שתף קטע נבחר

נתניהו תדרך בצפון. גורם מדיני: "קיימת אפשרות סבירה שנצטרך לפעול בלבנון"

לראשונה מאז חשיפת פרויקט המנהרות של חיזבאללה לתוך שטח ישראל, הגיע ראש הממשלה ושר הביטחון לאזור והעביר מסר מאיים לחיזבאללה: "שוללים מהאויבים שלנו את נשק המנהרות בשיטתיות, כל מי שיתקוף אותנו - דמו בראשו". על הקשר בין מבצע "מגן צפוני" לנעשה ברצועה: "אחת הסיבות שלא יצאנו למבצע בעזה"

 

 

 

ראש הממשלה ושר הביטחון בנימין נתניהו ערך היום (ה') תדרוך בקיבוץ משגב עם בגליל העליון לשגרירים של 25 מדינות. ברקע חשיפת המנהרות ההתקפיות של חיזבאללה שנחפרו מלבנון לישראל, הזהיר נתניהו את הצד שמעבר לגבול: "יש אפשרות סבירה שנצטרך לפעול בלבנון וזו לגיטימציה לפעולות נוספות", אמר גורם מדיני שנכח בסיור. ראש הממשלה אמר: "אני מפעיל כוח בתבונה ובאחריות".

 

בנימין נתניהו בתדרך בעקבות המתיחות בצפון (צילום: עמית שאבי)
בנימין נתניהו בתדרוך בעקבות המתיחות בצפון(צילום: עמית שאבי)

בנימין נתניהו בתדרך בעקבות המתיחות בצפון (צילום: עמית שאבי)
בנימין נתניהו בתדרוך בעקבות המתיחות בצפון(צילום: עמית שאבי)

נתניהו אמר עוד: "אנחנו שוללים מהאויבים שלנו את נשק המנהרות בשיטתיות ונחישות ונפעל ככל שדרוש. כל מי שיתקוף אותנו דמו בראשו, חיזבאללה וחמאס יודעים את זה. אמרתי לשגרירים שהם צריכים לגנות את התוקפנות בצורה חד-משמעית ולהעצים את הסקנציות נגד הגורמים הללו. הפעולה הזאת בתחילתה, אבל בסופה נשק המנהרות שחיזבאללה השקיע בו כבר לא יהיה אפקטיבי".

בנימין נתניהו בתדרך בעקבות המתיחות בצפון (צילום: חיים צח / לע
נתניהו תדרך שגרירים בגבול הצפון(צילום: חיים צח / לע"מ)

בנימין נתניהו בתדרך בעקבות המתיחות בצפון (צילום: חיים צח / לע
תדרוך לשגרירים (צילום: חיים צח / לע"מ)

נתניהו הדגיש בפעם הראשונה בקולו כי למבצע "מגן צפוני" לנטרול מנהרות חיזבאללה בצפון יש קשר ישיר להפסקת האש שהושגה באמצע החודש שעבר מול רצועת עזה. לדבריו, "אנחנו נערכים לכל הגזרות ובכל הגזרות אני אקבע את העיתוי. הם לא יכולים לעשות כלום כי נטרלנו אותם. זו אחת הסיבות שלא יצאנו למבצע בעזה, אבל לא כל הסיבות. רק אחת מהן".

 

במקביל, גורם מדיני בכיר אמר שתזמון פתיחת המבצע באזור הגבול עם לבנון נבע מחשש שפרטיו יודלפו וייחשפו לחיזבאללה. לדבריו, "היה דלף שראינו אותו ואמרנו שאם חיזבאללה יידע שאנחנו יודעים, אז הם יאיצו את המאמצים לחטיפה. לא רצינו להגיע למצב שהם חודרים, חוטפים חייל או אזרח, ואף אחד לא יודע מזה בכלל".

 

הגורם הבכיר ציין כי "יש היערכות רוסית בגבול סוריה-לבנון והכול ביחד מוביל להאטה משמעותית של תוכנית הדיוק שלהם. אנחנו משתמשים בתוכנית שחושפת ושוללת להם את אתרי ההסבה שלהם לנשק כזה. הם חוסלו בהבל פה ונוטרלו. האתרים המובילים שלהם חוסלו. אם יהיה נתיב של העברת נשק כזה מאיראן ללבנון - תהיה פה הסתבכות אדירה של מדינת לבנון. אנחנו פועלים נגד הטילים המדויקים. אין שום קשר לחשש שלנו שלא קיים אחרי הפלת המטוס הרוסי. חד משמעית לא".

