאנשיו עוברים אימונים מפרכים. לפי הדיווחים, הכוח הוא פרי יצירתו של עימאד מורנייה, שהציב לה כיעד את הלחימה מול ישראל.

 

חיזבאללה שומר על עמימות מוחלטת בכל הקשור ל"כוח רדואן" וכמעט שאין פרסומים רשמיים על אודות היחידה. לפי כלי תקשורת ערביים, לאנשי היחידה יש שיטות עבודה שונות ומגוונות, החל מפלישה שקטה דרך הגבול ועד לכניסה מהים באמצעות סירות גומי, כפי שתואר בסרטון חיזבאללה שפירט את תוכנית הארגון לכיבוש הגליל.

 

שר החוץ הלבנוני, ג'ובראן באסיל, הורה להכין תלונה נגד ישראל במועצת הביטחון לנוכח מה שהגדיר ההפרות החודשיות החוזרות ונשנות שלה בלבנון. לטענתו, מספר ההפרות של ישראל עומד על כ-150 בכל חודש.

 

דובר צה"ל בערבית מסר בתגובה כי "שר החוץ הלבנוני רגיל לשקר לאנשים ולזלזל בהם, האם הגיע הזמן לעשות סיור עיתונאים במפעל הבלוקים בכפר כילא?"

 

במקביל, חיזבאללה ממשיך לפרסם תיעוד של פעילות צה"ל באזור הגבול. אחרי פרסום תמונות שמציגות לכאורה עבודות הנדסיות לאיתור מנהרות והשמדתן מול הכפר הלבנוני ראמיה, פורסמו בצהריים תמונות שבהן מבוצעת לכאורה התקנת חיישני תנועה בגדר מול הכפר מיס אל ג'בל.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: דובר צה"ל
אנשי חיזבאללה במנהרה שנחשפה
צילום: דובר צה"ל
מומלצים