שתף קטע נבחר

אמריקה נפרדה מהנשיא בוש

הנשיא ה-41 של ארה"ב הלך לעולמו ואמריקה ציינה שבוע של אבל והכרת תודה. גם הנשיא טראמפ היה שם

ביום רביעי אמרה ארה“ב שלום אחרון לנשיא ה-41 ג'ורג' הרברט ווקר בוש, שנפטר בגיל 94. בכך הפך לנשיא שחי עד הגיל המבוגר ביותר. בוש נפטר רק שמונה חודשים אחרי מותה של רעייתו, ברברה.בוש כיהן כנשיא בין השנים 1989 ל-1993, וכזכור לנו הישראלים, היה נשיא ארה"ב בזמן מלחמת המפרץ הראשונה ובזמן ועידת מדריד.

 

ג'ורג' הרברט ווקר בוש אמנם מזוהה בעיקר עם טקסס, אבל הוא נולד בעיר מילטון במסצ'וסטס בשנת 1924. הוא גדל בגרינוויץ' שבקונטיקט במשפחה אמידה מאוד. אביו פרסקוט החל את המסורת הפוליטית כשכיהן כסנאטור מטעם המפלגה הרפובליקנית בין השנים 1952 ל-1963.

 

ב-1942 הוא התגייס לצי האמריקאי ושירת כטייס. במהלך שרותו השתתף במשימות הפצצה ביפן במלחמת העולם השנייה. באחת הטיסות הופל מטוסו מעל האוקיינוס השקט, שניים מאנשי צוות המטוס נהרגו, אך הוא עצמו נותר כמעט ללא פגע ונאסף לאחר מספר שעות על ידי צוללת אמריקאית. בסוף שנת 1944 שב בוש לארה"ב. שנה לאחר מכן נשא לאישה את ברברה פירס. לזוג נולדו שישה ילדים: ג'ורג', ג'ון, ניל, מרווין, רובין ודורותי. רובין מתה כשהייתה בת שלוש.

ב-1959 החל גם הוא בפעילות פוליטית. ב-1964 התמודד אך הפסיד בבחירות לסנאט. שנתיים לאחר מכן נבחר לקונגרס כנציג מחוז בטקסס. בתפקיד כיהן בין השנים 1967 ל-1971. גם אז כשניסה שוב להגיע לסנאט, הפסיד.

 

- ()
-

- ()
-

 

עם זאת, עשה רבות באותן שנים בשירות הציבורי. בין 1971 ו-1972 היה בוש לשגריר ארה"ב באו"ם, לאחר מכן יו"ר המפלגה הרפובליקנית. הוא המשיך כנציג דיפלומטי בכיר של ארה"ב בסין, ולמשך שנה אחת אף שימש כראש ה-CIA.

 

מיד אחרי ניסה להגיע למועמדות לנשיאות מטעם המפלגה שלו, מפלגת הרפובליקנים. בבחירות המקדימות הפסיד לרונלד רייגן אך מונה כסגן הנשיא, ושימש בתפקיד בין השנים 1981 ל-1989. עם תום שמונה שנות כהונתו של רייגן, הצליח בוש לנצח בבחירות לנשיאות ב-1988 בהפרש ניכר מול המועמד הדמוקרטי, מייקל דוקאקיס. במערכת הבחירות הצהיר במפורש כי לא יעלה את רמת המיסוי בארה"ב במשפט שהפך לציטוט מוכר “Read my lips, no new taxes“.בסופו של דבר לא עמד בהבטחה.

 

בימי כהונתו קרסו המשטרים הקומוניסטיים במזרח אירופה והתפוררות ברית המועצות מה שהוביל לסיום המלחמה הקרה. לאחר פלישת עירק לכוויית ב-1990 גיבש בוש קואליציה בינלאומית נגד סדאם חוסיין וניהל את המלחמה נגדו - מלחמת המפרץ הראשונה, עד ליציאת צבא עירק מכוויית. בהמשך, התייחס גם למצב בישראל וכינס את ועידת מדריד בקיץ 1991, במטרה לשים סוף לסכסוך הישראלי ערבי.

 

ג'ורג' בוש בוכה בהספד על אביו (צילום: AFP)
ג'ורג' בוש בוכה בהספד על אביו(צילום: AFP)

ג'ורג' בוש בוכה בהספד על אביו (צילום: רויטרס)
ג'ורג' בוש בוכה בהספד על אביו(צילום: רויטרס)

גורג' בוש ולורה בוש (צילום: AFP)
גורג' בוש ולורה בוש(צילום: AFP)

 

בשנים האחרונות חי ביוסטון, טקסס ובקנבנקפורט שבמיין. "מנהיגותו האחראית והנבונה בתום המלחמה הקרה, הבטיחה את הרחבת הדמוקרטיות תוך שמירה על שקט עולמי", הצהיר דונלד טראמפ והורה על הורדת הדגל לחצי התורן למשך 30 ימים, לזכרו.

 

ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו ספד לו ואמר: "אני שולח תנחומים מעומק הלב, בשמי ובשם אזרחי ישראל, למשפחת בוש ולעם האמריקני, על לכתו של פטריוט אמריקני דגול. מנהיגותו האחראית והנבונה בתום המלחמה הקרה, הבטיחה את הרחבת הדמוקרטיות תוך שמירה על שקט עולמי", הוסיף. "העם בישראל תמיד יזכור את מחויבותו לביטחון ישראל, את תרומתו החשובה לשחרור יהודי ברית המועצות ואת מאמציו לקדם שלום במזרח התיכון בוועידת מדריד".

עד יום קבורתו הוצב ארונו של הנשיא בגבעת הקפיטול ואלפי אזרחים הגיעו לחלוק לו כבוד אחרון.

 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
כבוד אחרון. ארונו של בוש האב.
מומלצים