 

הגורם הבכיר התייחס גם לתוכנית של חיזבאללה לשפר את דיוק הטילים שברשותו. "לפי התוכנית של נסראללה לפיתוח נשק מדויק, הם היו אמורים להיות היום כבר עם אלפי טילים מדויקים - בפועל יש להם עשרות בודדות", אמר הגורם הבכיר. "זה קורה בגלל ששיבשנו להם את עשרות הפעולות שעשינו, של שיבוש והעברה. זה מביא להאטה משמעותית של תוכנית הדיוק שלהם".

 

על המאמץ הכללי של מערכת הביטחון מול איום המנהרות בגזרות השונות אמר הגורם הבכיר כי "ההשקעה במנהרות זו השקעה עצומה. שללנו את זה פיזית לחמאס, 20 מנהרות שיש לחמאס ואנחנו נשלול להם את זה. לגבי המנהרות בצפון, ארבע שנים אנחנו עוקבים אחרי פרויקט המנהרות בשקט גמור ובהדרגה עד שזה הבשיל גם טכנולוגית. קיבלנו את החומרים והיכולות הפיזיות לפעול נגד הדבר הזה ואנחנו שוללים מהם את זה. ההחלטה נפלה ב-7 בנובמבר באופן סופי".

פעילות לוחמי צה
פעילות לוחמי צה"ל לנטרול מנהרות חיזבאללה(צילום: דובר צה"ל)

פעילות לוחמי צה
(צילום: דובר צה"ל)

פעילות לוחמי צה
(צילום: דובר צה"ל)

פעילות לוחמי צה
(צילום: דובר צה"ל)

על הזמנת השגרירים לצפון הארץ אמר הגורם המדיני הבכיר: "מטרת הביקור היא לייצר לגיטימציה מדינית לפעולות נוספות בהמשך אם ונצטרך. מנסים לעשות דה-לגיטימציה בוטה לחיזבאללה. הם חדרו לשטחנו. אנחנו מכנסים את מועצת הביטחון בסוף השבוע או בתחילת השבוע הבא, ונתחיל להפעיל את הלחץ שהפעלנו על חמאס - לא רק נגד נשק המנהרות אלא גם להבהיר שיש פה ארגון טרור שבא להרוג אזרחים".

 

עם זאת, הגורם הדגיש כי המאבק העיקרי של ישראל נותר בעינו מול איראן. לדבריו, "האויב הגדול שלנו הוא איראן שפועלת בשתי זרועות: בזרוע הלא קונבנציונאלית אנחנו פועלים במשך שנים נגד תוכנית הגרעין של איראן, ומאבק מדיני שהביא לחידוש הסקנציות - מה שהביא לחשיפת אתרי הגרעין שלהם.

 

"במאמץ הקובנציונאלי של איראן יש כמה מטרות: האחת בסוריה, והתוצאה של הפעילות שלנו זה יריה בסדרי הכוחות שלהם שם. פעלנו נגד המיליציות האיראניות ופוצצנו להם בסיסים. צה"ל הוא הצבא היחיד בעולם שנלחם נד הצבא האיראני. ההתבססות גם נעצרה, התעכבה ומאוד הידלדלה. כתוצאה ממדיניות הסנקציות נגד איראן - גם הכסף קטן בעשרות אחוזים".

 

"המטרה: להעביר גדודים לתוך שטח ישראל" 

הגורם הדגיש כי "לאיראן יש עוד מכשיר והוא מכשיר המנהרות. הם רצו להשתמש בזה בדרך שונה. המנהרות הן רחבות והמטרה היא להעביר גדודים, כוחות גדולים, לתוך שטח ישראל כדי להיכנס למסע הרג וחטיפה ולהשתלט על יישובים".

 

ראש הממשלה נתניהו התייחס גם להעברת 15 מיליון דולר נוספים מקטאר לרצועת עזה. לדבריו, "עבר כסף שאבו מאזן פיקח עליו. הוא בחר לחנוק את עזה והוא יצר את הבעיה. יש עדיין בעיה של בור הומניטארי שמשפיעה גם עלינו, לדוגמה מבחינה תברואתית והביוב שזורם כבר לאשקלון והשאלה איך לכסות על זה.

 

"כשהכסף בא מקטאר, אמרנו שאנחנו רוצים לפקח. רוצים את הכסף? אנחנו רוצים לקבל צילום, חתימה וטביעת אצבע. השליח הקטארי מעביר את הנתונים האלה בצורה מסודרת, וככה אנחנו יודעים לאן הולך הכסף. אבו מאזן החליט לעשות ניתוק בין יו"ש לעזה, ואין ברירה אלא לעשות כך כדי למנוע מפולת הומניטארית. אנחנו כרגע בהרגעה ואני לא יודע אם היא תמשיך. תנאי להסדרה זה פתרון לשבויים והנעדרים ופרויקטים, ומעבר מפוקח מקפריסין".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: עמית שאבי
נתניהו בתדרוך
צילום: עמית שאבי
מומלצים